2007-06-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Definiera problem.

har du stött på klottrare var nog det jag menade. Om ja, var det coolt?
Citera
2007-06-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Frågor:

1) Är det inte obehagligt med alla människor som envisas med att stå nästan längst ut på kanten på perrongen när du kommer insusandes? Tror själva grejen med deras agerande är att dom absolut måste komma in först i vagnen, och även om dom uppenbarligen inte har några problem med det, så måste det ju ändå kännas lite läskigt för tunnelaneförarna att se att dom står så nära...

Kan vara obehagligt, men det gör mest ont för dem... Man kan alltid använda tyfonen om man vill att någon skall flytta på sig. Det viktigaste är att använda den med omsorg, så att någon jävel inte ramlar ner framför tåget istället...

Citat:
2) Läste tidigare i tråden att ni inte kan gå på muggen hur som helst. Är det då inte ganska vanligt förekommande bland manliga förare att ha en pissflaska i hytten? Vet inte hur långa pass ni har men det kan inte vara så skönt att vara vrålpissnödig och veta att man har en timme till närmsta toalett.

Pissflaska? Har aldrig hört, att stanna tåget i lämplig tunnel och sticka ut snorren är bättre än att sitta och drömma om pissuar ur arbetsgivarens synvinkel. Vill man göra nummer två, är det svårare, men med vanlig planering kan man hinna att göra det på ändstationerna. Är man riktig risig, brukar jag se till att begära avlösning

Citat:
3) Finns det några vanligt förekommande arbetsskador i er yrkesgrupp? Typ ryggproblem eller liknande?

Personligen brukar jag känna av i nacken, knäna och i handlederna.

Det har man för att våran fack - Sveko, satsar hellre på att dela ut protestplåster på stöddemonstrationer på Sergelstorg för avpolleterade fackpampar, än att diskutera arbetsmiljö med arbetsgivaren och hur dessa skador kan förebyggas.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Edit: Jobbar alla heltid eller finns det även deltidare?

Jag tror att fjärdedel jobbar deltid, under sommaren brukar antalet deltidare stiga...

Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Edit igen: Kan du ha radio med och lyssna på lite musik? Får ni det? Eller är det ingen idé p.g.a. av obefintlig mottagning därnere i underjorden?

I tunnlarna har man ingen mottagning. Och sen får man inte lyssna på radio heller. Men vi har vår egen radio, vissa dagar kan det vara riktigt roligt att lyssna på den...
Citera
2007-06-26, 21:53
Medlem
Ruskigbusss avatar
Lysande tråd Carradine!

Citat:
Alla ska in i samma dörrpar
Klassiskt är att de flesta trafikanter står och häckar vid första och sista dörrparet fastän det på ett fullängdståg finns 21 dörrar så står 19 av dessa helt oanvända oftast.
Det tar en massa extra tid och tåget blir försenat.

Ja, många menar ju att det går fortare att gå perrongen fram på stationen man kliver på - än stationen som man kliver av?!

Citat:
Nedskräparna
Alltid någon som lämnar sitt skräp i tåget, och nog fastnar det alltid i dörrarna med samma människa som dagen innan dumpat fyra tomburkar i tåget gnällandes om att vi förare är inkompetenta as.

Ett sånt pucko såg jag i går. Han satt och drack kaffe under resan. Sen när han skulle kliva av, så ställde han muggen under stolen och sen steg han upp och gick ur. Hur jävla mycket skulle det ha ansträngt honom att ta med sej koppen ut till närmaste papperskorgs?

En fråga som jag undrat över, som kanske inte du kan svara på, men du kanske vet ändå:

- Varför stannar inte blå linjen alltid i Vreten?
Citera
2007-06-26, 22:27
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Lysande tråd Carradine!

Ja, många menar ju att det går fortare att gå perrongen fram på stationen man kliver på - än stationen som man kliver av?!

Ett sånt pucko såg jag i går. Han satt och drack kaffe under resan. Sen när han skulle kliva av, så ställde han muggen under stolen och sen steg han upp och gick ur. Hur jävla mycket skulle det ha ansträngt honom att ta med sej koppen ut till närmaste papperskorgs?

En fråga som jag undrat över, som kanske inte du kan svara på, men du kanske vet ändå:

Tack RB!

Det finns många teorier om hur människor tänker när de beter sig sådär i tunnelbanan, vi får nog tyvärr aldrig reda på hur de tänker egentligen.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga.
Citera
2007-06-26, 22:28
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knerpster
har du stött på klottrare var nog det jag menade. Om ja, var det coolt?
Ja man stöter på klottrare och nej, coolt skulle jag inte beskriva det.
Citera
2007-06-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ja man stöter på klottrare och nej, coolt skulle jag inte beskriva det.

