2007-06-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
och att jag tryggt kan fortsätta köra Windows utan att känna mig "lurad" på något.
Pengar.
Om du inte.. La...Ladd.....Laddat n-ner! MEN DET ÄR JU OLAGLIGT, SÅ DET HAR DU NOG INTE GJORT!
Det är dyrt med Windows, enligt min åsikt.
Citera
2007-06-20, 21:31
Medlem
katten80s avatar
TheStoryteller kör ändå Thunderbird och Firefox och det finns väl en anledning till att du valt de före outlook och IE?
Sen måste jag fråga kör du en laglig version av XP och photoshop?
Citera
2007-06-20, 22:09
Medlem
TheStorytellers avatar
Jag kör ett nedladdat Windows och nedladdad version av Photoshop. Helt utan moraliska betänkligheter. Firefox, Thunderbird och Open Office använder jag för att jag anser de vara bättre än alternativen... inte för att de är gratis.
Citera
2007-06-20, 22:14
Medlem
Bossiemans avatar
Fick du igång liveskivan? Funkade den bra?
Citera
2007-06-21, 00:45
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Jag kör ett nedladdat Windows och nedladdad version av Photoshop. Helt utan moraliska betänkligheter. Firefox, Thunderbird och Open Office använder jag för att jag anser de vara bättre än alternativen... inte för att de är gratis.

Själv var det än av de största anledningarna till att jag gick över till den fria sidan med linux kärnan som grund. jag fattar inte hur världen och branschen tolererar ett företag som Microsoft som betäckningar typ 50% av sina kunder som brottslingar och som i praktiken fått 100% av marknaden. Inte för att det gjort särskilt bra konkurrerande produkter utan för att de låser in sina kunder med sitt inskränka os med mjukvara.
Det tilltalar mig att förbättre världen men fri mjukvara det kanske inte gör det för dig men jag hoppas du förstått varför det tilltalar många.
Citera
2007-06-21, 00:49
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Fick du igång liveskivan? Funkade den bra?

Jepp, jag fick igång den och provkörde ett tag. Den hittade inte min IDE-disk, men båda SATA-diskarna gick bra. Jag är väl inte sådär riktigt jätteimpad måste jag säga, men det beror väl kanske på att jag inte har nån koll på hur saker och ting fungerar. Jag vet ärligt talat inte om jag har tid och lust att lägga ner tid på att lära mig ett nytt system från grunden, även om det är ett bra system. Som någon vis man sade; "Linux is only free if your time is worthless".
Citera
2007-06-21, 00:56
Medlem
Bossiemans avatar
Ok, nu har du ju i alla fall testat. Jag däremot är inte imponerad av Windows, man är verkligen olika när det gäller detta.
Citera
2007-06-21, 01:00
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ok, nu har du ju i alla fall testat. Jag däremot är inte imponerad av Windows, man är verkligen olika när det gäller detta.

Egentligen skulle jag vilja testa mer för att kunna göra en rättvis bedömning... men det är ju det här med tid. Om jag kunde få ett färdiginstallerat och skräddarsytt system utifrån mina önskemål skulle det vara en helt annan sak, men det funkar ju liksom inte så.

Hur väl hanterar Linux dubbla skärmar förresten? När jag körde live-cd'n så visade den bara samma sak på båda, och jag hittade ingen inställning för att ändra det.
Citera
2007-06-21, 01:20
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Hur väl hanterar Linux dubbla skärmar förresten? När jag körde live-cd'n så visade den bara samma sak på båda, och jag hittade ingen inställning för att ändra det.

Du får tänka att allt körs med helt öppna koder via Liveskivan. Efter installationen så kan du om du vill aktivera ditt grafikkort (Intel eller ATI) med utvecklarnas egna slutna proprietära drivrutiner. Då får du alla de funktioner du behöver för t.ex. dualview (iaf Nvidia) samt tillgång till desktop effects m.m.
De proprietära drivrutinerna är ju inte öppna och därmed inte tillgängliga rätt av i Ubuntu.

Sen så ger ju Ubuntu dig möjligheten att själv konfigurera utseende och beteende som du själv vill. Jag föredrar en speciell look, andra föredrar Vista look, XP look, OS-X look o.s.v.

Det finns en väldans massa guider och hjälpsamma personer inom Ubuntu communityn.

Det är just det här med att vara van och lite bekväm av sig, det är en av många anledningar att folk stannar kvar i gamla system. Gillade man Kalles kaviar när man var liten, eller Bregott så är det stor sannolikhet att man fortsätter livet ut med dessa utan att igentligen ha testat de andra alternativen seriöst.

Att göra en rättvis bedömning är mycket svårt om inte omöjligt. Man har vant sig in i ett visst tänkande och vant sig vid många program och ser det som ganska jobbigt i början att ta till sig så mycket nytt.
Jag kan inte göra en rättvis bedömning, jag har använnt GNU/Linux alldeles för länge för att kunna göra en bra bedömning.
jag tycker det är lite skumt att överhuvudtaget säga att t.ex. XP är bättre än OS-X eller Ubuntu eller whatever. det är väldigt personligt och färgat av erfarenheter. Många som är emot GNU/Linux har aldrig gett det en ärlig chans. Lite som "Jag testade men Ubuntu fixade inte den eller den grejen", precis som att Windows automatiskt fixar allt utan att du någonsin behöver installera drivrutiner eller instalelra speciella program för att få igång något.

Man måste ge tid till Ubuntu, precis som med Windows. Tänk hur många timmar av ditt liv du har ägnat dig åt att konfigurera hårdvara, drivrutiner m.m. i Windows?
Citera
2007-06-21, 01:32
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Man måste ge tid till Ubuntu, precis som med Windows. Tänk hur många timmar av ditt liv du har ägnat dig åt att konfigurera hårdvara, drivrutiner m.m. i Windows?

