Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-04, 21:10
  #601
Medlem
Halibs avatar
Totalstopp i trafiken i gamla stan ikväll. Vet du vad som hade hänt? Trevligt med din kollega som önskade alla en trevlig helt efter att ha suttit i slussen 15 min utan att veta varför tåget inte rörde på sig.
Citera
2008-01-04, 21:14
  #602
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varje onsdag mellan klockan 1705 och 1709.

Roligt?
Citera
2008-01-05, 00:44
  #603
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halib
Totalstopp i trafiken i gamla stan ikväll. Vet du vad som hade hänt? Trevligt med din kollega som önskade alla en trevlig helt efter att ha suttit i slussen 15 min utan att veta varför tåget inte rörde på sig.
Inte en aning, dålig stil att inte informera dock.
Citera
2008-01-05, 01:12
  #604
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nu vet jag ju att du inte kör blå linjen, men det kanske är samma på andra linjer.

När tåget kommer till Kungsträdgården, vilket är ändhållplatsen, så stannar det till, sedan kör man en liten bit till, tills man är på rätt plats, innan man stannar för gott och öppnar dörrarna.

Numera vet jag ju detta, så jag brukar inte resa på mej förrän dörrarna öppnas, men alltid är det några som blir överraskade och håller på att drulla ikull.

Varför gör man på detta viset?

Gör man likadant på alla ändhållplatser - eller är det bara Kungsträdgården?

Jag har spekulerat i att man vill att tåget skall stå på en viss plats, men eftersom man klarar av att stanna på rätt plats på alla andra hållplatser så verkar det lite underligt.

Eller är det något särskilt med just Kungsträdgården som gör att man måste göra såhär.

Det är inte heller förarnas oskicklighet, vilket jag i mörka stunder tänkte mej i början, eftersom varenda en gör på samma sätt.
Citera
2008-01-05, 01:28
  #605
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu vet jag ju att du inte kör blå linjen, men det kanske är samma på andra linjer.

När tåget kommer till Kungsträdgården, vilket är ändhållplatsen, så stannar det till, sedan kör man en liten bit till, tills man är på rätt plats, innan man stannar för gott och öppnar dörrarna.

Numera vet jag ju detta, så jag brukar inte resa på mej förrän dörrarna öppnas, men alltid är det några som blir överraskade och håller på att drulla ikull.

Varför gör man på detta viset?

Gör man likadant på alla ändhållplatser - eller är det bara Kungsträdgården?

Jag har spekulerat i att man vill att tåget skall stå på en viss plats, men eftersom man klarar av att stanna på rätt plats på alla andra hållplatser så verkar det lite underligt.

Eller är det något särskilt med just Kungsträdgården som gör att man måste göra såhär.

Det är inte heller förarnas oskicklighet, vilket jag i mörka stunder tänkte mej i början, eftersom varenda en gör på samma sätt.
Det handlar om två saker.

1. Det är precis som du skriver att tågen måste stå på ett visst ställe längst med perrongen, delvis för att dörrarna ska gå att öppna och delvis för att hela tåget garanterat ska vara inne på stationen.

2. Detta är den största anledningen, överdrivet säkerhetstänkande i Sverige/Stockholm. Man har valt att tvinga tågen att krypa fram i 11 km/h (egentligen 9 km/h) den sista biten på stationen för annars skulle tågen - enligt SL och andra - damma in i stoppbockarna i tid och otid.

Det har hänt liknande olyckor men den senaste var väl någon gång på 60- eller 70-talet när någon körde sönder ett stationshus. De lever i det förgångna helt klart.
Citera
2008-01-05, 01:41
  #606
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det handlar om två saker.

1. Det är precis som du skriver att tågen måste stå på ett visst ställe längst med perrongen, delvis för att dörrarna ska gå att öppna och delvis för att hela tåget garanterat ska vara inne på stationen.

2. Detta är den största anledningen, överdrivet säkerhetstänkande i Sverige/Stockholm. Man har valt att tvinga tågen att krypa fram i 11 km/h (egentligen 9 km/h) den sista biten på stationen för annars skulle tågen - enligt SL och andra - damma in i stoppbockarna i tid och otid.

Det har hänt liknande olyckor men den senaste var väl någon gång på 60- eller 70-talet när någon körde sönder ett stationshus. De lever i det förgångna helt klart.

Ahapp, man är rädd om tågen. Borde jag ju ha förstått.
Tack för svaret, skönt att slippa grubbla över det.
Citera
2008-01-05, 02:17
  #607
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.

Roligt?

Japp!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ahapp, man är rädd om tågen. Borde jag ju ha förstått.
Tack för svaret, skönt att slippa grubbla över det.

Tåg är dyra och köps in av skattepengar så jag är glad att SL tänker på att tågen ska hålla.
Citera
2008-01-13, 15:05
  #608
Avstängd
balders_balles avatar
Hur funkar det när den elektroniska bruden ropar ut vilken nästa station är? Alltså sker det automatiskt, eller trycker ni på en knapp?
Citera
2008-01-13, 15:08
  #609
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balders_balle
Hur funkar det när den elektroniska bruden ropar ut vilken nästa station är? Alltså sker det automatiskt, eller trycker ni på en knapp?
Den är automatisk och precis som på bussar så mäter den avståndet den har åkt innan den ropar ut nästa station.

Alltså säg att tåget behöver rulla 800m till nästa station så börjar den ropa vid 790m kanske.

Kallas "Linda" på jobbet, visade sig att hon som talat in utropet faktiskt heter Linda.
Citera
2008-01-13, 21:42
  #610
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Den är automatisk och precis som på bussar så mäter den avståndet den har åkt innan den ropar ut nästa station.

Alltså säg att tåget behöver rulla 800m till nästa station så börjar den ropa vid 790m kanske.

Kallas "Linda" på jobbet, visade sig att hon som talat in utropet faktiskt heter Linda.

Jag har tänkt lite på det där, hon måste ju vara jävligt trött på sin egen röst Eller så bor hon inte i sthlm/åker bil.
Citera
2008-01-14, 00:41
  #611
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Jag har tänkt lite på det där, hon måste ju vara jävligt trött på sin egen röst Eller så bor hon inte i sthlm/åker bil.
Jag läste i en intervju att hon inte ens lägger märke till att det är hennes röst.
Hon låter ju ganska stel i utropen och att hon anser sig inte alls låta sådär, tänker man inte på det så är det ju inga problem.
Citera
2008-01-14, 12:36
  #612
Medlem
Hur blir man tunnelbaneförare? är det samma utbildning som lokförare?

Jag ska in och göra testerna snart, tar gärna emot råd och tips!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback