2015-06-08, 16:43
Bannlyst
Jag antar att samma gäller Ropsten där jag bor, men ändå så händer det nästan varje dag att det är någon chaufför som kör in mot stationen jävligt snabbt för att senare tvärbromsa. Det e rätt osoft om man står upp när denna tvärbroms kommer
Citera
2015-06-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag antar att samma gäller Ropsten där jag bor, men ändå så händer det nästan varje dag att det är någon chaufför som kör in mot stationen jävligt snabbt för att senare tvärbromsa. Det e rätt osoft om man står upp när denna tvärbroms kommer

Kan inte svara för bussarna vilket det måste vara det du frågor om då jag vet att du vet att tunnelbana har förare och inte chaufförer.
Citera
2015-06-08, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Kan inte svara för bussarna vilket det måste vara det du frågor om då jag vet att du vet att tunnelbana har förare och inte chaufförer.
Visst, det finns en lite skillnad på orden, men den diskussionen hör inte hit. Eftersom att jag skriver i denna tråd så är det tunnelbanan jag menar och inget annat, farbror polis!
Citera
2015-06-08, 21:37
Medlem
Citat:
Visst, det finns en lite skillnad på orden, men den diskussionen hör inte hit. Eftersom att jag skriver i denna tråd så är det tunnelbanan jag menar och inget annat, farbror polis!
Först så är jag ingen polis utan jobbar istället som förare så fel igen.

Sedan kan gamla man ta fram läsglasögonen och läsa om vad jag skrev.
Citat:
...
I Fruängen liksom vid andra slutstationer finns det just innan spåret tar slut en huvudsignal som visar stopp...
Och Ropsten är liksom Fruängen en slutstation/ändstation då där finns det en fast stoppunkt som gör att tåget går från M (max 50km/h) till L (max 15km/h) -signal vid infarten av station (pfd 1 strax innan plattformssträckan och för pfd 2 10m in på plattformssträckan).
Sedan finns det många förare som maxar farten just innan och till och med ser till att accelera när L-signalen kommer för att komma in så fort som möjligt på stationen vilket verkar behövas då mängder springer som dårar så fort dörrara öppnas.
Finns även andra sätt att köra in på slutstation som att t.ex. att börja bromsa lite lätt just innan station vilket gör att rycket som blir när tåget går i fullbroms (vilket man inte kan undvika) inte blir lika starkt, dock så tar detta lite lägre tid.
Finns inte i dagsläget några riktlinjer hur man ska göra vid ändstation utan föraren bestämmer själv hur hen gör.

Att det kan bli ryckigt borde alla som regelbundet åker till Ropsten veta så tycker du det är obehagligt se till att sitta (välj då med fördel mitten av tåget där chansen att få sittplats är större) eller se till att hålla i dig.
Senast redigerad av pajas357 2015-06-08 kl. 21:49.
Citera
2015-06-08, 22:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Har du varit med så länge att du kört med körvev, som fanns på C1-C5 ?
Citera
2015-06-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har du varit med så länge att du kört med körvev, som fanns på C1-C5 ?

Tyvärr inte, de enda vagnstyper jag kört och kör är C6,C14 och C20. Och vad gäller Cx (C6/14) så versione med en körspak. Kan dock inte tala för de andra förarna som är aktiva i tråden då det ännu finns kollegor som kört de äldre vagnstyperna kvar på företaget.
Citera
2015-06-09, 07:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Tyvärr inte, de enda vagnstyper jag kört och kör är C6,C14 och C20. Och vad gäller Cx (C6/14) så versione med en körspak. Kan dock inte tala för de andra förarna som är aktiva i tråden då det ännu finns kollegor som kört de äldre vagnstyperna kvar på företaget.
Synd, det var lite utmaning att köra dom.
Dubbelspakarna på C6 och senare modeller saknar nog ingen.
Citera
2015-06-09, 12:45
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Tågdatorn bromsar automatiskt om föraren inte saktar ner i tid, vilket man lär sig med tiden. Det är lite av en konst att köra in snyggt på ändstation, utan att komma in för sakta och tappa en massa tid. Och eftersom vändtiderna just nu är ganska korta blir det lite stressigt .

Det är samma sak som när det går ryckigt i rusningen: tåget kommer lite för nära tåget framför, och bromsar automatiskt, med full bromseffekt. Det sistnämnda är svårt att göra något åt, eftersom man sällan vet exakt hur nära framförvarande tåg man är, därför blir det ofta ryckigt under rusningen då det kan vara väldigt tätt mellan tågen.
Citera
2015-06-09, 12:47
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Finns även andra sätt att köra in på slutstation som att t.ex. att börja bromsa lite lätt just innan station vilket gör att rycket som blir när tåget går i fullbroms (vilket man inte kan undvika) inte blir lika starkt, dock så tar detta lite lägre tid.

På gröna, som har ATP-system, går det dock att köra in mjukt på ändstation, om man tajmar bromsningen så att man följer den sjunkande fartkurvan. Enda rycket då blir när man når 10km/h, och det blir förhoppningsvis ganska mjukt. Men det tar som sagt tid, och det har man inte alltid när det är dags att vända.

Att försöka gå på i mitten är ett väldigt bra tips. Till och med i rusningen, när det är fullt på plattformarna, brukar man se 40-50 pers stå i kö för att gå på vid första och sista dörren, medan alla andra dörrar är helt tomma...
Citera
2015-06-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
På gröna, som har ATP-system, går det dock att köra in mjukt på ändstation, om man tajmar bromsningen så att man följer den sjunkande fartkurvan. Enda rycket då blir när man når 10km/h, och det blir förhoppningsvis ganska mjukt. Men det tar som sagt tid, och det har man inte alltid när det är dags att vända.

Jäpp, en klar fördel med ATP, man slipper de ryck som man får när HS-tablån ändras och man inte är beredd på som vid tågkänning eller signal/ban-fel. Samt man slipper kvittera varje gång man får L-signal för att häva fullbroms.
Citera
2015-06-11, 12:38
Medlem
Hej!
Vet ni om/när det samma signalsystem på gröna/röda/blå linjen?
Citera
2015-06-13, 08:44
Medlem
När ni vänder tågen i slutstation , vad har ni då för rutiner ang klotter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in