Jag har lagt ner INNIHELVETE många timmar på MS-DOS och Windows-system samt hårdvara genom åren, och nu kan jag det i grunden sedan kanske 6-7 år tillbaka, och vet exakt hur allt fungerar in i minsta detalj. Risk finns väl att jag aldrig kommer ur det, och efter dagens funderande så känns väl det helt ok ändå. Mitt Windows beter sig ju precis som jag vill på mina datorer. Jag har de program jag behöver, jag har ett 100% stabilt system, och jag känner aldrig att jag saknar nåt. Det var nån sån grej jag var ute efter idag... en "aha"-upplevelse som fick mig att inse att Windows är en gammal EPA-traktor jämfört med era Lamborghinis. Men det blev inte riktigt så.

Citat:
Sen så ger ju Ubuntu dig möjligheten att själv konfigurera utseende och beteende som du själv vill. Jag föredrar en speciell look, andra föredrar Vista look, XP look, OS-X look o.s.v.

Visst, jag gillar inte heller Windows standardutseende. Men det är faktiskt väldigt enkelt att fixa det i XP också, som jag har gjort. (se bilderna i min första post) Jag föredrar ett väldigt rent och städat gränssnitt.
Citera
2007-06-21, 07:06
Medlem
Citat:
Jag har lagt ner INNIHELVETE många timmar på MS-DOS och Windows-system samt hårdvara genom åren, och nu kan jag det i grunden sedan kanske 6-7 år tillbaka, och vet exakt hur allt fungerar in i minsta detalj.

Det är ofta där många windowsanvändare dömer ut linux för snabbt: De testar linux och upplever att de inte har koll på vad som händer. De får något problem med någon hårdvara som inte funkar - lyckas inte lösa det och går därför tillbaka till windows och tycker linux är skit eftersom sakerna inte funkar.

De missar det faktum att det tog dem några år att lära sig att få allt att funka riktigt bra även med windows. Denna tid måste de ge linux också om det ska bli en rättvis jämförelse. Och det gör att frågan om linux är rätt eller ej måste vägas mot huruvida man är beredd att lägga den tiden (som alltid krävs!) för att lära sig ett nytt operativsystem.

Ponera att en person bara använd linux i hela sitt liv - då skulle det krävas en hel del tid för honom att lära sig windows. Nu är dock denna skara tämligen begränsad.

Citat:
Risk finns väl att jag aldrig kommer ur det, och efter dagens funderande så känns väl det helt ok ändå. Mitt Windows beter sig ju precis som jag vill på mina datorer. Jag har de program jag behöver,

Precis. Och om man ser det ur ett prodictivitetsperspektiv så har du därmed inte någon anledning att byta. "If it ain't broke, dont fix it" brukar den del säga, och det är sant.

Citat:
jag har ett 100% stabilt system,

Det där skulle jag dock ifrågasätta. Jag (och de flesta med mig) har upplevt betydligt mer frekventa krascher i windows än i linux, och ut stabilitetssynpunkt vågar jag nog sticka ut hakan och påstå att linux är mer pålitligt än windows. Har man väl fått det att funka som det ska så gör det alltid det därefter.

Allmänt brukar *nix-system anses som stabilare/säkrare än windows. Framförallt när det gäller nätverkstillämpningar. Det finns en anledning till att institutioner för datavetenskap brukar köra unix. Även på saab, där jag jobbar i en mycket säkerhetskritisk miljö, används primärt unix för de utveckling av de militärt hemliga bitarna. Ok, nu jobbar vi där i en fysiskt avskiljd miljö, så exempelvis virus och hackerintrång behöver man inte oroa sig för, men ändå - systemets pålitlighet är mycket god.

100%-ig stabilitet når dock inte ens linux/unix upp till. Något sådant perfekt stabilt operativsystem finns inte.

Oj, det blev ett lång inlägg.
Men vad jag vill ha sagt är att om du är nöjd med hur ditt windows funkar så ska du givetvis stanna kvar där. Om du däremot skulle bli missnöjd i framtiden så kan du veta att det finns alternativ som på flera punker är bättre.

Det finns givetvis även saker som windows är mycket bättre på än linux:
- Större utbud/valmöjlighet av programvara, och framförallt större utbud av professionell/specialicerad programvara. Typ photoshop, cubase, sibelius etc.
- Datorspel. Det faller tillbaka på förra punkten. Fler användare = större komersiellt intresse => fler program/spel.
- Enklare. Eftersom folk (som jag tidigare sa) är vana vid windows så är det givetvis en risk att byta, man riskerar bli väldigt icke-produktiv ett bra tag, tills man lärt sig det nya.
- Bättre hårdvarustöd. Gäller framförallt udda och specialicerad programvara. Men även vanliga saker som t.ex vissa mp3-spelare och skrivare.
- Kommersiellt = kostar pengar = man har i allmänhet någon som erbjuder/garanterar support när något går fel. Detta är väldigt viktigt för väldigt många.
Citera
2007-06-21, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Själv var det än av de största anledningarna till att jag gick över till den fria sidan med linux kärnan som grund. jag fattar inte hur världen och branschen tolererar ett företag som Microsoft som betäckningar typ 50% av sina kunder som brottslingar och som i praktiken fått 100% av marknaden. Inte för att det gjort särskilt bra konkurrerande produkter utan för att de låser in sina kunder med sitt inskränka os med mjukvara.
Det tilltalar mig att förbättre världen men fri mjukvara det kanske inte gör det för dig men jag hoppas du förstått varför det tilltalar många.

Microsoft ber ju folk att piratkopiera dom. Så brottslingar vet jag inte om de ser sina kunder som direkt.

http://piratbyran.org/index.php?view=news&cid=584
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in