• 1
  • 2
2007-06-20, 14:28
Medlem
TheStorytellers avatar
Jag har hängt på Flashback i några år och ständigt förundrats över över en del Linux-människors uppblåsta och självsäkra sätt när det gäller att hävda det egna operativsystemets överlägsenhet. Så fort det kommer frågor från någon med Windows-problem så kan man vara rätt säker på att det rätt snart kommer nån putslustig figur och säger att problemet beror på att frågeställaren kör "fel operativsystem".

Själv är jag nöjd Windows-användare sedan många år tillbaka, men med ålder kommer ödmjukhet och jag börjar fundera på om det ligger nåt i det som lustigkurrarna säger... kanske är det jag som har fel?

Jag kör idag ett engelskspråkigt 32-bitars XP med SP2 och kunde egentligen inte vara mer nöjd. Under mina 13 år med PC har jag aldrig haft ett virus, och sedan XP kom så har jag heller inte haft några stabilitetsproblem. Inga andra problem heller för den delen. Många säger "Windows är fult", men jag tycker inte att mitt Windows är särskilt fult.

Två bilder på min vänstra desktop:

http://img25.imagevenue.com/img.php?..._122_821lo.jpg
http://img173.imagevenue.com/img.php..._122_505lo.jpg

Jag körde OS X på den här burken under några månader, men ledsnade eftersom jag inte kunde få igång min andra skärm. Dessutom tyckte jag OS X kändes mer omständigt och trögjobbat än Windows, men det är väl en vanesak. Det var lite väl mycket "storebrorsfasoner"; jag vill göra saker själv.

Tillbaka till kärnfrågan: jag skulle vilja höra lite sakliga motivationer för hur jag skulle kunna gynnas av att köra Linux istället för (eller som komplement till) Windows. Tack!

(Jag är alltså inte ute efter att motbevisa någon, jag vill helt enkelt veta ifall det är något jag har missat)
Citera
2007-06-20, 15:14
Medlem
entrapments avatar
Det beror på vad dina rutiner är vid datorn. Vad använder du burken till?
Citera
2007-06-20, 15:25
Medlem
Bossiemans avatar
Jag ska ge mig på ett försök att förklara vad jag anser om det hela.

Min uppfattning är att GNU/Linux människor generellt är mer ödmjuka gentemot Windowsanvändare än tvärtom. Så när du skriver
Citat:
Så fort det kommer frågor från någon med Windows-problem så kan man vara rätt säker på att det rätt snart kommer nån putslustig figur och säger att problemet beror på att frågeställaren kör "fel operativsystem".

Det där är en intressant fråga, för mig så är det så ofantligt många användare av windows som som ständigt behöver hjälp. Deras burkar raserar, BSOD, virus, trojaner och massa annat skit med deras burkar.
För snart 2 veckor sedan kom en kompis till min tjej och hälsade på oss. Hon har noll koll på datorer men hon visste att jag kunde datorer så hon tog med sig laptopen till oss. Hon berättade att datorn gjorde massor av konstiga saker, den startar om sig, det kommer upp blåa skärmar (BSOD), och datorn är jätte, jätteseg.
Jag frågade vad hon hade för virus och trojan skydd. Hon bara kolla på mig och sa " Jag vet inte, det är väl nåt, jag har haft datorn i snart 3 år."
Så jag sätter mig framför datorn och försöker fixa ordning på den.
Här är en bild av det hela som inte är manipulerad eller så
http://img87.imageshack.us/my.php?image=img0072zy7.jpg

Eftermånga timmars kämp tror jag att jag lyckades få bort det mesta och jag bad henne byta sina passwords och annat på epost och så.
Sen installerade vi även Ubuntu och jag ägnade en kväll åt att konfigurera den. Resultatet blev:
http://img365.imageshack.us/my.php?i...krmbildvv2.png

Nu tror ju inte jag att hon kommer att få mer problem med virus och annat om hon håller sig till Ubuntu, men det är jag, vem vet, jag kanske har helt fel.
Men för många användare som inte kan datorer överhuvudtaget så kan Windows ställa till det ordentligt. Jag tror inte heller hon är ensam om att vara "borta" när det gäller datorer.
Jag vet att det finns såna som du, som aldrig sett en BSOD, aldrig haft virus eller stött på att program hänger sig o.s.v. men för användaren som inte kan datorer så ser verkligheten annorlunda ut.
Jag har hjälpt oräkneliga Windowsanvändare med sina problem och det är inte så att människor ljuger när de påstår sig ha virus/BSOD och andra helt sjuka problem med sina Windowsdatorer.

Citat:
Själv är jag nöjd Windows-användare sedan många år tillbaka, men med ålder kommer ödmjukhet och jag börjar fundera på om det ligger nåt i det som lustigkurrarna säger... kanske är det jag som har fel?

