Såg precis avsnitt 1 av denna serie från Öppet Arkiv. En riktigt bra och klassisk serie. Särskilt scenerna när Didrik träffar Yrla för första gången. Yrla tjejen som är 10 år äldre än honom och som nog 80 % av alla av manligt kön som såg serien blev kära i liksom Didrik själv och hans pappa.
Såg precis avsnitt 1 av denna serie från Öppet Arkiv. En riktigt bra och klassisk serie. Särskilt scenerna när Didrik träffar Yrla för första gången. Yrla tjejen som är 10 år äldre än honom och som nog 80 % av alla av manligt kön som såg serien blev kära i liksom Didrik själv och hans pappa.
kollade också avsnitt 1 på öppna arkivet och lite av avsnitt 2. Fan va dryg Ruben är, dåtidens adhd unge och Tova som är så kär i Didrik, fan va jobbig och efterhängsen hon är.
Teorin att farsan skulle vara ihop med Yrla är intressant. Får nog logga in på SVT Play och kolla om de där kortet hon fäller ner inte är en bild på familjefadern. En del skulle kunna tala för det.
x Den blå muggen
x Yrla är på besök över sommaren för att hålla sin "lär dig leva och planera ditt liv"-kursen
x Pappan blir nervös i hennes närhet (skulle väl iofs de flesta pappor)
x Om fotot nu föreställer fadern
Mer teorier.....?
Yrla skriker i sista avsnittet att Didrik inte ska titta på muggen, är det samma som pappans?
Höll Yrla i kursen eller var hon deltagare, för det var väl den som höll i kursen som Didriks pappa träffade?
Det som talar emot är att man i avsnitt sex tydligt uppfattar det som att de inte träffats förut när han försöker imponera på henne genom att läsa the Times, och det var flera avsnitt tidigare som Ebba såg honom i telefonkiosken talandes med den andra kvinnan.
Yrla skriker i sista avsnittet att Didrik inte ska titta på muggen, är det samma som pappans?
Höll Yrla i kursen eller var hon deltagare, för det var väl den som höll i kursen som Didriks pappa träffade?
Det som talar emot är att man i avsnitt sex tydligt uppfattar det som att de inte träffats förut när han försöker imponera på henne genom att läsa the Times, och det var flera avsnitt tidigare som Ebba såg honom i telefonkiosken talandes med den andra kvinnan.
Dessutom, när Didrik hälsade på Yrla i stan sparkade hon in sina skor i garderoben. Pappan hade ju en fixering vid att skorna ska stå i garderoben!
Bästa scenen tycker jag är när Philip står och surar med den söndriga köksstolen när han står och kollar på när Ebba dansar med flickorna. Sen kommer Mårten med sin cykel som väsnas med polisradio och sirener och när Philip hör polisen så kutar han därifrån.
Älskar också Ebba och Didrik. Är dessutom av den uppfattningen att det är en av de bästa svenska ungdomsserier som har gjorts.
Tror jag redan besvarat det i en annan tråd, men Googla bara på Lisen Arnell som spelade Ebba så får ni veta vad hon gör idag.
Ett par fakta, bara (efter att ha läst hela tråden):
• Båten "Gefanina" finns visst. Hela födelsedagskalaset som Katarina håller i har ju sett båten nere i hamnen.
• Huruvida ön Längtan finns eller inte är svårt att säga, men antagligen inte. Det är såklart ett sätt för Mårten att försöka hålla intresset vid liv hos de flickor han bjuder hem, eftersom han helt enkelt saknar vänner. Det står ju dock tydligt klart att inte ens hans pappa har tid för honom (t.ex. då när han tappat bort sina nycklar hem och pappan lägger på i örat på honom och han börjar nästan lipa). Dessutom flippar han ju ur där på slutet med "datorspelet" han själv gjort där det framgår att trots att han "har allting" så är han olycklig eftersom han inte har några riktiga vänner.
