2007-06-21, 19:58
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Haha, nej då. Upplyst vet jag inte om det rätta ordet är här. Huruvida du kör Windows eller GNU/Linux elelr nåt annat spelar mig ingen som helst roll för min del (det tror jag du fattar) . Jag bara bemötte dina argument.
Jag har inte sett ljuset, jag har däremot ett stort intresse av att hjälpa andra att komma igång med GNU/Linux, därför kör jag Ubuntu då det är mest nybörjarvänligt. Annars skulle säkerligen Debian eller Slackware passa mig bättre.

Fråga: om jag får för mig att installera Ubuntu på den partition som jag faktiskt har ledig, hjälper du mig igång då, genom att svara på de dumma frågor som kommer att dyka upp i initialskedet?
Citera
2007-06-21, 20:00
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Nä, jag menar snarare att jag gör val hela tiden och väljer att behålla Windows. Har sneglat på Mac men gillar inte systemet och den omotiverade prissättningen riktigt, där gjorde jag också valet att behålla Windows. Liksom idag, när jag bestämde mig för att fortsätta med Windows eftersom Linux inte gav mig någon aha-upplevelse.

Det är inget fel på dina argument och du har inte fel i sak. Linux ÄR säkert bättre på alla sätt och vis, men mitt beslut baseras helt och hållet på mina behov och förväntningar. Och det uppenbara faktum att jag faktiskt inte har några problem som jag skulle kunna lösa genom att byta operativsystem.

Det börjar bli lite "militant vegan" över diskussionen... du tror att jag kör Windows för att jag inte är tillräckligt upplyst, eller hur? Själv har du sett ljuset och vill gärna guida alla andra in i sanningen. Det var lite så jag menade med första meningen i mitt första inlägg.
Tror du gjort en helt korrekt bedömning. Linux har inget att erbjuda som du känner något behov av eller saknar, så varför då lägga energi på ett byte?

Många som byter till linux idag verkar endast göra det för att det är ett billigt sätt att få en OS X-look på sin dator, sorgligt. Sen måste dom komma och predika om hur bra det är men linux när dom inte utnyttjar någon utav den funktionaliten linux erbjuder förutom att det är enkelt att förändra utseendet. "Starta en terminal? Vad menar du?" "Och var ska jag skriva in det då?" "Måste jag använda en terminal? Det vill jag inte"
Citera
2007-06-21, 20:06
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Fråga: om jag får för mig att installera Ubuntu på den partition som jag faktiskt har ledig, hjälper du mig igång då, genom att svara på de dumma frågor som kommer att dyka upp i initialskedet?

Ja det kan jag garantera dig. Jag är en av flera faddrar som finns på Ubuntu-se. Kolla här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10560.0.html

Det är detta jag ägnar stor del av min fritid till.
Citera
2007-06-21, 20:07
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ja det kan jag garantera dig. Jag är en av flera faddrar som finns på Ubuntu-se. Kolla här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10560.0.html

Det är detta jag ägnar stor del av min fritid till.

Tack! Det är ju faktiskt så att jag inte har nåt att förlora, så jag kan ju lika gärna installera Ubuntu för att testa lite. Rekommenderar du att jag använder versionen som du länkade till igår?
Citera
2007-06-21, 20:14
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Tack! Det är ju faktiskt så att jag inte har nåt att förlora, så jag kan ju lika gärna installera Ubuntu för att testa lite. Rekommenderar du att jag använder versionen som du länkade till igår?

Helt klart. Det är den senaste. du tänker asså ge det en chans? Mycket imponerande får jag säga, verkligen.
Citera
2007-06-21, 20:36
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Helt klart. Det är den senaste. du tänker asså ge det en chans? Mycket imponerande får jag säga, verkligen.

Det enda som hindrar mig är tid, och jag har ju när som helst ett val att ge upp eller avbryta av annat skäl. Det är ju inget jag måste bli klar med över en natt heller.

Första frågan: Kan jag vara HELT säker på Linux-installationen låter bli mina diskar och partitioner som jag redan använder? Jag har 24,41 GB ledigt utrymme på en disk där jag tidigare hade OS X och nu planerar att slänga in Ubuntu. Är det riskfritt?

Se bild på min diskkonfiguration:
http://img168.imagevenue.com/img.php..._122_502lo.jpg

Disk0 är en IDE-disk, det är därför den hamnar först i raden. Disk1 är SATA och min systemdisk. Partitionerna på 25 GB är mina två Windows-installationer.
Citera
2007-06-21, 21:28
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Tror du gjort en helt korrekt bedömning. Linux har inget att erbjuda som du känner något behov av eller saknar, så varför då lägga energi på ett byte?

