2007-06-21, 10:10
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
100%-ig stabilitet når dock inte ens linux/unix upp till. Något sådant perfekt stabilt operativsystem finns inte.

Nä, jag betvivlar inte att *nix-systemen är stabilare än Windows... mitt uttalande baseras bara på att jag själv inte upplever några problem. En blåskärm har jag inte sett sedan MÅNGA år tillbaka, och inga hängningar/krascher/driftsproblem heller. Allt bara fungerar.

Min dator går dygnet runt, och ifall jag inte behöver komma in i min andra Windowsinstallation så kan jag lätt ha en månads uptime utan att jag ens tänker på det.

Att jag har två separata Windows-installationer berodde från början på att jag hade en Windows 2000-installation och en Windows 98-installation, eftersom det under en period var så att vissa program som jag behövde inte fungerade i Windows 2000. Idag är det mest en produktivitetsfråga.... min andra Windowsinstallation är strippad från all distraktion; t.ex internet, spel, övriga program. Dessutom är det en säkerhetsgrej; om min ena systemdisk skulle krascha så kan jag alltid komma in i Windows via den andra, för att snabbt och enkelt få loss viktiga filer.
Citera
2007-06-21, 14:59
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Det där skulle jag dock ifrågasätta. Jag (och de flesta med mig) har upplevt betydligt mer frekventa krascher i windows än i linux, och ut stabilitetssynpunkt vågar jag nog sticka ut hakan och påstå att linux är mer pålitligt än windows. Har man väl fått det att funka som det ska så gör det alltid det därefter.

Det där beror nog en hel del på vilken linuxdist man jämför med och hur välkonfigurerad ens Windows-installation är, när jag jobbade som IT-tekniker för ungefär 2 år sen, så hade vi Windows 2000 maskiner som snurrade i ett halvår utan några som helst problem.
Har testat linuxdistar som på fullaste allvar är så instabilla att jag nästan har längtat tillbaka till Win 3.1
Nu berodde dock säkert mina problem på inkompatibla drivrutiner osv.
Givetvis har jag testat på distar som funkar väldigt bra också
OpenSuSE var t ex en av dom trevligare

Det jag vill ha sagt är att kraschande Windowsburkar oftast kraschar av en anledning, och att stabiliteten beror väldigt mycket på hur operativet är konfigurerat
Citera
2007-06-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Jag har lagt ner INNIHELVETE många timmar på MS-DOS och Windows-system samt hårdvara genom åren, och nu kan jag det i grunden sedan kanske 6-7 år tillbaka, och vet exakt hur allt fungerar in i minsta detalj. Risk finns väl att jag aldrig kommer ur det, och efter dagens funderande så känns väl det helt ok ändå. Mitt Windows beter sig ju precis som jag vill på mina datorer. Jag har de program jag behöver, jag har ett 100% stabilt system, och jag känner aldrig att jag saknar nåt. Det var nån sån grej jag var ute efter idag... en "aha"-upplevelse som fick mig att inse att Windows är en gammal EPA-traktor jämfört med era Lamborghinis. Men det blev inte riktigt så.
Du säger att du använder Thunderbird och Firefox. Såna program är OpenSource likt Linux och fungerar bättre på Linux än på Windows (egna erfarenheter). Så om du jämför Firefox och Internetexplorer, vad tycker du är bäst?

Visst tog sig det ett litet tag att lära sig att utnyttja Firefox's alla funktioner men när man väl lärt sig så har man fått en grymt mycket effektivare webbläsare. Så kommer det bli för dig med Ubuntu, när du väl har lärt dig systemet så kommer du att älska det extremt mycket!

Det handlar bara om att försöka förstå det.

Lycka till!
Citera
2007-06-21, 18:50
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Microsoft ber ju folk att piratkopiera dom. Så brottslingar vet jag inte om de ser sina kunder som direkt.

http://piratbyran.org/index.php?view=news&cid=584
Hur som helst en väsentlig del av Microsoft kunder är brottslingar.
Självklart är det bra för Microsoft eftersom det är så deras ruttna affärsmodell fungerar.
Citera
2007-06-21, 19:12
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Du säger att du använder Thunderbird och Firefox. Såna program är OpenSource likt Linux och fungerar bättre på Linux än på Windows (egna erfarenheter). Så om du jämför Firefox och Internetexplorer, vad tycker du är bäst?

På vilket sätt fungerar Firefox bättre under Linux än under Windows?
Kom gärna med nåt konkret exempel.
Citera
2007-06-21, 19:13
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Ja jag fattar inte heller det. Det är alltså nån skillnad i funktionaliteten? Prestanda- och stabilitetsmässigt har jag inte märkt av nåt som det finns anledning att förbättra.
Citera
2007-06-21, 19:15
Medlem
Bossiemans avatar
Det handlar om bekvämlighet, att inte orka bry sig, att det är bra som det är.
Fortfarande idag finns hundramiljontals människor och kör XP, ett operativsystem utvecklat i slutet av förra milleniet. Det är helt ofattbart att folk inte bryr sig. De skiter i säkerhetsbristerna, de skiter i allt bara det fortsätter vara som det alltid varit.
Om jag ändå kunde förstå mig på alla dessa användare och hur de resonerar. det är som om man inte har en fri vilja, man gör som alla andra.
Citera
2007-06-21, 19:18
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Jag kan kompillera Firefox från källkoden och få ett Firefox som är optimerad för min proccessor. Detta ger snabbare renderingar av sidorna och en stabilare applikation. Det finns färdigkompillerade optimerade firefoxversioner för varje processor att ladda ner på: http://getswiftfox.com/

Konkret nog?
Citera
2007-06-21, 19:22
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Det handlar om bekvämlighet, att inte orka bry sig, att det är bra som det är.
Fortfarande idag finns hundramiljontals människor och kör XP, ett operativsystem utvecklat i slutet av förra milleniet. Det är helt ofattbart att folk inte bryr sig. De skiter i säkerhetsbristerna, de skiter i allt bara det fortsätter vara som det alltid varit.
Om jag ändå kunde förstå mig på alla dessa användare och hur de resonerar. det är som om man inte har en fri vilja, man gör som alla andra.

Jag är inte bekväm av mig, jag bryr mig, och jag har en fri vilja. Ändå väljer jag att använda Windows eftersom det fungerar bra för mig, och jag har aldrig haft några säkerhetsproblem. Jag drog igång den här diskussionen för att få reda på om jag missar något som jag skulle uppskatta eller ha användning av.

Jag har hittills dragit slutsatsen att jag inte vinner nåt alls på att gå över till Linux (eller köra det parallellt), eftersom mitt system fungerar bra. Det är ett MEDVETET VAL som jag som relativt avancerad användare själv har gjort, men jag kan fortfarande bli övertalad om någon verkligen kan peka på något som skulle bli bättre.
Citera
2007-06-21, 19:35
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Det är ett MEDVETET VAL som jag som relativt avancerad användare själv har gjort, men jag kan fortfarande bli övertalad om någon verkligen kan peka på något som skulle bli bättre.

Så du menar att när du valde Windows i början så hade du ett val. Alla kort lades fram, alla alternativ och du testade och gjorde därefter ett medvetet val, är det korrekt uppfattat?

Ditt system skulle bli säkrare om du böt operativsystem, garanterat!
Skulle 10 tusen hackers försöka sig på att ta sig in i din dator skulle långt fler lyckas på din än på min dator.
Min dator är många gånger om säkrare än din när det gäller attacker i form av virus, spyware och trojaner.

Du har ingen aning om, ingen som helst om huruvida dina MSN meddelanden eller annat du skickar ut från din dator skickas via DHS, du vet inte och du kan inte heller kontrollera det.
Microsoft kan när som helst skicka en specifik uppdatering till din dator för att helt se vad du sysslar med, vad du har för program på din dator (detta görs redan enligt Stallman), vad du har instalelrat som inte är godkänt o.s.v.
Citera
2007-06-21, 19:46
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Så du menar att när du valde Windows i början så hade du ett val. Alla kort lades fram, alla alternativ och du testade och gjorde därefter ett medvetet val, är det korrekt uppfattat?

Nä, jag menar snarare att jag gör val hela tiden och väljer att behålla Windows. Har sneglat på Mac men gillar inte systemet och den omotiverade prissättningen riktigt, där gjorde jag också valet att behålla Windows. Liksom idag, när jag bestämde mig för att fortsätta med Windows eftersom Linux inte gav mig någon aha-upplevelse.

Det är inget fel på dina argument och du har inte fel i sak. Linux ÄR säkert bättre på alla sätt och vis, men mitt beslut baseras helt och hållet på mina behov och förväntningar. Och det uppenbara faktum att jag faktiskt inte har några problem som jag skulle kunna lösa genom att byta operativsystem.

Det börjar bli lite "militant vegan" över diskussionen... du tror att jag kör Windows för att jag inte är tillräckligt upplyst, eller hur? Själv har du sett ljuset och vill gärna guida alla andra in i sanningen. Det var lite så jag menade med första meningen i mitt första inlägg.
Citera
2007-06-21, 19:56
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Det börjar bli lite "militant vegan" över diskussionen... du tror att jag kör Windows för att jag inte är tillräckligt upplyst, eller hur? Själv har du sett ljuset och vill gärna guida alla andra in i sanningen. Det var lite så jag menade med första meningen i mitt första inlägg.

Haha, nej då. Upplyst vet jag inte om det rätta ordet är här. Huruvida du kör Windows eller GNU/Linux elelr nåt annat spelar mig ingen som helst roll för min del (det tror jag du fattar) . Jag bara bemötte dina argument.
Jag har inte sett ljuset, jag har däremot ett stort intresse av att hjälpa andra att komma igång med GNU/Linux, därför kör jag Ubuntu då det är mest nybörjarvänligt. Annars skulle säkerligen Debian eller Slackware passa mig bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in