Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
En gång när jag skulle kliva av vid Kungsträdgården så öppnades dörrarna på fel sida. Som tur var hände ingen olycka. Men jag trodde att det var tekniskt omöjligt att kunna hända?
Det är helt möjligt att öppna på fel sida, mänskligt fel dock och inte så mycket man kan göra åt, föraren måste kunna öppna på båda sidor oavsett vart tåget står av säkerhetsskäl.
Men man har gjort mycket för att separera de olika kontrollerna för öppnandet så att man minimerar risken för att av slumpen råka trycka fel.
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsGirl
Kanske inte en fråga men jag spg denna artikel i aftonbladet idag:
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1104618,00.html
Hur tas detta emot av t-baneförarna? Hur mycket kan ni egentligen påverka förseningar? jag trodde att det mest berodde på singalfel och andra teknikalieter utanför er påverkan...
Det handlar inte bara om förseningar, punktlighet handlar även om att tågen inte avgår för tidigt från de kontrollstationer vi har och det är där Veolia satsar resurser.
Utöver det är man ute efter ett nytt avtal på hur punktligheten mäts då dagens sätt att mäta är föråldrat och osäkert.
Personligen tycker jag inte om detta incitament efter jag vet att Veolia bara är ute efter att vinna upphandlingarna nästa år vilket jag inte anser att de borde.
Nu kan jag inte tala för alla förarna men jag har fått känslan att flera tycker samma sak, Veolia ska bort för att öppna upp för eventuellt bättre entrepenörer som vi har sett på t ex Roslagsbanan och Stockholmståg.