Inte att du har fel, snarare att du missat alla dom som har stora problem. de som blir hackade, de som får virus, de som får sina arbeten förstörda, de som ominstallerat windows 3-4 gånger per år. Dessa användare finns, de är inte påhittade.

Så här ser min desktop ut: http://img455.imageshack.us/my.php?i...krmbildgf8.png

Citat:
jag skulle vilja höra lite sakliga motivationer för hur jag skulle kunna gynnas av att köra Linux istället för (eller som komplement till) Windows. Tack!

Hur du skulle är en intressant motivering men personligen tror jag du inte skulle gynnas då du inte överhuvudtaget har några problem med varken säkerhet, virus eller trojaner. Det enda jag skulle se som anledning för dig att byta skulle vara att du tar till dig filosofiska argument, tar ställning för fri mjukvara o.s.v. eller att du skulle resa ut i rymden och ha en dator som styrde den, då skulle jag definitivt inte rekomendera ett Microsoft baserat OS. Men jag tror inte du är en sån typ, du är nog i hjärtat en äkta Microsoft-människa.
Citera
2007-06-20, 15:28
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entrapment
Det beror på vad dina rutiner är vid datorn. Vad använder du burken till?

Jag har två XP-installationer på datorn nu, en som är helt ren och enbart för musikproduktion. Den kan vi lämna därhän eftersom jag är direkt beroende av vissa program som inte finns till något annat OS.

Den här installationen (som är den jag använder oftast) är till främst vanlig surfning och mail. Är väl beroende av att ha Firefox och Thunderbird, en DC- samt en bittorrent-klient, en Office-svit (idag kör jag open office), vettig ljudspelare med stöd för upp till 32 bitars WAV samt de vanliga som MP3 och FLAC. Mediaspelare som fixar de vanliga formaten, inkl divX/Xvid och div mobilformat. Nån sorts videokonverterare behöver jag nog också, för att göra om t.ex Xvid till MP4 som min mobiltelefon klarar av. Idag använder jag Nero Recode2 för detta ändamål. Någon motsvarighet till Photoshop. Jag behöver en MSN-klient också.

Stöd för två skärmar är ett krav, och givetvis stöd för min hårdvara. (ASUS P5W DH Deluxe med E6400, 2 GB RAM, M-Audio Delta 1010 LT ljudkort, ATI Radeon X1300 grafikkort, W-LAN, bluetooth)

Jag inser redan här att jag inte kan BYTA UT Windows mot Linux eftersom jag vill kunna lira nåt spel ibland samt köra lite musikprogram (Guitar Rig 2 och Revalver Mk II standalones t.ex) direkt i mitt "surfwindows". Däremot har jag en ledig partition som jag tidigare hade OS X på som jag skulle kunna slänga in Linux på, om det går att få det att jobba problemfritt tillsammans med två Windows-installationer.
Citera
2007-06-20, 15:37
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Den här installationen (som är den jag använder oftast) är till främst vanlig surfning och mail. Är väl beroende av att ha Firefox och Thunderbird, en DC- samt en bittorrent-klient, en Office-svit (idag kör jag open office), vettig ljudspelare med stöd för upp till 32 bitars WAV samt de vanliga som MP3 och FLAC. Mediaspelare som fixar de vanliga formaten, inkl divX/Xvid och div mobilformat. Nån sorts videokonverterare behöver jag nog också, för att göra om t.ex Xvid till MP4 som min mobiltelefon klarar av. Idag använder jag Nero Recode2 för detta ändamål. Någon motsvarighet till Photoshop. Jag behöver en MSN-klient också.

Inget av de ovanstående ser jag som nåt problematiskt att fixa i GNU/Linux. Photoshop går utmärkt att köra i Linux, MSN klienter finns det gott om, Open Office finns, videokonvertering samt musikkonvertering funkar prima, så här gör jag för att konvertera ljud:
http://www.youtube.com/watch?v=vGfwSgMRecQ
Thunderbird finns, DC finns, Azureus m.fl. finns till GNu/Linux.

Citat:
Stöd för två skärmar är ett krav, och givetvis stöd för min hårdvara. (ASUS P5W DH Deluxe med E6400, 2 GB RAM, M-Audio Delta 1010 LT ljudkort, ATI Radeon X1300 grafikkort, W-LAN, bluetooth)

Bara att testa en Liveskiva och se om sakerna funkar

Citat:
Däremot har jag en ledig partition som jag tidigare hade OS X på som jag skulle kunna slänga in Linux på, om det går att få det att jobba problemfritt tillsammans med två Windows-installationer.

