2007-07-24, 22:02
Avslutad
Riktigt rolig tråd det här!!

1. Vika möjligheter att avancera i ditt yrke har du, om man bortser från att köra "bättre" linjer. T.ex. kan man bli trafikledare eller något annat?

2. Du pratade om "mentala markeringar" då du vet när du ska bromsa etc. Det måste ju finnas nån slags skyltar där nere också, annars är det ju som ett lotteri med nya chaufförer och deras markeringar.

3. Är det ett kul jobb? Hur känns det att vakna på morgonen och veta at du ska köra runt på massa otacksamma och gnällinga stressade stockholmare?
Citera
2007-07-24, 22:13
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Hehe, nej, jag tror ingen skulle erkänna något sådant till en person som hänger vid ändstationerna hela nätterna.

Men om jag t.ex. skulle trycka upp en t-shirt som det står "Vart är du Carradine!?" på, och åka Gröna Linjen hela dagarna i två veckor, skulle inte du röja din identitet då?
Citera
2007-07-24, 22:50
Medlem
cavedivers avatar
Gjorde ett litet arbete på gymnasiet om dom nya tunnelbanetågen. Observera att detta var nåt år innan dom gjorde intåg så mycket kan ha hänt.

Jag bjussar på den!

http://trimix.terminal.se/vagn2k.pdf
Citera
2007-07-24, 23:07
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Riktigt rolig tråd det här!!

1. Vika möjligheter att avancera i ditt yrke har du, om man bortser från att köra "bättre" linjer. T.ex. kan man bli trafikledare eller något annat?

2. Du pratade om "mentala markeringar" då du vet när du ska bromsa etc. Det måste ju finnas nån slags skyltar där nere också, annars är det ju som ett lotteri med nya chaufförer och deras markeringar.

3. Är det ett kul jobb? Hur känns det att vakna på morgonen och veta at du ska köra runt på massa otacksamma och gnällinga stressade stockholmare?
1. Ja det finns möjligheter att avancera, nästan alla mindre chefer har varit vanliga förare minst en gång i sitt liv.

Man kan antingen bli Personalledare och sitta på vad som kallas TX, där svarar man på frågor och hjälper förarna med semestrar, tjänster, ledighet m m.
Eller så kan man bli Trafikbefäl och får köra runt i en radiobil och hjälpa till vid olyckor eller om något tåg pajjar, efter något år som trafikbefäl kan man ta sig upp till TLC vilket är ledningscentralen.

2. Nya förare lär sig under utbildningen vart det är bra ställen att bromsa m m, man har ju handledare under hela utbildningen som kan tips och lära ut bra ställen, de som utbildar sig brukar köra ganska restriktivt också.
Några skyltar förutom temporära hastighetsbegränsningar och annat som är av den naturen finns inte för oss förare.

3. Nej det är inte ett kul jobb men det är ett jobb jag är glad över att jag har.
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Men om jag t.ex. skulle trycka upp en t-shirt som det står "Vart är du Carradine!?" på, och åka Gröna Linjen hela dagarna i två veckor, skulle inte du röja din identitet då?
Nej jag tror faktiskt inte det, jag är mån om min anonymitet.
Däremot hade det varit kul med folk som gått runt i sådana t-shirts.
Citat:
Ursprungligen postat av cavediver
Gjorde ett litet arbete på gymnasiet om dom nya tunnelbanetågen. Observera att detta var nåt år innan dom gjorde intåg så mycket kan ha hänt.

Jag bjussar på den!

http://trimix.terminal.se/vagn2k.pdf
Tack! Ska läsas igenom....shit 33 sidor!!
Citera
2007-07-24, 23:19
Medlem
Citat:
Nej jag tror faktiskt inte det, jag är mån om min anonymitet.
Däremot hade det varit kul med folk som gått runt i sådana t-shirts.

Jobbar du i höst? Isf ska jag nog trycka upp en sån tröja bara för att... Jag är regelbunden trafikant på gröna linjen, eller iaf under vinter halvåret.
Citera
2007-07-24, 23:20
Medlem
Såg svaret att du själv inte haft någon som hoppat framför tåget, men är det något som är "vanligt" eller hur ofta händer det för andra förare i allmänhet?
Citera
2007-07-24, 23:29
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvy
Jobbar du i höst? Isf ska jag nog trycka upp en sån tröja bara för att... Jag är regelbunden trafikant på gröna linjen, eller iaf under vinter halvåret.
Jag jobbar i höst javisst, dock oftast helgerna.
Citat:
Ursprungligen postat av t0xica`
Såg svaret att du själv inte haft någon som hoppat framför tåget, men är det något som är "vanligt" eller hur ofta händer det för andra förare i allmänhet?
Det är inte särskilt vanligt, om man räknar alla framförhopp i hela Sverige och slår ut det på ett helt år så blir det väl 1 person i veckan.
Citera
2007-07-25, 10:22
Medlem
cavedivers avatar
Citat:
Tack! Ska läsas igenom....shit 33 sidor!!

Va, det är väl ingenting!
Citera
2007-07-25, 12:04
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavediver
Va, det är väl ingenting!
Egentligen inte, intressant läsning och man märker att det är stor skillnad på hur vagnen är i verkligheten och hur den var på papper.
Citera
2007-07-25, 21:36
Medlem
bakis avatar
Nu kanske det här redan har besvarats, men: Varför kör inte datorer tågen?
Citera
2007-07-25, 22:31
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baki
Nu kanske det här redan har besvarats, men: Varför kör inte datorer tågen?
Kort svar: Det är dyrt och det är människor som ska köras.

Lite längre svar: Det är dyrt eftersom det behövs enorma förändringar i banan och på stationer innan man låter datorer köra tågen utan uppsyn.
Människor i Stockholm har uruselt sinne för säkerhet, de behandlar tunnelbanan som om det vore en möbel, ingen respekt alls och jag är förvånad över att inte fler människor skadar sig eller dör därnere.

Utöver det kan jag berätta att vi idag använder något som kallas ATO på Gröna linjen, detta är en funktion som gör att tåget kör av sig själv men dock inte lika bra som en människa, utöver det så måste en utbildad förare sitta i hytten och ha uppsyn över körningen samt öppna och stänga dörrarna.
Citera
2007-07-28, 17:36
Moderator
Tystnads avatar
Vad händer om man är ouppmärksam och "råkar" köra mot röd signal ?
Finns det "dödmansgrepp" numera som man måste stå och hålla ner?
Måste man "kvittera" en massa signaler under färd,för att inte tåget skall stanna automatisk om man inte kvitterar i tid?

Ja.. jag fattar naturligtvis att det är så automatiserat att tåget stannar själv om man kör mot rött ,men teknik i alla ära kan man lita på det till 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in