Citat:
Ursprungligen postat av KG_
Det är väl Veolia själva som utbildar tunneltågförare? Är det många som arbetar deltid? Hur löser de säsongsavvikelser i personalbehovet (som semesterperioden t ex), samarbetar Veolia med någon rekryteringsfirma? Av de som arbetar deltid, är det många studenter eller är det äldre som hoppar in?
Vilka nackdelar tycker du ditt jobb har? Korta raster, orimliga krav från arbetsgivaren, dryga resenärer?? Om du är med i facket, gör de ett bra jobb?
Veolia utbildar all sin personal själva, det stämmer.
Vi har en hel del deltidare faktiskt och det är så man fyller upp säsongsavvikelserna, deltidare blir frågade om de vill jobba heltid under några veckor under sommaren och det brukar finnas gott om folk runt storhelger.
De flesta verkar så desperata efter pengar att de mer än gärna jobbar julafton, nyår och liknande så där är det ingen brist på folk.
Tunnelbanan är en perfekt plats för en student, bra betalt, man får gratis årskort för lokaltrafiken och man behöver inte ta med sig jobbet hem så ja - vi har mycket studenter.
Nackdelar är orimliga krav från både SL och Veolia, det satsas massa krut på att vi ska hålla tiderna och vara service minded samtidigt som de satsar mycket litet på ordningsproblem och annat som orsakar förseningar och olyckor. Det är omöjligt att hålla tiden när folk står och håller i dörrarna eller slänger saker i tåget som fastnar i dörrarna och hindrar tåget från att åka.
Resenärerna är helt klart den största nackdelen.
Jag är medlem i facket och de gör väl inte världens bästa jobb, jag stör mig på att facket är så väldigt ideologiskt och ska syssla med politik istället för vad som är bäst för deras medlemmar. De gillar att spendera min avgift på t ex Pride-paraden istället för att fixa bättre villkor för oss på jobbet. De har lovat att vi ska få riktiga arbetsskor på arbetsgivarens bekostnad då det är en del av uniformen - vi har väntat i flera år nu.