2008-05-19, 18:14
  #685
Medlem
Denoms avatar
Vad är det för små rektangelformade (gula i grunden) saker som sitter på insidan av rälsen lite här och var?
Citera
2008-05-26, 09:29
  #686
Medlem
eatsoups avatar
nya krav på tubenjobbet?, minst 3 års arbetslivserfarenhet?

http://www.connex.se/tmpl/NewsPageWithList____36954.aspx?epslanguage=ML&List ID=27864
Citera
2008-05-26, 12:52
  #687
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är det för små rektangelformade (gula i grunden) saker som sitter på insidan av rälsen lite här och var?
Är de reflekterande? För i så fall vet jag inte heller vad det är för något men jag skulle kunna gissa på någon typ av markör.
Citat:
Ursprungligen postat av eatsoup
nya krav på tubenjobbet?, minst 3 års arbetslivserfarenhet?

http://www.connex.se/tmpl/NewsPageWithList____36954.aspx?epslanguage=ML&List ID=27864
Det verkar som så, du får se till att jobba mer på ICA.
Citera
2008-05-28, 18:00
  #688
Medlem
KG_s avatar
Det är väl Veolia själva som utbildar tunneltågförare? Är det många som arbetar deltid? Hur löser de säsongsavvikelser i personalbehovet (som semesterperioden t ex), samarbetar Veolia med någon rekryteringsfirma? Av de som arbetar deltid, är det många studenter eller är det äldre som hoppar in?

Vilka nackdelar tycker du ditt jobb har? Korta raster, orimliga krav från arbetsgivaren, dryga resenärer?? Om du är med i facket, gör de ett bra jobb?
Citera
2008-05-29, 00:12
  #689
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KG_
Det är väl Veolia själva som utbildar tunneltågförare? Är det många som arbetar deltid? Hur löser de säsongsavvikelser i personalbehovet (som semesterperioden t ex), samarbetar Veolia med någon rekryteringsfirma? Av de som arbetar deltid, är det många studenter eller är det äldre som hoppar in?

Vilka nackdelar tycker du ditt jobb har? Korta raster, orimliga krav från arbetsgivaren, dryga resenärer?? Om du är med i facket, gör de ett bra jobb?
Veolia utbildar all sin personal själva, det stämmer.

Vi har en hel del deltidare faktiskt och det är så man fyller upp säsongsavvikelserna, deltidare blir frågade om de vill jobba heltid under några veckor under sommaren och det brukar finnas gott om folk runt storhelger.

De flesta verkar så desperata efter pengar att de mer än gärna jobbar julafton, nyår och liknande så där är det ingen brist på folk.

Tunnelbanan är en perfekt plats för en student, bra betalt, man får gratis årskort för lokaltrafiken och man behöver inte ta med sig jobbet hem så ja - vi har mycket studenter.

Nackdelar är orimliga krav från både SL och Veolia, det satsas massa krut på att vi ska hålla tiderna och vara service minded samtidigt som de satsar mycket litet på ordningsproblem och annat som orsakar förseningar och olyckor. Det är omöjligt att hålla tiden när folk står och håller i dörrarna eller slänger saker i tåget som fastnar i dörrarna och hindrar tåget från att åka.

Resenärerna är helt klart den största nackdelen.

Jag är medlem i facket och de gör väl inte världens bästa jobb, jag stör mig på att facket är så väldigt ideologiskt och ska syssla med politik istället för vad som är bäst för deras medlemmar. De gillar att spendera min avgift på t ex Pride-paraden istället för att fixa bättre villkor för oss på jobbet. De har lovat att vi ska få riktiga arbetsskor på arbetsgivarens bekostnad då det är en del av uniformen - vi har väntat i flera år nu.
Citera
2008-05-29, 09:41
  #690
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Nackdelar är orimliga krav från både SL och Veolia, det satsas massa krut på att vi ska hålla tiderna och vara service minded samtidigt som de satsar mycket litet på ordningsproblem och annat som orsakar förseningar och olyckor. Det är omöjligt att hålla tiden när folk står och håller i dörrarna eller slänger saker i tåget som fastnar i dörrarna och hindrar tåget från att åka.

Resenärerna är helt klart den största nackdelen.
Först av allt tack för svaren! Det du säger om punktlighet är intressant. Speciellt din linje (den gröna) har ju haft problem med punktligheten. Den har tydligen förbättrats och förare, gruppledare m fl har fått bonus för sitt förbättringsarbete. Alla förseningar orsakas ju inte av resenärerna, vagnproblem är väl också rätt vanligt har jag förstått. Vilken anledning skulle du säga är den viktigaste till förseningar, resenärer eller vagn-/spårproblem?

Vidare har jag läst om hot och våld mot spärrvakter (även stationsvärdar utsätts väl). Hur stort är detta problem för er förare?
Citera
2008-05-29, 09:58
  #691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine

Vi har en hel del deltidare faktiskt och det är så man fyller upp säsongsavvikelserna, deltidare blir frågade om de vill jobba heltid under några veckor under sommaren och det brukar finnas gott om folk runt storhelger.


Hur får studenterna sina studier att gå ihop med utbildningen man måste gå för att köra tuben? Är inte det en heltidsutbildning? Tar alla den då under sommaren eller gäller det att hitta en lucka i sina studier där man bestämmer sig för att gå den utbildningen? Om jag minns rätt så var väl du student själv, hur gjorde du?

Sen vad är grejen med "Inqognito" vagnen som rullar på gröna? Helt platt och annurlunda innuti också om jag minns rätt.
Citera
2008-05-29, 10:18
  #692
Bannlyst
Carradine: Jag träffade en tjej i vintras när jag var ute och hon "skröt" med att hon hade haft sex med en kille mellan Hallonbergen och Kista när hon körde däremellan. Hon jobbade då deltid tydligen men hade slutat sedan flera år tillbaka när jag träffade henne i vintras. Hon sa hon fick mardrömmar om att köra tunnelbana och slutade därför.
Har du hört om liknande grejer (sex i förarhytten alltså) och hur säkert är det att man inte stöter på en kåt brud som blir påsatt i någon lång tunnel och som sen glömmer bort att bromsa i tid eller så?
Citera
2008-05-30, 17:31
  #693
Medlem
sperrmans avatar
http://ursparning.blogspot.com/
Inte Carradine som ligger bakom? riktigt rolig läsning.

Sen en fråga, vet inte om du Carradine har kunskap om det men kan testa... Ser lite då och då arbetståg som bränner på fortfarande när vanliga tågen rullar. Bromsar era tåg för dessa?
__________________
Senast redigerad av sperrman 2008-05-30 kl. 17:34.
Citera
2008-06-01, 13:47
  #694
Medlem
Om ni är lediga en dag och någon blir sjuk. Och ni hoppar in i stället och tar ett extra pass. Hur mycket mer pengar får man då? Är det OB hela passet då?
Citera
2008-06-02, 21:30
  #695
Medlem
Fettiskudds avatar
Läst hela tråden nu och måste säga att den var mycket underhållande!

1. Kan man om man ligger raklång mellan skenorna (och drar in magen) klara sig när ett tåg passerar över en?

2. En gång när jag åkte mot fruängen från T-centralen lyckades tåget av en konstig anledning ta det spåret mot norsborg istället vid liljeholmen. Alla på tåget blev då väldigt förvirrade då vi stannade vid aspudden och inte midsommarkransen. Hur kunde detta ha hänt?, händer det ofta?

3. Jag gick förbi ett tåg som hade spårat ur vid globen för ~2år sedan. Jag såg då en sorts inbyggda ''hävarmar'' på vagnen som höll på att lyfta upp den på rätt spår. Finns det alltså något sådant system eller såg jag kanske fel?

4. Stängs elen av när det inte går något tåg eller är den på 24-7?

5. När dörrarna är öppna och man drar lite i dem(som om man skulle stänga dem) stängs detta dörrparet extra långsamt. Varför?

6. Det finns ju en hålighet under perrongkanten. Kan man krypa in där när ett tåg passerar eller är det bara till för kablar?
__________________
Senast redigerad av Fettiskudd 2008-06-02 kl. 21:36.
Citera
2008-06-02, 21:54
  #696
Medlem
8222s avatar
Brukar förarna på den gröna respektiva röda linjen rejsa mellan Gamla stan och Slussen när de kör paralellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in