2018-11-04, 22:47
  #1261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Aktuella löner;
https://klubb111.files.wordpress.com/2018/10/nya-lc3b6netabeller-tub-2018-2019.jpg

För deltid så är det timarvodering som gäller, du får alltså betald för de timmar du jobbar. Till grundlönen så tillkommer det OB. Har man inte erfarenhet från liknande jobb (till exempel vissa servicejobb eller som yrkeschaufför) så går man in på första steget i trappan (147,69 kr/tim).

Utbildning får du av MTR och du börjar med 3 månader förarkurs med full lön som huvudsakligen är förlagd dagtid måndag till fredag.
Citera
2018-11-04, 22:51
  #1262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Aktuella löner;
https://klubb111.files.wordpress.com/2018/10/nya-lc3b6netabeller-tub-2018-2019.jpg

För deltid så är det timarvodering som gäller, du får alltså betald för de timmar du jobbar. Till grundlönen så tillkommer det OB. Har man inte erfarenhet från liknande jobb (till exempel vissa servicejobb eller som yrkeschaufför) så går man in på första steget i trappan (147,69 kr/tim).
Jag förstår, lönen är kanske inte så hög som jag trodde men men.

Hur tråkigt kan det bli att köra tåget fram och tillbaka på det sättet och hur ska man tänka för att övertyga sig själv att jobba med det utan att bli tokig första tiden man är där ?
Citera
2018-11-04, 22:56
  #1263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Jag förstår, lönen är kanske inte så hög som jag trodde men men.

Hur tråkigt kan det bli att köra tåget fram och tillbaka på det sättet och hur ska man tänka för att övertyga sig själv att jobba med det utan att bli tokig första tiden man är där ?

Beror helt och hållet på dig själv och vilken och hur mycket stimulans du behöver så det är omöjligt att svara på. Men det finns moment man måste göra hela tiden och sedan kan man underhålla sig själv med att betrakta de som reser med tunnelbanan så det finns distraktionsmoment hela tiden.
Citera
2018-11-14, 12:07
  #1264
Medlem
Deagle66s avatar
Jag skickade en ansökan på jobb som tunnelbaneförare.
Har jobbat som byggplåtis i 26 år och är så jävla less på byggbranchen.
Hur är det med att köra extra på helger o nätter?
Är det något dom är possitiva till?
Citera
2018-11-14, 12:23
  #1265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Jag skickade en ansökan på jobb som tunnelbaneförare.
Har jobbat som byggplåtis i 26 år och är så jävla less på byggbranchen.
Hur är det med att köra extra på helger o nätter?
Är det något dom är possitiva till?

Om du menar att jobba deltid och då jobba helg så är det inga problem då vi har ett antal anställda för just det, man jobbar om jag kommer ihåg rätt antagligen varannan eller två av tre helger beroende på vilket avtal man har.

Om du tänker på att jobba extra utöver en heltidstjänst som förare så brukar det också finnas möjlighet till det då det till och från finns luckor de behöver fylla. Dock så finns det vissa gränser där pga säkerhet som begränsar passens längd och gnet förekommer normalt bara genom att man kommer in när man är ledig och inte att man jobbar extra länge en dag.
Citera
2018-11-15, 10:15
  #1266
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Om du menar att jobba deltid och då jobba helg så är det inga problem då vi har ett antal anställda för just det, man jobbar om jag kommer ihåg rätt antagligen varannan eller två av tre helger beroende på vilket avtal man har.

Om du tänker på att jobba extra utöver en heltidstjänst som förare så brukar det också finnas möjlighet till det då det till och från finns luckor de behöver fylla. Dock så finns det vissa gränser där pga säkerhet som begränsar passens längd och gnet förekommer normalt bara genom att man kommer in när man är ledig och inte att man jobbar extra länge en dag.

Att det finns gränser för hur långa pass man kan köra är förståligt.
Citera
2018-11-15, 19:03
  #1267
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Hur är det med lediga dagar om man arbetar heltid? Är det ledigt varannan lördag-söndag och en vardag (M-F) varje vecka?
Citera
2018-11-15, 19:12
  #1268
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
C5 var en expriment vagn, hade många saker som senare hittades på c20 t.ex att dörrarna gick utan på chassit.

Chassit? Vagnskorgen menar du? C5 hade samma typ av dörrar som C1-C4 och C6-C16 men med skillnaden att de löpte utanpå vagnskorgen istället för att löpa inuti vagnskorgen i utrymmet mellan ytter och innerväggen. Att C5 hade den lösningen berodde på att de hade tunnare väggar/vagnskorg än övriga vagntyper levererade före C20.

Vagnarna före C20 har så kallade "Slide doors" C20 har så kallade "Slide and plug doors"

Sedan var ju inte C5 EN vagn utan åtta vagnar 2901-2908, Jag har kört C5 så jag vet!

Du får gärna förklara vad C5, till skillnad från övriga äldre tunnelvagnar, hade som man hittar på C20 idag! Ska bli mycket intressant att höra!
__________________
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-11-15 kl. 19:15.
Citera
2018-11-15, 19:18
  #1269
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Utbildning får du av MTR och du börjar med 3 månader förarkurs med full lön som huvudsakligen är förlagd dagtid måndag till fredag.

Tre månader = 60 arbetsdagar! Tar det verkligen så lång tid att utbilda sig till tunneltågförare numera?
Citera
2018-11-15, 19:37
  #1270
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanky08
Ja det tycker jag.
1. De är påträngande.
2. De stör trafikanterna.
3. Håller oftast i dörrarna och försenar trafiken.
Irriterande!

Ni säger båda att tiggarna håller i dörrarna! Det gör väl alla folkslag? Är "tiggarna" mer benägna än andra att göra det?
Citera
2018-11-15, 20:22
  #1271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Tre månader = 60 arbetsdagar! Tar det verkligen så lång tid att utbilda sig till tunneltågförare numera?

När jag började för några år sedan började jag med 9 veckors utbildning, idag efter att de infört körsimulatorer så har utbildningen ökat till ungefär 3 månader.
Citera
2018-11-15, 20:23
  #1272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ni säger båda att tiggarna håller i dörrarna! Det gör väl alla folkslag? Är "tiggarna" mer benägna än andra att göra det?

Ja de är mer benägna till det, delvis för att få en grindslant men framförallt för att kolla att de inte är två på samma tåg eller för att hinna byta vagn.
__________________
Senast redigerad av pajas357 2018-11-15 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in