2007-07-11, 11:38
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Det har redan varit uppe rätt mycket om graffiti, men de gånger du stött
på att folk målat på "ditt" tåg, hur har du reagerat? Vad har du sagt i micken, tillkallade du polis/väktare, blev du arg, gillade du det?

Tjaaa, vill helt enkelt se det från ditt perspektiv
Eftersom man ser så mycket skit på jobbet så blir man sällan överraskad eller irriterad längre och eftersom vi blivit ombedda att inte klubba ner graffare så gör vi inte det heller.

När vi ser graffare så anropar vi TLC och berättar det, sen är det upp till de om de tillkallar OV eller polis.

I övrigt så gillar jag inte att folk målar ner tågen, kostnaden för att hålla tågen snygga och rena skjuts över på alla som vill utnyttja lokaltrafiken, det är taskigt mot de som har minst med stålars som studenter.
Citera
2007-07-11, 11:54
Medlem
Drapåtrissors avatar
En gång hade en unge lyckats smyga sig in i någon hytt och roade med att skrika en massa skit i högtalarna typ "alla lägger sig ned på golvet och kn...ar etc" mellan några stationer. Tydligen hörde inte han som körde något utan fortsatte som vanligt.Går det att tala i högtalarna från alla hytter?
Citera
2007-07-11, 12:10
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
En gång hade en unge lyckats smyga sig in i någon hytt och roade med att skrika en massa skit i högtalarna typ "alla lägger sig ned på golvet och kn...ar etc" mellan några stationer. Tydligen hörde inte han som körde något utan fortsatte som vanligt.Går det att tala i högtalarna från alla hytter?
Jaså? På tunnelbanan? Första gången jag hört om det och tro mig, jag får höra en massa snack om tunnelbanan.

Var det nya vagnar?

Oavsett vagnar så kan man tala i högtalarna från samtliga hytter.
Citera
2007-07-11, 12:18
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Jaså? På tunnelbanan? Första gången jag hört om det och tro mig, jag får höra en massa snack om tunnelbanan.

Var det nya vagnar?

Oavsett vagnar så kan man tala i högtalarna från samtliga hytter.

Har också varit med om det, det var dom gamla gröna vagnarna.
Ganska irriterande var det iaf.
Citera
2007-07-11, 12:23
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Har också varit med om det, det var dom gamla gröna vagnarna.
Ganska irriterande var det iaf.
Ok, möjligt att det händer på röda eller blåa eller kanske för länge sedan.

En gång var det dock en förare på gröna linjen som blev tillfrågad av mannen i ett trevligt ungt par om han fick berätta för tåget om att han nyss förlovat sig, det tyckte föraren var en vacker sak så det gick väl bra och han lånade ut micken till mannen i paret.

Genast började snubben predika om gud och att alla borde komma och besöka en viss kyrka vid ett visst datum o s v, föraren fick det riktigt krisigt.

Själv har jag inte lånat ut micken utan jag håller den själv så att jag kan släppa knappen ifall det kommer något opassande, oftast är det någon tåginstresserad unge som vill säga "Dörrarna stängs!" eller liknande.
Citera
2007-07-11, 13:09
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor

Numera är det väl svårare, men i de gamla gröna/blåa vagnarna kunde man ta sig in i förarhytterna mha en rörstump man klämt trekantig i en svarvchuck. Sen var det fritt fram att prata i micken. Så länge knappen hölls in så hade man kommando över PA-systemet och föraren kunde inte "ta över" eller vad man ska säga.

Riktigt jävla bra att de gjort det svårare för klåfingriga ungar att ta sig in i förarhytterna/ut mellan vagnarna.

Och nej, brukade inte hålla på och jävlas med micarna själv. Dock hände det väl ett par gånger att man åkte i förarhytten när tåget var proppfullt och man ville ha sittplats. Förutom förarstolen fanns det en liten fällstol på väggen som man kunde fleppa ner och sitta på utan att det syntes utifrån.
Citera
2007-07-11, 13:19
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Numera är det väl svårare, men i de gamla gröna/blåa vagnarna kunde man ta sig in i förarhytterna mha en rörstump man klämt trekantig i en svarvchuck. Sen var det fritt fram att prata i micken. Så länge knappen hölls in så hade man kommando över PA-systemet och föraren kunde inte "ta över" eller vad man ska säga.

Riktigt jävla bra att de gjort det svårare för klåfingriga ungar att ta sig in i förarhytterna/ut mellan vagnarna.

Och nej, brukade inte hålla på och jävlas med micarna själv. Dock hände det väl ett par gånger att man åkte i förarhytten när tåget var proppfullt och man ville ha sittplats. Förutom förarstolen fanns det en liten fällstol på väggen som man kunde fleppa ner och sitta på utan att det syntes utifrån.
Stämmer, har sett flertalet "prylar" som ungdomar lärt sig att använda för att komma in i de gamla hytterna.
Citera
2007-07-11, 16:05
Medlem
Toolmans avatar
bromsar

Hur fungerar bromsarna på ett T-vagn? Jag antar att enbart mekaniska friktionsbromsar är uteslutet pga de frekventa stoppen och skulle därmed orsaka överhettning. Låter man motorerna agera generatorer i högre farter och i lägre reverserar man elmotorerna? Är det detta som gör det så svårt att bromsa ryckfritt?
Citera
2007-07-11, 17:26
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Hur fungerar bromsarna på ett T-vagn? Jag antar att enbart mekaniska friktionsbromsar är uteslutet pga de frekventa stoppen och skulle därmed orsaka överhettning. Låter man motorerna agera generatorer i högre farter och i lägre reverserar man elmotorerna? Är det detta som gör det så svårt att bromsa ryckfritt?

