Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-13, 15:12
  #121
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskorg
Det är dessvärre inte dom jag menar. Kommer inte åka pendeltåg igen förs än mitten på augusti så har inte möjlighet att ta bild heller (känns lite väl ambitiöst att åka in till centralen för att ta kort på några knappar).

Alltså inte den skiten i tunnelbanan utan där tågen mot linköping och andra hålor går.
Alltså vi vet vilka knappar du menar och beskrivningen HemleN gjorde är korrekt.
Citera
2007-07-13, 15:30
  #122
Medlem
_killahs avatar
Vart ska man ringa / ansöka om man vill testa att bli förare.

Är de några speciella krav för att bli de?

Jag noterade tidigare att man inte behövde Körkort B iaf, är de några mer sådana konstiga grejer man kan behöva, eller inte behöva.
Citera
2007-07-13, 15:38
  #123
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Vart ska man ringa / ansöka om man vill testa att bli förare.

Är de några speciella krav för att bli de?

Jag noterade tidigare att man inte behövde Körkort B iaf, är de några mer sådana konstiga grejer man kan behöva, eller inte behöva.
Vilken typ av förare?
Om du ska bli tunnelbaneförare så finns det kontaktinformation på Veolias hemsida: www.veolia-transport.se
Inga särskilda krav där.

Däremot om du ska köra spårvagn krävs det B-körkort, ansöker hos Veolia också.
Citera
2007-07-13, 17:32
  #124
Medlem
Jag vill fråga:

1. Jag kan ibland bli åksjuk i de "nya" vagnarna.
Är det nåt som du hört fler säga?

2. Varför händer det att en del förare stänger
dörrarna precis framför näsan på en?
Citera
2007-07-13, 17:38
  #125
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskorg
Det är dessvärre inte dom jag menar. Kommer inte åka pendeltåg igen förs än mitten på augusti så har inte möjlighet att ta bild heller (känns lite väl ambitiöst att åka in till centralen för att ta kort på några knappar).

Alltså inte den skiten i tunnelbanan utan där tågen mot linköping och andra hålor går.


http://bussmicke.se/Bildgalleri/Tag/...C_030405a.html

Längst till vänster.

Det är som jag sa tidigare för förarn eller tågvärden att trycka på för att tala om för trafikledningen att dom är redo att åka så dom blir utsläppta från stationen.



Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Nu vet jag inte om vi snackar om samma sak men alla växlar på gröna linjen fungerar inte automatiskt på det sättet utan bara några få, signalen in mot Gullmarsplan söderut är sådan som går efter destination på tumhjulet - var uppe och snackade med "Tomten" om dessa för några veckor sedan.

Resten är automatiska på det sättet att de ger en grönt ljus (gröna vågen, yay) för fortsatt färd, växeln upp mot Alvik och signal 819 är tydligen helt manuell eftersom den även används av Nockebybanan.

Edit: Sitter och kollar på bilderna från Tranebergsbron 2003, jävlar vad länge sedan det känns

Edit2: Själv gillar jag Daniel Nordlings bilder mera, snygga och ofta med en rolig kommentar. Har en speciellt bild tagen på mig själv av Daniel i Tallkrogen.
Jaha, jag hade för mig att dom flesta växlar var automatiska efter tumhjulet, men alla kan vi ha fel ibland .

Angående Tranebergsbron så kommer jag ihåg hur hårda övergångskurvorna var där... oavsett hur försiktigt man körde så kastades man runt i hytten när man kom ner mot Alvik och skulle tillbaka på det vanliga spåret...
Vill inte veta hur det kändes för trafikanterna, som förare kunde man ju ändå göra sig beredd eftersom man visste exakt när det skulle hända.

Lite samma sak som när dom byggde nya årstabron, när man åkte söderut från Södra station så när man kommit över bron så kastades man runt som fan vid övergångsväxeln till dom nybyggda spåren.

Avslutar med lite bilder jag själv tagit:

http://fc01.deviantart.com/fs16/f/20..._by_HemleN.jpg
http://fc01.deviantart.com/fs17/f/20..._by_HemleN.jpg
http://fc04.deviantart.com/fs17/f/20..._by_HemleN.jpg

Citera
2007-07-13, 17:55
  #126
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Jag vill fråga:

1. Jag kan ibland bli åksjuk i de "nya" vagnarna.
Är det nåt som du hört fler säga?

2. Varför händer det att en del förare stänger
dörrarna precis framför näsan på en?
1. Yes, det har jag hört från flera.
Det kan bero på lite olika saker men jag skulle gissa på att sekundärfjädringen på de nya vagnarna är "boven" då de är förenklat stora ballonger för att ta upp stötar.
Dessa är givetvis ganska flexibla och trycks nog ihop och expanderar lite då och då under färd.

2. Därför att föraren har tider att passa och kan inte vänta på varenda jeppe som inte kan komma i tid.
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
Jaha, jag hade för mig att dom flesta växlar var automatiska efter tumhjulet, men alla kan vi ha fel ibland .

Angående Tranebergsbron så kommer jag ihåg hur hårda övergångskurvorna var där... oavsett hur försiktigt man körde så kastades man runt i hytten när man kom ner mot Alvik och skulle tillbaka på det vanliga spåret...
Vill inte veta hur det kändes för trafikanterna, som förare kunde man ju ändå göra sig beredd eftersom man visste exakt när det skulle hända.

Lite samma sak som när dom byggde nya årstabron, när man åkte söderut från Södra station så när man kommit över bron så kastades man runt som fan vid övergångsväxeln till dom nybyggda spåren.

Avslutar med lite bilder jag själv tagit:

http://fc01.deviantart.com/fs16/f/20..._by_HemleN.jpg
http://fc01.deviantart.com/fs17/f/20..._by_HemleN.jpg
http://fc04.deviantart.com/fs17/f/20..._by_HemleN.jpg


Jag gillade Tranebergsbron när den höll på att renoveras fast jag har för mig att den var högre innan eller i a f var backen brantare mot Kristineberg förut.

Snygga bilder, swoosh!
Citera
2007-07-13, 18:00
  #127
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Jag vill fråga:

1. Jag kan ibland bli åksjuk i de "nya" vagnarna.
Är det nåt som du hört fler säga?

2. Varför händer det att en del förare stänger
dörrarna precis framför näsan på en?
Då skulle jag vilja fråga dig Goriot, varför händer det att en del passagerare är så nonchalanta att dom tror att hela världen kretsar kring dom och att alla ska vänta på dom?
Citera
2007-07-13, 18:01
  #128
Medlem
Kommer tågen i Stockholms t-bana att bli förarlösa i framtiden, som de är i Köpenhamn?
Citera
2007-07-13, 18:05
  #129
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Jag vill fråga:

1. Jag kan ibland bli åksjuk i de "nya" vagnarna.

2. Varför händer det att en del förare stänger

1. Det var vanligare förut när dom var nya, men man får höra det ibland även nu för tiden.

2. För att man har en tid att passa, klart tågen blir sena om alla ska vänta på folk som inte kan komma i tid till stationen.
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Kommer tågen i Stockholms t-bana att bli förarlösa i framtiden, som de är i Köpenhamn?

Ingen vet... men tester gör med ATO (Automatic Train Operation) på gröna linjen just nu, men steget från ATO till förarlösa tåg är rätt stort. Samtidigt är ju "Framtiden" ett rätt löst begrepp .
Citera
2007-07-13, 18:11
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
Ingen vet... men tester gör med ATO (Automatic Train Operation) på gröna linjen just nu, men steget från ATO till förarlösa tåg är rätt stort. Samtidigt är ju "Framtiden" ett rätt löst begrepp .

Ah, intressant. Sen var ju Köpenhamns tunnelbana anpassad för förarlösa tåg redan fråg start så jag antar att det gör skillnad.

Vadå löst begrepp? Men låt oss säga en tioårsperiod. Vad tror du då?
Citera
2007-07-13, 18:40
  #131
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ah, intressant. Sen var ju Köpenhamns tunnelbana anpassad för förarlösa tåg redan fråg start så jag antar att det gör skillnad.

Vadå löst begrepp? Men låt oss säga en tioårsperiod. Vad tror du då?

Knappast... Skulle kräva alldeles för mycket ombyggnad av själva systemet också. Vad som äremot är rimligt är om man skulle bygga en ny linje (Till Nacka tex.) att man bygger den för förarlösa tåg redan från början.
Citera
2007-07-13, 18:45
  #132
Medlem
DefinitelyMaybes avatar
Vad vet ni om en eventuell utbyggnad av t-bananätet till nacka och/eller karolinska, har ni hört nått om det? Vilket ligger isåfall närmast i tiden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback