• 8
  • 9
2020-07-20, 20:41
Medlem
oralzinks avatar
Hur har sommaren varit för er demondödare?
Jag hade tidigare i somras en måsbastard pipandes på innergården men han är numera borta, vilket jag tackar gudarna för.
Samtidigt så växer mitt bottenlösa hat för dessa gråtrutar. Topplocket gick för någon vecka sedan när en gråtrut flög ner och stal min sista pommes då jag satt på uteserveringen. Sedan dess har jag flera gånger tänkt på hämnd. Hade ett huvudskott från ett luftgevär på 20 meter avstånd avslutat en truts liv? Jag bor ganska bra till gällande eventuella vittnen.
Citera
2025-06-23, 05:11
Medlem
Så för att återgå till problemet!! Skjuta dom, förgifta dom, gasa dom eller vad funkar bäst? Min ptsd är på max. Olagligt rensande skiter jag fullständigt I! Dom ska bort även om får ta in hemvärnspolare. 🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Supa ned dom o skjuta dom med trimmat 6,32?
Citera
2025-06-23, 05:36
Medlem
Glykol gäller så in till Biltema i morgon o köpa koncentrerad glykol och sen förbi bageriet. 👌👌👌
Citera
2025-06-23, 12:16
Medlem
searchfunctions avatar
Har inga måsar här, men några hus bort så ser jag dem flyga ibland, samt ett år såg jag en unge. Så det oroar mig att de ska komma hit och gapa.

Har funderat om man inte skulle kunna köpa en liten drönare (eller rättare sagt en RC-flygmackapär) som har en kamera på sig, lokalisera boet och med lite avancerad teknologi som innebär en sten knuten på en tråd som sitter under drönaren, slå sönder ägget. Eller någon krok som får tag i boet.
Tankar?
Citera
2025-06-23, 12:36
Medlem
Vem0ths avatar
Lura in några ugglor att bygga bo i området och fiskmåsarna flyr omedelbart någon annanstans eftersom ugglorna smaskar upp deras ungar.
Citera
2025-06-23, 13:40
Medlem
Livet är för kort för att bli väckt varje sommar av dessa fittmåsar.
Funkar bröd indränkt i t-röd effektivt eller är det bara slöseri med bröd? Dessa asätare äter ju precis allt, till och med påsar med hundskit.

Borde vara lagstadgat tvång att fastighetsägare ser till att hålla måsarna borta från taken.
Citera
2025-06-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Lura in några ugglor att bygga bo i området och fiskmåsarna flyr omedelbart någon annanstans eftersom ugglorna smaskar upp deras ungar.

Vart får jag tag i några ugglor? Dom kan ju inte vara så dyra.
Citera
2025-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Vet inte riktigt om detta hör hemma i en vildmarkstråd då det handlar om fiskmåsar som härjar runt och skränar i en förort.

Ungefär kl 5 på morgonen, när solen precis har gått upp, så sätter de igång och skriker som besatta precis utanför mitt sovrumsfönster. De har verkligen röstresurser, lämpade för att kommunicera över havet och de börjar verkligen gå mig på nerverna. För att inte tala om de jävla skitkaskader som de bombarderar bilen med som står på parkeringen. Fattar inte att ett så, förhållandevis, litet djur kan få ur sig så mycket kack. Fräter på lacken gör det oxå.

Hade en plan på att preparera strömming med råttgift och lägga ut men det känns lite väl grymt. Dessutom så vet jag inte om det funkar.

Nån som har en idé om hur man beter sig för att bli kvitt dessa sjöfåglar från den idylliska förortsbetongen?
Leta efter måsungar som kan vara gömda i nån vrå. Så länge de är kvar kommer problemet vara kvar. Ett första steg
Citera
2025-06-23, 13:51
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Vitt bröd indränkt i glykol. Eller rostfria trekrokar i varsin ende på en 3 meter lång rostfri ståltråd, agna med valfri liten fisk så blir du av med 2 måsjävlar när de svalt fiskarna.
Citera
2025-07-06, 03:42
Moderator
Parongatans avatar
Jag har en kollega som höll på att bli helt knäckt förra sommaren. Hon kunde inte sova och hela hennes tillvaro var satt på spel. Öronproppar hjälpte henne inte, då fågelskriket var såpass genomträngande och intensivt vid hennes taklägenhet att hon inte fick en lugn stund.

Jag skämtade med henne och sade att hon kunde gå in på youtube och leta fram klipp på när de har sönder ballonger med blå laser. Skjut dem i baken med blå laser, så lär de inte komma tillbaka skojade jag. Sedan glömde jag av det hela och arbetsfriden tog vid.

Kollegan hade semester och några veckor senare var hon tillbaka, utvilad och harmonisk. Hon stormade fram och gav mig en varm kram. Jag fattade absolut ingenting. Hon är absolut inte den kramiga typen. Än mindre förstod jag inte varför jag fick en kram.

Då berättade hon att hennes systerson hade hjälpt henne att beställa hem en blå laserpekare. Det räckte med några duttar i måsfåglarnas bakdelar för att de skulle både sluta skrika, men också sluta flyga kring hennes lägenhet och taket.

Hon fick tydligen upprepa "laserbehandlingen" ett par tidiga morgnar innan allt skrik försvann. Fåglarna trivdes inte längre och fick hitta andra tak och fastigheter att förpesta. Så blå laser är rejält effektivt.

Och mitt tips ur ett djurvänsperspektiv är att inte skada fåglarna permanent. Så lys dem aldrig i ögonen. Bara baken. Det räcker gott och de blir brända - tillräckligt skrämda.

Nu pratar jag bara om extrema problem där ingenting annat hjälper. Och där ingen vill eller kan lösa problemet som i allra högsta grad är ett mycket allvarligt boendemiljöproblem.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in