Citat:
Ursprungligen postat av
Ricin
Visst, det finns en lite skillnad på orden, men den diskussionen hör inte hit. Eftersom att jag skriver i denna tråd så är det tunnelbanan jag menar och inget annat, farbror polis!
Först så är jag ingen polis utan jobbar istället som förare så fel igen.
Sedan kan gamla man ta fram läsglasögonen och läsa om vad jag skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av
pajas357
...
I Fruängen liksom vid andra slutstationer finns det just innan spåret tar slut en huvudsignal som visar stopp...
Och Ropsten är liksom Fruängen en slutstation/ändstation då där finns det en fast stoppunkt som gör att tåget går från M (max 50km/h) till L (max 15km/h) -signal vid infarten av station (pfd 1 strax innan plattformssträckan och för pfd 2 10m in på plattformssträckan).
Sedan finns det många förare som maxar farten just innan och till och med ser till att accelera när L-signalen kommer för att komma in så fort som möjligt på stationen vilket verkar behövas då mängder springer som dårar så fort dörrara öppnas.
Finns även andra sätt att köra in på slutstation som att t.ex. att börja bromsa lite lätt just innan station vilket gör att rycket som blir när tåget går i fullbroms (vilket man inte kan undvika) inte blir lika starkt, dock så tar detta lite lägre tid.
Finns inte i dagsläget några riktlinjer hur man ska göra vid ändstation utan föraren bestämmer själv hur hen gör.
Att det kan bli ryckigt borde alla som regelbundet åker till Ropsten veta så tycker du det är obehagligt se till att sitta (välj då med fördel mitten av tåget där chansen att få sittplats är större) eller se till att hålla i dig.