Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Jag har lagt ner INNIHELVETE många timmar på MS-DOS och Windows-system samt hårdvara genom åren, och nu kan jag det i grunden sedan kanske 6-7 år tillbaka, och vet exakt hur allt fungerar in i minsta detalj.
Det är ofta där många windowsanvändare dömer ut linux för snabbt: De testar linux och upplever att de inte har koll på vad som händer. De får något problem med någon hårdvara som inte funkar - lyckas inte lösa det och går därför tillbaka till windows och tycker linux är skit eftersom sakerna inte funkar.
De missar det faktum att det tog dem några år att lära sig att få allt att funka riktigt bra även med windows. Denna tid måste de ge linux också om det ska bli en rättvis jämförelse. Och det gör att frågan om linux är rätt eller ej måste vägas mot huruvida man är beredd att lägga den tiden (som alltid krävs!) för att lära sig ett nytt operativsystem.
Ponera att en person bara använd linux i hela sitt liv - då skulle det krävas en hel del tid för honom att lära sig windows. Nu är dock denna skara tämligen begränsad.
Citat:
Risk finns väl att jag aldrig kommer ur det, och efter dagens funderande så känns väl det helt ok ändå. Mitt Windows beter sig ju precis som jag vill på mina datorer. Jag har de program jag behöver,
Precis. Och om man ser det ur ett prodictivitetsperspektiv så har du därmed inte någon anledning att byta. "If it ain't broke, dont fix it" brukar den del säga, och det är sant.
Citat:
jag har ett 100% stabilt system,
Det där skulle jag dock ifrågasätta. Jag (och de flesta med mig) har upplevt betydligt mer frekventa krascher i windows än i linux, och ut stabilitetssynpunkt vågar jag nog sticka ut hakan och påstå att linux är mer pålitligt än windows. Har man väl fått det att funka som det ska så gör det alltid det därefter.
Allmänt brukar *nix-system anses som stabilare/säkrare än windows. Framförallt när det gäller nätverkstillämpningar. Det finns en anledning till att institutioner för datavetenskap brukar köra unix. Även på saab, där jag jobbar i en mycket säkerhetskritisk miljö, används primärt unix för de utveckling av de militärt hemliga bitarna. Ok, nu jobbar vi där i en fysiskt avskiljd miljö, så exempelvis virus och hackerintrång behöver man inte oroa sig för, men ändå - systemets pålitlighet är mycket god.
100%-ig stabilitet når dock inte ens linux/unix upp till. Något sådant perfekt stabilt operativsystem finns inte.
Oj, det blev ett lång inlägg.
Men vad jag vill ha sagt är att om du är nöjd med hur ditt windows funkar så ska du givetvis stanna kvar där. Om du däremot skulle bli missnöjd i framtiden så kan du veta att det finns alternativ som på flera punker är bättre.
Det finns givetvis även saker som windows är mycket bättre på än linux:
- Större utbud/valmöjlighet av programvara, och framförallt större utbud av professionell/specialicerad programvara. Typ photoshop, cubase, sibelius etc.
- Datorspel. Det faller tillbaka på förra punkten. Fler användare = större komersiellt intresse => fler program/spel.
- Enklare. Eftersom folk (som jag tidigare sa) är vana vid windows så är det givetvis en risk att byta, man riskerar bli väldigt icke-produktiv ett bra tag, tills man lärt sig det nya.
- Bättre hårdvarustöd. Gäller framförallt udda och specialicerad programvara. Men även vanliga saker som t.ex vissa mp3-spelare och skrivare.
- Kommersiellt = kostar pengar = man har i allmänhet någon som erbjuder/garanterar support när något går fel. Detta är väldigt viktigt för väldigt många.