2007-04-26, 11:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Som det förklarats tidigare är inte BB någon explosion i den mening man talar om till vardags. Det är en mycket snabb expasion från väldigt litet till väldigt stort på mycket kort tid.

Fortfarande bara vildsinta teorier och ingenting annat...

Citat:
Så frågan är alltså inte hur en smäll utan hur en mycket hastig expasion av något kunde skapa naturlagarna, men även detta är ohållbar frågeställning. Denna expansion skapade inte naturlagarna. Naturlagarna föddes i samma ögonblick som expansionen påbörjades.

Återigen bara teorier som aldrig har observerats eller duplicerats...med andra ord har dessa fantasiteorier ingenting med vetenskap att göra...

Citat:
Det är faktiskt här man kan prata om varför det heter just naturlagar. Ska förtydliga lite av vad föregående talare säger. Det är nämligen så att när det finns mer än en sak av något finns det även ett förhållande mellan dessa. Förhållanden i form av avstånd, riktning, skillnader, likheter, osv. Genom olika egenskaper uppstår olika förhållanden och för att förhållanden ska fungera finns det regler (i det här fallet naturlagar).

På samma sätt är det med oss människor. När man bor själv har man sina egna regler för när huset ska städas. Här finns ingen som blir sur över det. När man bor många människor upprättar man regler för när huset ska städas. Gör man inte sådana regler blir det tjafs om saken, dvs förhållandet fungerar inte på den punkten.

Förhållanden och egenskaper i egentlig bemärkelse kan överhuvudtaget inte existera utan liv och medvetande...

Citat:
Varför är den vrickad? För att den strider mot sunt förnuft? Det första man ska göra sig av med när man studerar fysik är att släppa sitt sunda förnuft. Kolla på kvantmekanik exempelvis. Inte mycket till sunt förnuft där inte, men ändå går det att påvisa att det fungerar.
De kan de absolut. Om vi ska göra en jämförelse som tillochmed en sådan hopplös virrpanna som du kan förstå kan vi ta så kallade oskrivna lagar. Det är lagar som fötts utan någon medveten styrning från någon.

Teorin är inte bara vrickad för att den är fullständigt ologisk utan även för att den aldrig har observerats eller duplicerats i vetenskapliga försök...

Citat:
Hur: De föddes i samband med universums födelse.
Varför: För att när flera saker befinner sig på samma plats föds lagar som styr deras betende och förhållande..

Fortfarande bara en teori utan någon som helst substans...

Återigen, det kan inte finnas några förhållanden, beteenden eller lagar utan medvetande inblandat...

Att påstå att saker och ting och förhållanden och egenskaper plötsligt bara uppstår huxflux hokuspokus ur tomma intet, är så långt ifrån observerad vetenskap man kan komma...
Citera
2007-04-26, 11:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Om det inte sker en förbättring av din argumentation så kommer du att få en TILLSÄGELSE eller en VARNING. Tänk också på att alla tillsägelser Mankan-accountet har dragit på sig kommer att tas med i åtanken när åtgärd beslutas.

Ovanstående fråga har redan besvarats åtskilliga, om inte hundratals, gånger tidigare i trådar du varit inblandad i. Någon måtta på din oförmåga att ta in information samt ständigt återupprepa samma fråga om och om igen får det lov att vara.

Jag har rätt att argumentera utifrån min övertygelse precis som du har rätt att argumentera utifrån din.

Om jag påstår att Big bang bara är en vildsint och förnuftsvidrig teori, så kan ingen bevisa att denna argumentation är grundlös.

Och nej, jag kan inte ta in, och har fullständig rätt att inte tvingas göra det, att hokuspokusteorin kring Big Bang skulle ha någonting med verkligheten att skaffa...
Citera
2007-04-26, 11:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Fast det är ju iaf. underhållande

Men det riktigt intressanta är att denna fabelteori, att arterna skulle ha genomgått sciencefiction-lika förvandlingar och haft gemensamma förfäder, nästan 20% av jordens befolkning har gått på...
Citera
2007-04-26, 12:16
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men det riktigt intressanta är att denna fabelteori, att arterna skulle ha genomgått sciencefiction-lika förvandlingar och haft gemensamma förfäder, nästan 20% av jordens befolkning har gått på...

Jo, de övriga som saknar bildning och vetenskapliga kunskaper gör som den primitiva människan, sätter sin tilltro till nån av de otal olika skapelsesagor om gudar, själar, spöken och dyl.

Eller, är man riktigt illa funtad så hittar man på en saga själv, utan nån form av rationalitet eller empiri. Som du.

Jag förstår att du inte greppar evolutionen, om du tycker vanlig vetenskap är science fiction.
Citera
2007-04-26, 12:22
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Om man resonerar så där kan man ju avfärda vilken toeri som helst oavsett hur många förutsägelser man kunnat göra ur den. Ur BB har man gjort flertalet förutsägelser om universums utseende. När man sedan fått teknisk utrustning nog att undersöka om förutsägelserna stämmer har man visat sig ha rätt. Nu får du fanimej se till att lära dig det här. Jag orkar inte förklara det fler gånger.

Citat:
Att påstå att saker och ting och förhållanden och egenskaper plötsligt bara uppstår huxflux hokuspokus ur tomma intet, är så långt ifrån observerad vetenskap man kan komma...
Att påstå? Jag snackar om hårda jävla fakta här. Om du har en magnet kommer inte mycket att hända. Lägger du en magnet bredvid med +pol mot +pol kommer de att röra på sig och lägga sig på ett sådant sätt att jämvikt uppstår (en av dem snurrar runt eller flyttar på sig). Här har du ett förhållande mellan döda ting.
Citera
2007-04-26, 12:23
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Och allt ditt tjat om gud är inte teori menar du?
Citera
2007-04-26, 12:26
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Jag har rätt att argumentera utifrån min övertygelse precis som du har rätt att argumentera utifrån din.

Om jag påstår att Big bang bara är en vildsint och förnuftsvidrig teori, så kan ingen bevisa att denna argumentation är grundlös.

Och nej, jag kan inte ta in, och har fullständig rätt att inte tvingas göra det, att hokuspokusteorin kring Big Bang skulle ha någonting med verkligheten att skaffa...

Du argumenterar inte, utan bara postulerar påhitt och subjektiva åsikter.

Om du kommer med ett påstående så skall du även styrka det och argumentera på ett vetenskapligt sätt. Att bara kläcka ur sig en sak, exempelvis "Tomten finns", så blir inte detta sanning bara för att ingen kan bevisa att tomten inte finns.

Återigen visar du din okunskap och avsaknad av logik och rationalitet. Men du är säkert välkommen i Religionsforumet.
Citera
2007-04-26, 12:31
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Och för att du tycker det verkar osannolikt är den därmed falsifierad?

Det där är väldigt typiskt för pseudovetenskap. Att försöka gör en teori mindre sann genom att förlöjliga den genom att kalla den "fabelteori", "science fiction", osv.
Citera
2007-04-26, 12:33
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Eftersom vi diskuterar vetenskap här och inte religion så har övertygelser ingenting med saken att göra. Det som räknas är observationer och överensstämmelser mellan teori och observation. Allt annat är ovidkommande, speciellt dina hänvisningar till icke-fysiska sagovarelser och tomtar som per definition inte uppfyller grundkraven för påvisbarhet och liknande.

Din argumentation är totalt värdelös om du inte kan lägga fram belägg för den. Det har du inte lyckats med hittills och du får upprepa ditt mantra "BB är fel" så mycket du vill, men det gör inte det till en vetenskaplig tes och därmed är den ogiltig och ointressant för detta forum.

Din personliga åsikt får du skriva om på religion/konspiration eller anda forum där man debatterar åsikter som inte behöver underbyggas med observation.
Citera
2007-04-26, 12:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Förhållanden och egenskaper i egentlig bemärkelse kan överhuvudtaget inte existera utan liv och medvetande...
Så du menar att om inget observeras finns det inte? Innan Newton fanns det ingen gravitation, eller hur tänker du nu? Jag tror inte ens du är så förvirrad att du förnekar graviationens existens innan Newton uppmärksammade den och gav den ett namn?
Men vad vet jag. Jag kan mycket väl tänka mig att du tror att världen var svartvit innan färgfilm uppfanns.
Citera
2007-04-26, 19:34
Medlem
Hjalmars avatar
Citat:

Ditt korkade och okunniga resonemang bekräftar vad många redan tror, nämligen att religiösa är inkrökta och världsfrånvända. Men det kanske är ditt syfte? Tyvärr är det ogrundade påståenden som dina som får många att se en gud som oförenlig med en vetenskapligt grundad världsbild.

Det är nog såhär att max 20% av de kristet troende har problem med evolutionsteorin, så du är i minoritet även där.

Edit: Det som undan för undan driver evolutionen framåt är ju det naturliga urvalet, och detta kan ju studeras för en mängd arter, både i naturliga ekosystem, i laboratorum och på domesticerade djur och växter. Förändringen med tiden av olika egenskaper, hos t ex en hundras, är just vad man menar med evolution.

Man behöver liksom inte vara molekylärbiolog eller paleontolog för att se att det rör sej där ute.
Citera
2007-04-26, 19:39
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Med tanke på att universums expansion saktar ned så kommer det säkert dra ihop sig igen fullständigt och när det vecklar ut sig igen så blir detta en annan dimension med andra 'lagar' s.a.s.

Det gör den väl inte? Mig veterligen accelerar universums expansion konstant. Hade föreläsning om det där för någon vecka sedan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in