• Pappan och Yrla har inte något förhållande. Det är inte pappan på bilden i fotoramen och i den scen då Yrla sparkar in skorna i garderoben är det för att det är stora mansskor, och hon vill inte att Didrik ska förstå att hon sannolikt har blivit lovad guld och gröna skogar av en man som antagligen är gift (se på bilden, det är en något äldre man, säkert runt 40). Dessutom får man ju veta vad den kvinna som pappan träffar sysslar med, och att Yrla arbetar i butik ett par dagar i veckan. Jag förstår att man kan tro att Yrla och pappan har ihop det, men icke! Att han blir alldeles vild då han träffar Yrla första gången när hon besöker deras hem och skall fixa till håret och impa på henne talar snarare om pappans tycke för yngre kvinnor, och att han antagligen lär falla för frestelsen att vara otrogen ganska snart. Och, för övrigt, skulle Yrla ta sig ända ut till dit från stan för att vänta på ett brev från pappan? Njä..
• Ja, Philips mamma är fransk. Om man inte tycker att hon ser fransk ut så föreslår jag en resa till södra Franrike (inte nödvändligtvis trusti-orterna, då).
I övrigt så tycker jag också att replikerna är klockrena! Som när Ebba kommer hem till Mårten för första gången:
Mårten: "Ta av dej skorna, det kan bli fläckar på våra äkta mattor"
Ebba: "Finns det falska mattor?"
Och bland det bästa jag vet i serien är de gånger då Tova ropar "Diiiidrik". Men, det var nog inte förrän i Bert som man blev tokkär i henne. Första gången man kolla på serien så blev man ju däremot störtkär i Ebba, och när man blev lite äldre, typ i Didriks ålder, så var det ju Yrla man blev dökär i.
I övrigt så har det nämns att Philip (Malik Bendjelloul) är Oscar-vinnare, men jag är förvånad över att ingen har nämnt att Mårten ju faktiskt är med i Grotesco-gänget!
Och vad gäller en liten cap så har jag inte tid att lusa igenom hela serien just nu, men en cap kan man väl bjuda på Det är såklart Yrla det gäller (och ja, avsaknad av BH... det är fan fina grejer det): http://img689.imageshack.us/img689/1...aochdidrik.jpg
Senast redigerad av Ann-Hiro 2013-04-21 kl. 13:06.
• Båten "Gefanina" finns visst. Hela födelsedagskalaset som Katarina håller i har ju sett båten nere i hamnen.
• Huruvida ön Längtan finns eller inte är svårt att säga, men antagligen inte. Det är såklart ett sätt för Mårten att försöka hålla intresset vid liv hos de flickor han bjuder hem, eftersom han helt enkelt saknar vänner. Det står ju dock tydligt klart att inte ens hans pappa har tid för honom (t.ex. då när han tappat bort sina nycklar hem och pappan lägger på i örat på honom och han börjar nästan lipa). Dessutom flippar han ju ur där på slutet med "datorspelet" han själv gjort där det framgår att trots att han "har allting" så är han olycklig eftersom han inte har några riktiga vänner.
• Pappan och Yrla har inte något förhållande. Det är inte pappan på bilden i fotoramen och i den scen då Yrla sparkar in skorna i garderoben är det för att det är stora mansskor, och hon vill inte att Didrik ska förstå att hon sannolikt har blivit lovad guld och gröna skogar av en man som antagligen är gift (se på bilden, det är en något äldre man, säkert runt 40). Dessutom får man ju veta vad den kvinna som pappan träffar sysslar med, och att Yrla arbetar i butik ett par dagar i veckan. Jag förstår att man kan tro att Yrla och pappan har ihop det, men icke! Att han blir alldeles vild då han träffar Yrla första gången när hon besöker deras hem och skall fixa till håret och impa på henne talar snarare om pappans tycke för yngre kvinnor, och att han antagligen lär falla för frestelsen att vara otrogen ganska snart. Och, för övrigt, skulle Yrla ta sig ända ut till dit från stan för att vänta på ett brev från pappan? Njä..
