Citat:
Ursprungligen postat av acura
Tror du gjort en helt korrekt bedömning. Linux har inget att erbjuda som du känner något behov av eller saknar, så varför då lägga energi på ett byte?
Många som byter till linux idag verkar endast göra det för att det är ett billigt sätt att få en OS X-look på sin dator, sorgligt. Sen måste dom komma och predika om hur bra det är men linux när dom inte utnyttjar någon utav den funktionaliten linux erbjuder förutom att det är enkelt att förändra utseendet. "Starta en terminal? Vad menar du?" "Och var ska jag skriva in det då?" "Måste jag använda en terminal? Det vill jag inte"
Håller med dig i stort, även om jag är kluven.
Min linux-historia började för en massa år sen med Red Hat, vilket version det nu kan ha varit.
Sen dess har jag emellanåt fått suget och installerat en ny dist, nu senaste OpenSuSe 10.2.
Sammanfattningsvis kan jag säga att det varit ungefär likadant varje gång: installationen flyter på, man svettas lite över om man ska välja fel hårddisk vid partitionering (vilket jag faktiskt inte gjort än, ta i trä!

) och sen suttit och grottat ner sig i vad man ska installera.
Kör igång systemet och tycker det ser coolt ut och gör som jag brukar i windows: ger mig in och börjar ställa in det som jag vill ha det.
Många timmar senare inser jag att allt jag vill göra är krångligt, mycket jag behöver måste jag ladda ner, efter de oändliga uppdateringarna för själva systemet då...och sen allt grävande på forum för att inse att det inte finns några drivrutiner till mitt ljudkort...och just där tröttnar jag på Linux.
Igen.
Ja, jag vet att det handlar om vana.
Ja, jag är fullt medveten om att Linux är säkrare.
Ja, jag är införstådd med att Microsoft är djävulen.
Ändå kommer jag fortsätta köra XP.
Detta trots att jag verkligen VILL älska linux.
Jag älskar open source-tänkandet överlag, men det är ändå inte skäl nog för att intala mig själv att överge windows.
Man kan se det som ett dåligt förhållande: ibland fastnar man trots att man egentligen borde springa åt motsatt håll...