2007-06-28, 18:14
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Kan du ge mig några citat där man skriver i bibeln att själen inte är evig? Och framför allt skulle det vara intressant att få se ett citat där man beskriver att helvetet igentligen betyder att den eviga själen dör och man kommer inte till paradiset.

/mvh Ikh
Bibeln talar varken om att själen är evig eller att den inte är evig. Detta får läsaren själv komma fram till. Likaså med helvetet. Helvetesläran har kommit och gått i historien med olika tankar, funderingar, tolkningar mm. Jag har min tolkning som jag anser rätt. Har du ett annat sätt så får du stå för det sättet.
Citera
2007-06-28, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Kan du ge mig några citat där man skriver i bibeln att själen inte är evig? Och framför allt skulle det vara intressant att få se ett citat där man beskriver att helvetet igentligen betyder att den eviga själen dör och man kommer inte till paradiset.

/mvh Ikh

http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/TheGehennaOfFire.html

http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/index.html
Citera
2007-06-28, 18:15
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Du accepterar detta samtidigt som du är övertygad om att du har rätt?
Och inte bara kristna samfund tolkar religion olika. Det finns sekter inom alla religioner med olika tolkningar. Gör inte det stora felet att dömma en religion efter vad utövarna gör. En religion skall endast dömmas efter budskapet.
Citera
2007-06-28, 19:33
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Och inte bara kristna samfund tolkar religion olika. Det finns sekter inom alla religioner med olika tolkningar. Gör inte det stora felet att dömma en religion efter vad utövarna gör. En religion skall endast dömmas efter budskapet.
Jag dömmer gärna kristendomen efter dess budskap. Saker som enligt kristendomen är styggelse:
  • Homosexualitet. Iaf manlig, kvinnor verkar inte ha någon egen sexualitet i bibeln.
  • Crossdressing.
  • Äta skaldjur, vissa fåglar och andra "orena" djur.
  • Umgås med en kvinna som har mens.
  • Gifta sig med någon man tidigare skilt sig från.
  • Masturbera.
  • Plantera två olika grödor på samma fält.
  • Jobba under fastan.

Ska jag fortsätta? Listan sträcker sig från självklarheter, via idioti till ren absurdhet.

Sen gör ju Gud rätt många sköna saker i bibeln, som att döda alla förstfödda i Egypten.
Citera
2007-06-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Nej

Står ingenstans att människan skall plågas i evig eld i Bibeln. Det står att ett brinnande helvete är gjort för Satan och hans demoner. Inte oss människor.
Eftersom du tydligen är kvar i tråden ändå så måste jag som hängiven läsare be om ett förtydligande här: Varför svarar du först nej på frågan om din länkade sida har fel när de påstår att vissa människor ska brinna för evigt, när du sen i meningen efter säger raka motsatsen? Jag såg att flera av skribenterna i tråden undrat samma sak, utan att få något svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Sen gör ju Gud rätt många sköna saker i bibeln, som att döda alla förstfödda i Egypten.
Herrens vägar äro outgrundliga.
Citera
2007-06-28, 20:20
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Jag dömmer gärna kristendomen efter dess budskap. Saker som enligt kristendomen är styggelse:
  • Homosexualitet. Iaf manlig, kvinnor verkar inte ha någon egen sexualitet i bibeln.
  • Crossdressing.
  • Äta skaldjur, vissa fåglar och andra "orena" djur.
  • Umgås med en kvinna som har mens.
  • Gifta sig med någon man tidigare skilt sig från.
  • Masturbera.
  • Plantera två olika grödor på samma fält.
  • Jobba under fastan.

Ska jag fortsätta? Listan sträcker sig från självklarheter, via idioti till ren absurdhet.

Mycket på listan stämmer inte med bibeln. Masturbera står det inget om. Homosexuella brukar bli av med sin homosexualitet efter ett andedop i kyrkan. Det var Herodes som dödade de förstfödda. Och i övriga fall där familjer dödats så har det ju berott på att de först blivit varnade av Gud men inte tagit varningen
Citera
2007-06-28, 20:29
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
. Homosexuella brukar bli av med sin homosexualitet efter ett andedop i kyrkan.

Hahaha, är du seriös ?
Citera
2007-06-28, 20:29
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Homosexuella brukar bli av med sin homosexualitet efter ett andedop i kyrkan. Det var Herodes som dödade de förstfödda. Och i övriga fall där familjer dödats så har det ju berott på att de först blivit varnade av Gud men inte tagit varningen

Det är sånt här som gör diskussioner oseriösa.
Citera
2007-06-28, 20:30
Medlem
Citat:
Mycket på listan stämmer inte med bibeln. Masturbera står det inget om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Onan

Sen är det ju upp till oss vilsna människor att tolka vad det betyder, vilket lett till många trevliga förbud genom historien.

Citat:
Det var Herodes som dödade de förstfödda. Och i övriga fall där familjer dödats så har det ju berott på att de först blivit varnade av Gud men inte tagit varningen
Vi snackar Egypten här. Och de egyptiska familjerna hade ingenting att säga till om. Så de fick snällt sitta och se på när Gud drog fram över landet och dödade deras barn.
Citera
2007-06-28, 20:35
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hahaha, är du seriös ?
Ja ..
Citera
2007-06-28, 20:35
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det är sånt här som gör diskussioner oseriösa.
För de som inte tror på det andliga ja. För dom blockeras chansen att förstå Bibeln står det i Bibeln. De tar Bibeln oseriöst. Ja det märks ju på er.
Citera
2007-06-28, 20:38
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
http://en.wikipedia.org/wiki/Onan

Sen är det ju upp till oss vilsna människor att tolka vad det betyder, vilket lett till många trevliga förbud genom historien.

Vi snackar Egypten här. Och de egyptiska familjerna hade ingenting att säga till om. Så de fick snällt sitta och se på när Gud drog fram över landet och dödade deras barn.
Vad jag vet fick alla chansen att först lyda Gud. Men jag skall kolla upp stället i min Bibel. Varje gång jag hithills gjort det mot Ateister har det dock visat sig vara så att då ett Bibel citat rycks ur sitt sammanhang får det inte samma mening som då man läser det i sin helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in