2007-06-21, 21:38
Medlem
ayanamiis avatar
Det största argumentet mot liberalism tycker jag är jordens begränsade resurser.
Citera
2007-06-21, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Det bästa argumentet mot nyliberalism är detta:

Visst, staten ska inte få "sno" nåns pengar via skatt. Men om du ger en korv till två personer så ska de förstås dela på den eftersom att det är rättvist. På samma sätt bör ju människorna i ett samhälle dela på samhällets resurser.

Ett något haltande exempel du kommer med, men skillnaden är att jag som vänster anser att de 2 personerna skall dela rättvist på korven, medans nyliberaler anser att de får göra upp om detta själva, vilket i praktiken innebär att den starkare personen tar hela korven själv och den svagare blir utan.
Citera
2007-06-21, 22:18
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Ett något haltande exempel du kommer med, men skillnaden är att jag som vänster anser att de 2 personerna skall dela rättvist på korven, medans nyliberaler anser att de får göra upp om detta själva, vilket i praktiken innebär att den starkare personen tar hela korven själv och den svagare blir utan.
Vad är då staten, om inte den person som är starkast, alltså har flest vapen? Det är ju du som vill att den som har flest vapen ska få ta så mycket den vill.
Citera
2007-06-21, 22:23
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Det bästa argumentet i mina ögon mot liberalismen i sin helhet, är att den förlitar sig på att fri vilja skall sätta upp och betala t.ex social trygghet för människor som inte kan försörja sig själva, t.ex p.g.a av en olycka. Saken saknar det klockrena svar jag vill ha, och som man vanligtvis får från icke-kompromissande libertarianer. Ge mig det gärna!

Du vill alltså höra ett argument vars innebörd är att "fri vilja" inte längre är en del av svaret, trots att "fri vilja" är ett kriterium (för liberalism)? Inser du inte själv att ditt resonemang är som att säga: Jag vägrar åka i det här tåget innan det förvandlats till ett flygplan av sig självt. Du kommer inte få ett "klockrent" svar när du utgår ifrån att själva grundvalarna är felaktiga...

Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Trådstarten var förövrigt bedrövlig.
Det var en underdrift.
Citera
2007-06-21, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Vad är då staten, om inte den person som är starkast, alltså har flest vapen? Det är ju du som vill att den som har flest vapen ska få ta så mycket den vill.

Det finns ju både bra och dåliga stater.. En bra stat har en rättvis regering som fördelar resurserna på ett solidariskt sätt, och ser i detta fallet till att person A och B får dela på korven, eftersom person A som är större och starkare än person B annars hade tagit hela korven själv och låtit person B svälta ihjäl.
Citera
2007-06-21, 22:35
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Det största argumentet mot liberalism tycker jag är jordens begränsade resurser.

Det är väl snarare som så att liberalism (och kanske mer exakt helt fri marknadsekonomi) är det bästa system vi har just för att kunna tackla problem som uppstår på grund av jordens begränsade resurser.

Lösningen är ju att vi har ett pris på varor/resurser, där alla kostnader är internaliserade. Faktumet att en del saker och ting har ett pris uppkommer naturligt av att det just är en begränsning vi talar om. Att det sedan finns "onaturligt" skapade begränsningar som leder till priser och en marknad är en annan sak...
Citera
2007-06-21, 23:30
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Det finns ju både bra och dåliga stater..
Som jag ser det finns det bara dåliga stater.
Citat:
En bra stat har en rättvis regering som fördelar resurserna på ett solidariskt sätt, och ser i detta fallet till att person A och B får dela på korven, eftersom person A som är större och starkare än person B annars hade tagit hela korven själv och låtit person B svälta ihjäl.
Vems korv är det? Är det A:s korv? Är det då inte staten som våldför sig på den svagare? Är det B:s korv? Då är det ju stöld till att börja med.
Citera
2007-06-21, 23:32
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Det är väl snarare som så att liberalism (och kanske mer exakt helt fri marknadsekonomi) är det bästa system vi har just för att kunna tackla problem som uppstår på grund av jordens begränsade resurser.

Lösningen är ju att vi har ett pris på varor/resurser, där alla kostnader är internaliserade. Faktumet att en del saker och ting har ett pris uppkommer naturligt av att det just är en begränsning vi talar om. Att det sedan finns "onaturligt" skapade begränsningar som leder till priser och en marknad är en annan sak...

Kanske det, men jag förstår folk som kritiserar personer/företag som äger den enda vattenbrunnen på 10 mils avstånd och säljer vattnet.
Såna problem hade inte uppståt om det funnits oändligt med resurser för människorna att bruka.
Eller att alla inte har samma chans att arbeta upp sig, eftersom alla resursers redan kan vara beslagtagna på en viss plats.

Bara för jag kanske kan hålla med om denna kritik innebär det förstås inte att det är legitimerat att genom våldsanvänding ta resurser man inte har rätt till.

Men du har nog rätt i att problemet löses bäst genom privat ägande, eftersom folk då tenderar att vara extra försiktiga med vad de har.
Citera
2007-06-21, 23:48
Medlem
Krominafraxbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt

Vems korv är det? Är det A:s korv? Är det då inte staten som våldför sig på den svagare? Är det B:s korv? Då är det ju stöld till att börja med.
Va!? Jag trodde du var minarkist åtminstone...!
Citera
2007-06-22, 00:57
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Det finns ju både bra och dåliga stater.. En bra stat har en rättvis regering som fördelar resurserna på ett solidariskt sätt, och ser i detta fallet till att person A och B får dela på korven, eftersom person A som är större och starkare än person B annars hade tagit hela korven själv och låtit person B svälta ihjäl.

Jag ser inte hur fördelning och rättvisa kan skrivas i samma mening. Man kan åberopa känsloargument och dylikt, men man kan svårligen försöka rättfärdiga stöld för att det är "rättvist"
Citera
2007-06-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Men då blir det ju välgörenhet. Det är ju bara liberalt.
Om jag inte minns fel läste jag i skolan att välgörenhet kommer från konservatismen i England förr i tiden.
Citera
2007-06-22, 01:04
Bannlyst
Citat:
Där har vi olika åsikter. Du måste vara anarkist eller anarkokapitalist?

Citat:
Om du läser första inlägget i tråden så ser du vad förutsättningar är angående korven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in