Många som byter till linux idag verkar endast göra det för att det är ett billigt sätt att få en OS X-look på sin dator, sorgligt. Sen måste dom komma och predika om hur bra det är men linux när dom inte utnyttjar någon utav den funktionaliten linux erbjuder förutom att det är enkelt att förändra utseendet. "Starta en terminal? Vad menar du?" "Och var ska jag skriva in det då?" "Måste jag använda en terminal? Det vill jag inte"

Håller med dig i stort, även om jag är kluven.
Min linux-historia började för en massa år sen med Red Hat, vilket version det nu kan ha varit.
Sen dess har jag emellanåt fått suget och installerat en ny dist, nu senaste OpenSuSe 10.2.
Sammanfattningsvis kan jag säga att det varit ungefär likadant varje gång: installationen flyter på, man svettas lite över om man ska välja fel hårddisk vid partitionering (vilket jag faktiskt inte gjort än, ta i trä! ) och sen suttit och grottat ner sig i vad man ska installera.
Kör igång systemet och tycker det ser coolt ut och gör som jag brukar i windows: ger mig in och börjar ställa in det som jag vill ha det.

Många timmar senare inser jag att allt jag vill göra är krångligt, mycket jag behöver måste jag ladda ner, efter de oändliga uppdateringarna för själva systemet då...och sen allt grävande på forum för att inse att det inte finns några drivrutiner till mitt ljudkort...och just där tröttnar jag på Linux.
Igen.

Ja, jag vet att det handlar om vana.
Ja, jag är fullt medveten om att Linux är säkrare.
Ja, jag är införstådd med att Microsoft är djävulen.

Ändå kommer jag fortsätta köra XP.
Detta trots att jag verkligen VILL älska linux.
Jag älskar open source-tänkandet överlag, men det är ändå inte skäl nog för att intala mig själv att överge windows.

Man kan se det som ett dåligt förhållande: ibland fastnar man trots att man egentligen borde springa åt motsatt håll...
Citera
2007-06-21, 21:55
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Det enda som hindrar mig är tid, och jag har ju när som helst ett val att ge upp eller avbryta av annat skäl. Det är ju inget jag måste bli klar med över en natt heller.

Första frågan: Kan jag vara HELT säker på Linux-installationen låter bli mina diskar och partitioner som jag redan använder? Jag har 24,41 GB ledigt utrymme på en disk där jag tidigare hade OS X och nu planerar att slänga in Ubuntu. Är det riskfritt?

Se bild på min diskkonfiguration:
http://img168.imagevenue.com/img.php..._122_502lo.jpg

Disk0 är en IDE-disk, det är därför den hamnar först i raden. Disk1 är SATA och min systemdisk. Partitionerna på 25 GB är mina två Windows-installationer.

Installerar du Ubuntu på D: så är det helt safe. Se helst till att du inte har nåt viktigt på den partitionen bara. Ubuntu komemr vilja använda ett annat filformat. Du bör välja manuell partionering i Installationen av Ubuntu.
Du måste på den partitionen ha åtminstånde 2 partitioner. En som du döper till / i filfomatet reiserFS samt en på ca 512MB som ska vara linux-swap. Så starta med swapen, lägg sedan resten som /
Citera
2007-06-21, 22:02
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Installerar du Ubuntu på D: så är det helt safe.

Mmm, men det var inte riktigt där jag tänkte ha det, utan på den opartionerade utrymmet på Disk 1 (längst till höger i bild). Samma princip gäller?
Citera
2007-06-21, 22:09
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Mmm, men det var inte riktigt där jag tänkte ha det, utan på den opartionerade utrymmet på Disk 1 (längst till höger i bild). Samma princip gäller?

Jaja, inga problem.
Citera
2007-06-21, 22:12
Medlem
Bossiemans avatar
Ett tips är att följa denna guiden från liveskivan så får du en klar bild av tillvägagångssättet: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html
Citera
2007-06-21, 22:36
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Installerar du Ubuntu på D: så är det helt safe. Se helst till att du inte har nåt viktigt på den partitionen bara. Ubuntu komemr vilja använda ett annat filformat. Du bör välja manuell partionering i Installationen av Ubuntu.
Du måste på den partitionen ha åtminstånde 2 partitioner. En som du döper till / i filfomatet reiserFS samt en på ca 512MB som ska vara linux-swap. Så starta med swapen, lägg sedan resten som /
Varför reiserFS? Tycker ext3 är det bättre valet då det finns drivare i windows som kan läsa och skriva till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in