Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Jag åker inte så mycket tunnelbana men tyvärr så har jag åkt en del pendeltåg. Jag förstår att du kör tunnelbana men tar chansen att du kanske har lite inside information om pendeln också.
Min fråga är tvådelad, jag undrar varför pendeln är så väderkänslig och att det minsta lilla snöfall verkar ta hela SL på sängen.. varje år..
Sen undrar jag angående utropen om försenade tåg, för mig som totalt okunnig om organistationen SL så ter det sig väldigt konstigt att man kan ställa in en hel avgång pga personalbrist. Speciellt på morgonen då man måste vara medveten om hur många personer som förlitar sig på kollektivtrafiken för att komma till jobbet.
Förstår om du inte har koll på pendeln men tänkte som sagt ta chansen.
Tack på förhand.
Särskilt mycket insiderinfo har jag inte men dina frågor kan jag nog besvara.
Den första om känsligheten för väderlek så antar jag att du menar de gamla vagnarna X1 och ombyggda X1 som kallas X10 - dessa vagnar är så sjukt gamla att elektroniken fryser ihjäl varje vinter och åldern gör det svårt att ha något fungerande.
Om du snackar om de nya tågen så kan jag bara ställa en motfråga, har du någonsin fått vattenplaning med bilen?
Tänkt dig konstant vattenplaning vid vissa väderlekar antingen vid tunt regn eller när temperaturen svajjar runt nollgradigt, is till vatten till is och om igen på en kontaktyta som kanske är ungefär 15 cm2 per vagn (X60).
Lägg till eftersatt underhåll på ett signal- och växelsystem som är mellan 40 och 50 år gammalt så finns det en hel del som kan gå fel, det är enligt statistik sällan entrepenören som är orsaken till problemet utan antingen SL eller Banverket som klantat sig.
Angående personalbristen, om man inte har någon förare som kan köra så får man helt enkelt ställa in den avgången, Stockholmståg har haft förarbrist sedan starten och rekryterar frenetiskt nu med massor av incitaments-projekt m m.
Det löser sig förhoppningsvis snart.
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Har du varit med om att ngn tryckt på nödbromsen? Och om svaret är ja, hur ofta händer det? Och vad skulle hända om man gjorde det?
Detta har hänt massor av gånger och händer säkerligen varje dag, alltid någon rolig pelle som ska dra i nödbromsen när han stiger av.
Och du får förklara din andra fråga om vad som skulle hända.