I högre hastigheter fungerar elmoterna som generatorer, sen när det går så långsamt att det inte hjälper längre så utnyttjar man en luftbroms för att stanna, på C20 kommer den automatiskt och är väldigt svår att justera, På dom äldre vagnarna är det en av bromslägena som styr luftbromsen, alltså kan man sitta o "jucka" körspaken så luftbromsen tar mjukt, på dom aldra älsta hadde man ett speciellt handtag till luftbromsen.

Bild på en C20-boggi:
http://geting.se/viewimage.php?image=52262-PICT0016.jpg

1. Bromsbeläggen som hör till luftbromsen.
2. Strömavtagaren som ligger mot strömskenan och ger ström till tåget.
------------------------------------------------------------------------
Bättre bild på strömavtagaren:

http://geting.se/viewimage.php?image=52263-P1010085.jpg
Cx-Boggi:
http://geting.se/viewimage.php?image=52264-PICT0027.jpg

1. Belägg
2. Strömavtagare.

Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
2. Vart sitter strömskenan som man ska akta sig för? Försök beskriva tack, kan vara bra att veta

http://geting.se/viewimage.php?image=52268-P6100099.jpg

Det är skenan som är under träplankan man ska akta sig för
Citera
2007-07-11, 18:44
Medlem
HemleNs avatar
Får bli en dubbelpost...

Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja tack, det är så många som vill ha bilder av mig men jag har varken kamera eller mobiltelefon.

Hyttbilder (Inte IRL utan från ett spel, men nästan 100% identiskt.)

Vänstra "konsolen":

http://geting.se/viewimage.php?image=52269-hytt2.jpg

1. Radio.
2. Öppna dörrar på vänster sida.
3. "Pass-öppna" dörrar på vänster sida. (passagerarna öppnar själva med knapparna vid varje dörr)
4. Back, när knappen är intryckt (och lyser) går tåget bakåt om man drar körspaken framåt.
5. Spärra första dörrparet, om man kört för långt vid någon station öppnas inte dom första dörrarna.
6. Snöbroms, bromsbeläggen läggs åt mot hjulen tillräckligt mycket för att skrapa bort is och snö som fastnat på hjulen, men bromsar inte tåget så mycket. För att få bättre grepp helt enkelt.
7. P (Permisiv)-Knapp, för att tillfälligt koppla ur signalsystemet, tex om någon dragit i nödbromsen eller om man lyckats köra förbi en röd signal och tåget stannat automatiskt pga det... Man måste ha TLC's tillsåtnd att trycka på den och den ska normalt sett va plomberad.
8. Tumhjul för Destination, talar om för skyltarna på stationerna vart tåget är på väg, 101-198 För gröna linjen,
201-298 för röda linjen,
301-398 för blå linjen,
199,299,399 = Ej i trafik för resp linje.
(204 = Fruängen tex.)
9. Datorskärmen, visar lite allt möjligt...
10. Öppnade dörrar
11. Stängda dörrar
12. Hastighetsmätare
13. Bör-värde, Högsta tillåtna hastighet för tillfället.
14. Dörrpermisivknapp, om man kört för långt eller för kort på en station, eller måste öppna dörrarna där det inte finns nån station måste man hålla in den här knappen för att dörrarna ska gå upp.
15. Körspak.
-------------------------------------------------

Högra "konsolen":

http://geting.se/viewimage.php?image=52272-Hytt3.jpg

1. Monitor för kamerorna i tåget.
2. Knappar för olika radio och utropsfunktioner.
3. Helljus
4. Tyfon / Tuta
5. Pass-Öppna dörrar på höger sida.
6. Öppna dörrar på höger sida.
7. Vindrutetorkar funktioner.
8. Nödstopp ()
9. Snabb-start. (Svart knapp stänger hyttdörren och får tåget att börja rulla, sen har man en viss tid på sig att sätta sig i stolen, trycka ner säkerthetspedalen och dra körspaken frammåt innan tåget bromsar... Röd knapp stannar tåget om man ser nått hinder innan man hunnit sätta sig.)
--------------------------------------------------

Knappar på bakre hyttväggen:

http://geting.se/viewimage.php?image=52275-Hytt4.jpg

1. Mikrofon.
2. Dörrstängning.
3. Utrop.
4. Belysning, (Hytt och Passagerarutrymmen).
5. Temperatur inställning.
6. Fläkthastighet.
7. Dörrar på höger sida.
8. Öppna dörrar.
9. Öppna hyttdörr
10. Lyser om dörrar är öppna.
11. Dörrstängning
12. Stänger hyttdörr
13. Hållare för mikrofon.
--------------------------------------------------

Frågor?
Citera
2007-07-11, 19:11
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
Frågor?
Vad är det för spel?

Bra inlägg för övrigt.
Citera
2007-07-11, 19:45
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton
Vad är det för spel?

Bra inlägg för övrigt.

Trainz Railroad Silulator 2006, med en hemmagjord C20 och Röda linjen...

http://svoyager.com/compudoca/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in