2007-06-27, 01:58
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det är finare ord för att det är olagligt, om en polis skulle se dig göra det så skulle han kunna sätta dit dig och du kommer få betala böter.

Det finns flera situationer när ett draget nödbromshandtag kan visa sig vara en väldigt dålig grej.


Ja jag vet att det är olagligt men vad gör ni åt saken? Ringer ni polisen eller inte?
Citera
2007-06-27, 01:59
  #62
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Ja jag vet att det är olagligt men vad gör ni åt saken? Ringer ni polisen eller inte?
Ja.
Citera
2007-06-27, 04:46
  #63
Medlem
Drapåtrissors avatar
En gång när jag skulle kliva av vid Kungsträdgården så öppnades dörrarna på fel sida. Som tur var hände ingen olycka. Men jag trodde att det var tekniskt omöjligt att kunna hända?
Citera
2007-06-27, 09:16
  #64
Medlem
DevilsGirls avatar
Kanske inte en fråga men jag spg denna artikel i aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1104618,00.html

Hur tas detta emot av t-baneförarna? Hur mycket kan ni egentligen påverka förseningar? jag trodde att det mest berodde på singalfel och andra teknikalieter utanför er påverkan...
Citera
2007-06-27, 11:24
  #65
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
En gång när jag skulle kliva av vid Kungsträdgården så öppnades dörrarna på fel sida. Som tur var hände ingen olycka. Men jag trodde att det var tekniskt omöjligt att kunna hända?
Det är helt möjligt att öppna på fel sida, mänskligt fel dock och inte så mycket man kan göra åt, föraren måste kunna öppna på båda sidor oavsett vart tåget står av säkerhetsskäl.

Men man har gjort mycket för att separera de olika kontrollerna för öppnandet så att man minimerar risken för att av slumpen råka trycka fel.
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsGirl
Kanske inte en fråga men jag spg denna artikel i aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1104618,00.html

Hur tas detta emot av t-baneförarna? Hur mycket kan ni egentligen påverka förseningar? jag trodde att det mest berodde på singalfel och andra teknikalieter utanför er påverkan...
Det handlar inte bara om förseningar, punktlighet handlar även om att tågen inte avgår för tidigt från de kontrollstationer vi har och det är där Veolia satsar resurser.
Utöver det är man ute efter ett nytt avtal på hur punktligheten mäts då dagens sätt att mäta är föråldrat och osäkert.

Personligen tycker jag inte om detta incitament efter jag vet att Veolia bara är ute efter att vinna upphandlingarna nästa år vilket jag inte anser att de borde.
Nu kan jag inte tala för alla förarna men jag har fått känslan att flera tycker samma sak, Veolia ska bort för att öppna upp för eventuellt bättre entrepenörer som vi har sett på t ex Roslagsbanan och Stockholmståg.
Citera
2007-06-27, 12:37
  #66
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Särskilt mycket insiderinfo har jag inte men dina frågor kan jag nog besvara.

Den första om känsligheten för väderlek så antar jag att du menar de gamla vagnarna X1 och ombyggda X1 som kallas X10 - dessa vagnar är så sjukt gamla att elektroniken fryser ihjäl varje vinter och åldern gör det svårt att ha något fungerande.

Om du snackar om de nya tågen så kan jag bara ställa en motfråga, har du någonsin fått vattenplaning med bilen?

Tänkt dig konstant vattenplaning vid vissa väderlekar antingen vid tunt regn eller när temperaturen svajjar runt nollgradigt, is till vatten till is och om igen på en kontaktyta som kanske är ungefär 15 cm2 per vagn (X60).

Lägg till eftersatt underhåll på ett signal- och växelsystem som är mellan 40 och 50 år gammalt så finns det en hel del som kan gå fel, det är enligt statistik sällan entrepenören som är orsaken till problemet utan antingen SL eller Banverket som klantat sig.

Angående personalbristen, om man inte har någon förare som kan köra så får man helt enkelt ställa in den avgången, Stockholmståg har haft förarbrist sedan starten och rekryterar frenetiskt nu med massor av incitaments-projekt m m.
Det löser sig förhoppningsvis snart.

Tack för dina svar!

