2007-06-25, 16:24
Medlem
Bajsfacistens avatar
Förbjudna medel eller metoder för fångst eller dödande av fåglar

- Användning av nät eller fällor eller användning av beten som innehåller gift eller bedövningsmedel.

Står det i Jaktlagen, bara så du vet att du begår jaktbrott. Om du inte kontaktar länstyrelsen för de kan bevilja tillsånt att använda råttgift och andra gifter om att döda fåglar omsom orsakar allvarliga skador eller olägenheter för människors hälsa.

Står även:

2)
Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, iller, mink, hermelin,m vesla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller trädgård dör kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas

Jakträttshavare får under samma tid (den 1 juli-den 30 juni) bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås

1. i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet

2. på mark för att därförhindra skada eller annan olägenhet

3. om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet

Det du breskriver måste väl klassas om definitiv olägenhet.

Är ganska säker på att det är kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som har ansvaret för avskjuteningen av skadedjur tät bebyggelse. Stå på dig att kommunen säger att de inte är deras ansvar betyder inte att de har rätt. Kommunen vet ofta varken ut eller in vad de har ansvar för eller inte.

http://www.boras.se/download/18.7d59...5/m%C3%A5s.pdf
här finns och läsa lite om just fiskmåsar
Citera
2007-06-25, 17:03
Moderator
Tystnads avatar
Kom att tänka på en sak:
Skulle man inte kunna sätta upp en plastkopia av en Falk - Örn eller liknande rovfågel på taket?
Har för mig att vissa fåglar är livrädda för rovfåglar.

Tror den lokala jaktbutiken ev kan beställa hem sådana.

Jagar inte själv men har flera i bekantskapskretsen ,som någon gång nämt detta ,tror det var i samband med "fågelskrämma" i jordgubbsland.
Citera
2007-06-25, 18:37
Medlem
Har du kunnat lokalisera måsarnas bo? Anledningen till att de skränar så är oftast för att fiender i form av andra fågla, katter, människor m.m rör sig för nära deras ägg/ungar. Om det är lättillgängligt så skulle jag försöka att stoppa äggen eller ungarna i en kartong eller något och förflytta dem till valfri plats, då också till fots så att föräldrarna kan se att du har dem. sen släpper du helt enkelt ut dem och hoppas att de alla stannar däromkring.
Citera
2007-06-26, 01:12
Bannlyst
En kompis farsa satt alltid på verandan och skjöt skator och fiskmåsar, verkade nästan som han njöt av det.
Citera
2007-06-26, 23:49
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Råttgift i fisk låter som en farlig metod ,med tanke på att tex tamkatter kan ta det.
Dessutom verkar det som råttgift innehållande wafarin tar ett bra tag innan det verkar :http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_poison
Det är ju bra då slipper ju barnen leka i en kattsandlåda då Tamkatter gör sina behov där....
Citera
2007-06-27, 15:23
Medlem
Så här är dets avatar
Varför går det inte att använda bröd och vanlig hederlig t-röd för att bli av med oljuden? Kör en kur med t-röd några gånger så kommer fåglarna att dö ut i ditt område om du inte orkar att leta reda på boet och riva det.
Citera
2007-07-06, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Demokritos
Jag säger, plocka fram/låna ett luftgevär och pricka de små asen. Jag bor mitt inne i staden och jag tröttnade på de där förbannade kretinerna och började varje morgon öva mig i distantskytte. De tål ett par träffar om du inte har ett ganska starkt luftgevär eller träffar dem i huvudet.

tvivlar på att kommunen kommer göra något alls. Du får bli vigilante och ta lagen i egna händer. Folket kommer tacka dig.

Vad gör det? De lär väl dö så efter ens stund om de flyger omkring med en kula i sig...
Citera
2009-06-17, 01:02
Medlem
Nu Har Jag Fått Nog !!

Nu ska jag slänga ut förgiftat bröd åt dom asen, jag tar t-röd så kanske det dunstar bort tills imorgon.

update: brödet ligger ute nu, slängde ut 2 bitar för att försöka locka hit dom. sen efter lite väntande så dränkte jag 3 bitar i t-röd och sen slängde ut.
Senast redigerad av buuluu 2009-06-17 kl. 01:15.
Citera
2009-06-17, 11:05
Medlem
Mr Teks avatar
håll oss updaterade
Citera
2009-06-17, 11:32
Medlem
det hände inte så mycket som jag hade hoppats på tyvärr, satt uppe till ca 02:30 antingen så missade dom brödet eller så struntade dom i det ?! Det låg kvar i morse men nu har dom klippt gräset så det borde nog vara smulor nu. Kanske skulle ha försökt haft ihjäl deras ungar istället.
Citera
2009-07-02, 13:26
Medlem
The1&onlys avatar
kopia från annan fiskmås tråd

Jag har själv vanligt luftgevär och kan låna tävlingsluft gevär för mer prec. men det är svårt att vara "stealthy" med ett sådant, inte så mörkt på kvällarna och var ifrån kan skjuta utan att inte synas tro, synd man inte har en taklägenhet.
Blir till att testa små bröd bitar+sprit+små tandpetare. (brödet fastnar i halsen och dom blir dyngraka och dör)

EDIT: när det kommer till att jag själv ska få en bra natts sömn så är jag varken human eller djurvän längre
Citera
2009-07-02, 13:47
Medlem
Farsan hade samma problem, mås på taket. Han tog en pinne, satte den centrerat på taket och spände nylon tråd i varje väder sträck. Tog inte många dagar innan måsarna var väck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in