• Ja, Philips mamma är fransk. Om man inte tycker att hon ser fransk ut så föreslår jag en resa till södra Franrike (inte nödvändligtvis trusti-orterna, då).
I övrigt så tycker jag också att replikerna är klockrena! Som när Ebba kommer hem till Mårten för första gången:
Mårten: "Ta av dej skorna, det kan bli fläckar på våra äkta mattor"
Ebba: "Finns det falska mattor?"
Och bland det bästa jag vet i serien är de gånger då Tova ropar "Diiiidrik". Men, det var nog inte förrän i Bert som man blev tokkär i henne. Första gången man kolla på serien så blev man ju däremot störtkär i Ebba, och när man blev lite äldre, typ i Didriks ålder, så var det ju Yrla man blev dökär i.
I övrigt så har det nämns att Philip (Malik Bendjelloul) är Oscar-vinnare, men jag är förvånad över att ingen har nämnt att Mårten ju faktiskt är med i Grotesco-gänget!
Och vad gäller en liten cap så har jag inte tid att lusa igenom hela serien just nu, men en cap kan man väl bjuda på Det är såklart Yrla det gäller (och ja, avsaknad av BH... det är fan fina grejer det): http://img689.imageshack.us/img689/1...aochdidrik.jpg
Håller helt med i din analys, oavsett fotografiet hemma hos Yrla som Yrla vänder på så är det inte pappan som är hennes hemlige (ex)pojkvän. Bidrar med ytterligare en bild i samma anda som din.
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Jag har efter kontakt med Peter schildt (regissören av ebba och didrik)
Fått reda på att det är Peter schild i egen hög person som står bakom pianot.
Vem är mannen?
"Ha ha - hann du lägga märke till det - att det inte var den vanliga pappbilden av Stevie Wonder utan en livs levande människa! Det var skickligt! Vem det är? Det är jag!"
Jag blir så förbannat nostalgisk när jag ser denna serie... Jag minns när jag såg den som 12 åring, det var efter Disneydags på fredagar, vilket gjorde den till den bästa TV dagen i veckan (inget ovanligt, men faktum var att ända fram tills Ebba och Didrik började hade Torsdagen varit bästa TV dagen då de under den dagen visade De tre vännerna och Jerry och sedan Rederiet).
Jerry? Vad var det för program?
Citat:
Ursprungligen postat av Hammerspace
Jag har faktiskt läst boken, eller i all fall den om Didrik. En bok om Ebba och en bok om Didrik blev en tv-serie med båda två. Men jag kan faktiskt inte minnas något som tyder på att pappan skulle ha varit inblandad. Nu var det nästan femton år sen jag läste den, så jag kan ju ha fel. I alla fall, som jag minns det slutar boken med att Didrik sitter i Yrlas kök och dricker te, eller nåt, ur den där muggen. Och att Yrla har släppt det där med att muggen var "någons". Och att Yrla, trots att hon är tio är äldre än den där tolvåriga pojken trots allt förstår att han är, eller snarare kommer att bli, mannen i hennes liv. Och att hon kommer att vänta på honom tills han blir större. Eller snarare, det är mer så att hon resignerat är tvungen att inse att det är så saken förhåller sig, och att det kommere att bli en lång väntan. Jag kan ju ha minnts fel, eller missuppfattat alltihop, men det är så jag uppfattade det. Slutet påminner inte så lite om slutet på Wes Andersons "Rushmore".
Väldigt intressant, sådant är ju svårt att förmedla i film och kanske en smula kontroversiellt för en tv-serie som riktar sig barn.
För övrigt är det lätt att bli imponerad av skådespelarinsatserna, då främst barnens. Lisen Arnell är helt makalös och man kan inte låta bli att tro att det var så där hon var på riktigt, bild som vuxen. Widerberg är också suverän och många av de andra barnen gör sina roller mycket bra.
Senast redigerad av TommyTurbo 2013-04-21 kl. 19:31.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!