2015-06-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHemlig
Hej!
Vet ni om/när det samma signalsystem på gröna/röda/blå linjen?
På grön är det ATP som gäller medans röd och blå har ATC.
Citat:
Ursprungligen postat av iorjsa
När ni vänder tågen i slutstation , vad har ni då för rutiner ang klotter ?
Rapportera till trafikledingen och så får de ta beslut om vad som ska göras.
Citera
2015-06-13, 10:23
Medlem
edit
Senast redigerad av iorjsa 2015-06-13 kl. 10:26.
Citera
2015-06-13, 10:26
Medlem
Kanske va lite otydlig .
Det va nämligen så att en gång när jag skulle åka från Skarpnäck så klottrades det för fullt på utsidan av tåget på den sidan som inte är perrong , ingenting hände tåget gick som det skulle .
Men som förare märker man inte att det klottras ?
Jag beskåda detta genom fönstret ner på spår sidan bakom tåget .
Citera
2015-06-13, 13:55
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Kanske va lite otydlig .
Det va nämligen så att en gång när jag skulle åka från Skarpnäck så klottrades det för fullt på utsidan av tåget på den sidan som inte är perrong , ingenting hände tåget gick som det skulle .

Som förare får man oftast veta det av en annan förare som ser det, eller så märker man det vid ändstation när man byter ände. Om det är på den sidan som är mot plattformen, alltså. Ibland kan man även känna att det luktar sprayfärg, och i vissa fall har jag hört att klotter pågått på linjen: någon sopa drar en nödbroms och hans avskräde till kompisar klottrar ner tåget fort som fan innan vakterna hinner dit/föraren hinner återställa nödbromsen och åka vidare.

Rutinen är att ta tåget ur trafik om det är mycket, eller om det påverkar tågets framförande eller passagerarna, t ex om det är en ännu fuktig tag inne i en vagn. Det mesta jag råkat ut för personligen var ett sprayat silverstreck tvärs över en ruta, som var torrt när jag upptäckte det - fick gå i trafik resten av passet med det.
Citera
2015-06-13, 14:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Minns en eftermiddag när det var nio byten för klotter på bana 1
Citera
2015-06-13, 21:54
Medlem
Citat:
Kanske va lite otydlig .

Eller så var det snarare du som målade tåget om man kollar din posthistorik...

Mer än att det rapporteras in till trafikledningen så snart det upptäckt tänker jag inte delge någon som är/varit aktiv med att måla tåg.
Citera
2015-06-24, 14:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Finns det kvar några klätterväxlar, och i så fall var ?
Citera
2015-06-25, 23:08
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Finns en vid bryggan Skogskyrkogården, och lär finnas en till, men den minns jag inte var den är .
Citera
2015-06-26, 10:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Finns en vid bryggan Skogskyrkogården, och lär finnas en till, men den minns jag inte var den är .
Visst katten, där fanns det en brygga.
Var inte den ganska kort ?
Citera
2015-06-26, 23:54
Medlem
Citat:

Förutom de redan nämda vid U-spåret vid Skogskyrkogården mot stopbocken så mellan Karlaplan och Gärdet och om jag inte mins helt fel så även mellan Stadion och Tekniska.

Citat:
Visst katten, där fanns det en brygga.
Var inte den ganska kort ?

Mer av ett uppställningsspår än en brygga då den endast har trappor vid dörrarna ner till marken och ingen brygga man kan gå på. Men ja, man har inte många extra meter bakom och framför tåget där.
Citera
2015-06-27, 00:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Förutom de redan nämda vid U-spåret vid Skogskyrkogården mot stopbocken så mellan Karlaplan och Gärdet och om jag inte mins helt fel så även mellan Stadion och Tekniska.

Det ska undersökas närmare, tack

Mer av ett uppställningsspår än en brygga då den endast har trappor vid dörrarna ner till marken och ingen brygga man kan gå på. Men ja, man har inte många extra meter bakom och framför tåget där.
Hade för mig att den bara var för sex vagnar, men det var ju väldigt länge sedan jag körde där
Citera
2015-06-27, 01:28
Medlem
Citat:
Hade för mig att den bara var för sex vagnar, men det var ju väldigt länge sedan jag körde där

Kan ha blivit förlängd sedan dess för numera får man plats med 3 C-20 vagnar där (har själv vänt där fast det är extremt sällsynt), man har iofs inte speciellt mycket att spela med i marginaler men det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in