Ok, tack för svaret.
Citera
2007-06-26, 23:11
Medlem
SweTechs avatar
Jag åker inte så mycket tunnelbana men tyvärr så har jag åkt en del pendeltåg. Jag förstår att du kör tunnelbana men tar chansen att du kanske har lite inside information om pendeln också.

Min fråga är tvådelad, jag undrar varför pendeln är så väderkänslig och att det minsta lilla snöfall verkar ta hela SL på sängen.. varje år..

Sen undrar jag angående utropen om försenade tåg, för mig som totalt okunnig om organistationen SL så ter det sig väldigt konstigt att man kan ställa in en hel avgång pga personalbrist. Speciellt på morgonen då man måste vara medveten om hur många personer som förlitar sig på kollektivtrafiken för att komma till jobbet.

Förstår om du inte har koll på pendeln men tänkte som sagt ta chansen.

Tack på förhand.
Citera
2007-06-27, 00:33
Medlem
rendezvouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
...

det är väl inte ekonomiskt försvarbart att ha den öppen på kvällen?
huvudsta&sundbyberg C ligger så pass nära och det är så pass få som går av/på i vreten för att det skulle vara värt att ha den öppen.

de flesta som går av i vreten jobbar förmodligen i området runt just... vreten.
när "jobben har stängt" så sjunker förmodligen antal avstigande/påstigande resenärer till en sådan nivå att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha stationen öppen.

min teori.
Citera
2007-06-27, 00:34
Medlem
Har du varit med om att ngn tryckt på nödbromsen? Och om svaret är ja, hur ofta händer det? Och vad skulle hända om man gjorde det?
Citera
2007-06-27, 00:56
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag åker inte så mycket tunnelbana men tyvärr så har jag åkt en del pendeltåg. Jag förstår att du kör tunnelbana men tar chansen att du kanske har lite inside information om pendeln också.

Min fråga är tvådelad, jag undrar varför pendeln är så väderkänslig och att det minsta lilla snöfall verkar ta hela SL på sängen.. varje år..

Sen undrar jag angående utropen om försenade tåg, för mig som totalt okunnig om organistationen SL så ter det sig väldigt konstigt att man kan ställa in en hel avgång pga personalbrist. Speciellt på morgonen då man måste vara medveten om hur många personer som förlitar sig på kollektivtrafiken för att komma till jobbet.

Förstår om du inte har koll på pendeln men tänkte som sagt ta chansen.

Tack på förhand.
Särskilt mycket insiderinfo har jag inte men dina frågor kan jag nog besvara.

Den första om känsligheten för väderlek så antar jag att du menar de gamla vagnarna X1 och ombyggda X1 som kallas X10 - dessa vagnar är så sjukt gamla att elektroniken fryser ihjäl varje vinter och åldern gör det svårt att ha något fungerande.

Om du snackar om de nya tågen så kan jag bara ställa en motfråga, har du någonsin fått vattenplaning med bilen?

Tänkt dig konstant vattenplaning vid vissa väderlekar antingen vid tunt regn eller när temperaturen svajjar runt nollgradigt, is till vatten till is och om igen på en kontaktyta som kanske är ungefär 15 cm2 per vagn (X60).

Lägg till eftersatt underhåll på ett signal- och växelsystem som är mellan 40 och 50 år gammalt så finns det en hel del som kan gå fel, det är enligt statistik sällan entrepenören som är orsaken till problemet utan antingen SL eller Banverket som klantat sig.

Angående personalbristen, om man inte har någon förare som kan köra så får man helt enkelt ställa in den avgången, Stockholmståg har haft förarbrist sedan starten och rekryterar frenetiskt nu med massor av incitaments-projekt m m.
Det löser sig förhoppningsvis snart.
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Har du varit med om att ngn tryckt på nödbromsen? Och om svaret är ja, hur ofta händer det? Och vad skulle hända om man gjorde det?
Detta har hänt massor av gånger och händer säkerligen varje dag, alltid någon rolig pelle som ska dra i nödbromsen när han stiger av.

Och du får förklara din andra fråga om vad som skulle hända.
Citera
2007-06-27, 01:23
Medlem
Ja allstå det står ju "överträdelse beviras" och menas det då att ni ringer snuten och det blir polisanmälan o hela kittet?
Citera
2007-06-27, 01:56
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Ja allstå det står ju "överträdelse beviras" och menas det då att ni ringer snuten och det blir polisanmälan o hela kittet?
Det är finare ord för att det är olagligt, om en polis skulle se dig göra det så skulle han kunna sätta dit dig och du kommer få betala böter.

Det finns flera situationer när ett draget nödbromshandtag kan visa sig vara en väldigt dålig grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in