Jag tänkte nästan att det var dom svaren som du angav men ville ändå kolla. Intressant jämförelse med vattenplaningen, har inte tänkt på att det är sån liten kontaktyta.


Just nu åker jag bil till jobbet, mycket av det beror på att jag inte kan lita på avgångarna går som det är sagt, hoppas att det blir bättre som du säger att det kan bli, det skulle vara mycket billigare.
Citera
2007-06-27, 12:48
  #67
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Tack för dina svar!

Jag tänkte nästan att det var dom svaren som du angav men ville ändå kolla. Intressant jämförelse med vattenplaningen, har inte tänkt på att det är sån liten kontaktyta.

Just nu åker jag bil till jobbet, mycket av det beror på att jag inte kan lita på avgångarna går som det är sagt, hoppas att det blir bättre som du säger att det kan bli, det skulle vara mycket billigare.
Det finns dyra lösningar på problemet med tåg som tappar fästet, en laser som placeras framför första boggien och som bränner bort skräp och gör rälen torr.
Problemet är att den drar flera tusen watt och att de är extremt dyra.
Citera
2007-06-27, 18:46
  #68
Medlem
Flärps avatar
Jag har alltid undrat hur de digitala skyltarna som visar när nästa tåg kommer.

Jag förstår ju att det är datorer bakom som styr det hela, men hur funkar det om tavlan visar att Hässelbytåget kommer om 2 minuter, men en minut senare blir det strömavbrott och tåget försenas med ca 10 minuter. Vilka är det som rättar till siffrorna på tavlan och hur snabbt kan rättelsen ske?
Citera
2007-06-27, 20:06
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Jag har alltid undrat hur de digitala skyltarna som visar när nästa tåg kommer.

Jag förstår ju att det är datorer bakom som styr det hela, men hur funkar det om tavlan visar att Hässelbytåget kommer om 2 minuter, men en minut senare blir det strömavbrott och tåget försenas med ca 10 minuter. Vilka är det som rättar till siffrorna på tavlan och hur snabbt kan rättelsen ske?

Varje vagn har en egen antenn under vagnen som sänder ut vagnsnummret, tågnummret och destinationen. På vissa ställen på banan har man trådar utlagda som känner av dessa antenner och snackar i sin tur med centraldatorn, som i sin tur tänder skyltarna. Sedan så kan ju trafikledningen lägga in extrainformation på skyltarna, men det händer inte så ofta...
Citera
2007-06-27, 21:25
  #70
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det är finare ord för att det är olagligt, om en polis skulle se dig göra det så skulle han kunna sätta dit dig och du kommer få betala böter.

Det finns flera situationer när ett draget nödbromshandtag kan visa sig vara en väldigt dålig grej.

Rolig och intressant tråd.

Vilka rutiner måste du genomgå om någon drar i nödbromsen? Ringa polisen har jag förstått. Invänta dem? Gå igenom hela tåget för att kolla vad som hänt? Skriva någon rapport? Hur lång tid tar det innan tåget kan rulla igen, förutsatt att det är ett pojkstreck alltså?

En gång stannade en dam tåget för tidigt så att den sista dörren öppnades i tunneln så att säga. Då fick hon köra fram tåget och sen gå och kolla om någon hade råkat gå ut genom dörren innan hon gjorde ett nytt försök
Citera
2007-06-27, 21:45
  #71
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Rolig och intressant tråd.

Vilka rutiner måste du genomgå om någon drar i nödbromsen? Ringa polisen har jag förstått. Invänta dem? Gå igenom hela tåget för att kolla vad som hänt? Skriva någon rapport? Hur lång tid tar det innan tåget kan rulla igen, förutsatt att det är ett pojkstreck alltså?

En gång stannade en dam tåget för tidigt så att den sista dörren öppnades i tunneln så att säga. Då fick hon köra fram tåget och sen gå och kolla om någon hade råkat gå ut genom dörren innan hon gjorde ett nytt försök
Jag återställer nödbromsen, slår ner den personen som drog (om det var s k okynnesdragning) och sedan fortsätter jag köra.
Citera
2007-06-27, 23:02
  #72
Medlem
Sartres avatar
Vad hände med anekdoterna om kufarna och mongona? Kom igen nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in