Det är inga problem att ha GNU/Linux tillsammans med andra OS, du får helt enkelt en trippelboot när du startar datorn.
Citera
2007-06-20, 16:05
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Det där är en intressant fråga, för mig så är det så ofantligt många användare av windows som som ständigt behöver hjälp. Deras burkar raserar, BSOD, virus, trojaner och massa annat skit med deras burkar.

Oooooja, det ifrågasätter jag inte alls. Men i ärlighetens namn skiter jag fullständigt i hur dåligt saker och ting fungerar för andra människor... det är för mig helt irrelevant. Och jag tror att det stora ANTALET problem bland Windowsanvändare kan lura oss lite eftersom helt uppenbart sitter väldigt många Windowsanvändare ute i stugorna. Proportionerligt sett, om man jämför med andra OS-användare under samma förutsättningar (dvs naiva okunniga idioter utan säkerhetstänkande), så tror jag att andelen problem proportionerligt sett ser lika ut oavsett om man kör Windows, OS X eller Linux.

Citat:
Hur du skulle är en intressant motivering men personligen tror jag du inte skulle gynnas då du inte överhuvudtaget har några problem med varken säkerhet, virus eller trojaner. Det enda jag skulle se som anledning för dig att byta skulle vara att du tar till dig filosofiska argument, tar ställning för fri mjukvara o.s.v. eller att du skulle resa ut i rymden och ha en dator som styrde den, då skulle jag definitivt inte rekomendera ett Microsoft baserat OS. Men jag tror inte du är en sån typ, du är nog i hjärtat en äkta Microsoft-människa.

Jag vet inte om jag skulle dra det så långt som att kalla mig för en "i hjärtat äkta Microsoft-människa", då jag inte har så väldigt mycket till övers för FÖRETAGET Microsoft då det känns lite stort, opersonligt och multinationellt i stil med Coca Cola och Philip Morris. Jag skulle väl kanske inte gå med i en Microsoft-fanclub om man säger så.

Däremot har Windows alltid fungerat väldigt bra för mig, och jag har aldrig behövt söka mig vidare på grund av några problem. Av de svar jag fått nu så kan jag nog dra slutsatsen att jag inte har missat nåt särskilt, och att jag tryggt kan fortsätta köra Windows utan att känna mig "lurad" på något.

Tack för era svar!
Citera
2007-06-20, 16:27
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Bara att testa en Liveskiva och se om sakerna funkar

Kan du rekommendera någon? Skulle vara kul att känna lite på systemet.
Citera
2007-06-20, 16:29
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Kan du rekommendera någon? Skulle vara kul att känna lite på systemet.

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...sktop-i386.iso

Där har du ISO filen. Du kan kolla vidare här om du vill se lite grejer och så om hur det funkar.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html
Citera
2007-06-20, 16:31
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...sktop-i386.iso

Där har du ISO filen. Du kan kolla vidare här om du vill se lite grejer och så om hur det funkar.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html

Tack. Jag drar hem den där och testar lite direkt.
Citera
2007-06-20, 16:34
Medlem
TheStorytellers avatar
Måste Linux installeras på en primär partition, eller går det bra med vad som helst?

edit: Nu pratar jag alltså om en regelrätt installation, inte om att köra live-cd. Så att du inte tror att jag blandar ihop äpplen och bananer.
Citera
2007-06-20, 16:35
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Tack. Jag drar hem den där och testar lite direkt.

Ok. Tänk nu på att systemet blir ganska långsamt då allt körs från minnet plus CD:n.
testa om Internet funkar och att ljudet funkar och andra grejer som normalt ska funka. Have fun!
Citera
2007-06-20, 16:41
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Måste Linux installeras på en primär partition, eller går det bra med vad som helst?

edit: Nu pratar jag alltså om en regelrätt installation, inte om att köra live-cd. Så att du inte tror att jag blandar ihop äpplen och bananer.

Går bra att installera vad som helst så länge du håller dig borta från externa hårddiskar om du inte har stöd för detta i BIOS (dvs. Boot från USB).
Om du gör en Installation så kommer du när du startar upp datorn efter installationen att mötas av en meny (GRUB) där du kommer se Ubuntu samt dina 2 windows system. Bara att välja med piltangenterna vilket du vill boota.
Ska du sedan avinstallera Ubuntu tänk på att du måste fixa iordning så att windows bootar korrekt efter som du kommer få fel då GRUB inte längre hittar Ubuntu operativsystemet.
Fixas genom:
Starta upp med Windows XP skivan (välj boota med cd före HD). Tryck 'R' för att gå till "Recovery Console", välj numret som motsvarar XP på din dator. Skriv in ditt administrationslösenord och skriv därefter in
1. fixboot
2. fixmbr
3. exit
GRUB försvinner och XP borde bootas om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem