2011-04-02, 23:47
Medlem
barA-kruTs avatar
hur långt hår behöver man för dreads?
Citera
2011-04-21, 07:07
Medlem
f000ls avatar
Gaaaah! jag har sedan ett par dagar tillbaka dreads på mitt huvud, men ghaaahhrr inte länge till om det inte slutar klia snart! Hela jävla huvudet kliar nåt så fruktansvärt.. jag kan inte fokusera, kan inte sova, när jag lyckas somna vaknar jag inte långt därpå av det förbaskade kliandet, kan inte slappna av och värst av allt; Jag får fan inte klia! Ååååh vad jag inte hade gett för att begrava fingrarna i hårbottnen och våldsamt gnugga min skalp till tidens slut... Vad fan kan man göra hur länge kommer det vara så här?!?
Citera
2011-04-21, 11:22
Medlem
bootboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f000l
Gaaaah! jag har sedan ett par dagar tillbaka dreads på mitt huvud, men ghaaahhrr inte länge till om det inte slutar klia snart! Hela jävla huvudet kliar nåt så fruktansvärt.. jag kan inte fokusera, kan inte sova, när jag lyckas somna vaknar jag inte långt därpå av det förbaskade kliandet, kan inte slappna av och värst av allt; Jag får fan inte klia! Ååååh vad jag inte hade gett för att begrava fingrarna i hårbottnen och våldsamt gnugga min skalp till tidens slut... Vad fan kan man göra hur länge kommer det vara så här?!?

Det finns ju lite olika produkter på Apoteket mot kliande hårbotten, så ta dig dit och rådfråga dem eller kolla med dem som gjorde dina dreads om det var på en salong.
Det kan ju vara att du fått en allergisk reaktion om det användes dreadperm när dina dreads gjordes.

Men lycka till med dina Dreadlocks!
Citera
2011-04-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bootboy
Det finns ju lite olika produkter på Apoteket mot kliande hårbotten, så ta dig dit och rådfråga dem eller kolla med dem som gjorde dina dreads om det var på en salong.
Det kan ju vara att du fått en allergisk reaktion om det användes dreadperm när dina dreads gjordes.

Men lycka till med dina Dreadlocks!

Jo jag ska köpa deras aco mjällshampo, men sedan så "får" man ju inte tvätta håret på 2 veckor efter man gjort dreadsen, så tror nog det inte skulle bli så bra med hårprodukter då det isf skulle ligga där och mysa i en typ 10 dagar ^^ Tror det är en kombination av en känslig hårbotten som skriker efter en dusch och kanske en smula mjäll.. Aja får hoppas att det försvinner snart =)
Tack, får bara hoppas att jag inte i all min kliande desperation drar fram rakapparaten ^^
Citera
2011-04-21, 14:56
Medlem
Jo förresten; Är det möjligen någon som har koll på hur vida man som amatör kan göra om dreadsens storlek, typ om man vill ha 3 dreads på ett ställe istället för ens nuvarande två där? Och dessa är gjorda med hårförlängningar med virkning+tupering. Typ kolla på några instruktionsvideor och så =p
Citera
2011-04-26, 00:46
Medlem
Har haft dreads i snart 2 år, det kliar inte mer nu än det gjorde innan jag skaffa. Däremot var det lite tråkigt första tiden, klia galet mycket. Så fort du duschar kommer du känna dig som i himmelriket. Sen är det bara att tvätta så fort det börjar klia. Du kan även vänja dig vid att inte tvätta håret på länge, så kan du gå månader utan att tvätta. I mitt fall har det inte kliat något, och inte heller luktat. Har många gånger bett vänner lukta, och ingen har sagt att det luktat något. Annars påstår många att det är bra att tvätta rätt så ofta, 2 gånger i veckan eller dylikt. Provar just nu denna metod för att se hur det blir.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Jo förresten; Är det möjligen någon som har koll på hur vida man som amatör kan göra om dreadsens storlek, typ om man vill ha 3 dreads på ett ställe istället för ens nuvarande två där? Och dessa är gjorda med hårförlängningar med virkning+tupering. Typ kolla på några instruktionsvideor och så =p
Förstår verkligen inte hur du menar. Ska du göra en extern dread av löshår och sätta fast i resten av håret? Om du menar att kamma ut en dread, och göra två små, så har du rätt mycket jobb framför dig.
Citera
2011-04-26, 10:03
Medlem
Fyndigtnamns avatar
Personligen så måste jag säga att dreads är något av det sexigaste jag vet
Citera
2011-04-26, 18:50
Medlem
Jag ska skaffa dreads i slutet av veckan, och har några frågor som det hade varit bra om någon med erfarenhet hade kunnat svara på.
Vad bör man tänka på den första tiden när man har dreads, får man t.ex inte tvätta håret, bada osv?
Något kosmetika som kan rekomenderas?

Uppskattar svar!
Citera
2011-04-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenSprinkle

Förstår verkligen inte hur du menar. Ska du göra en extern dread av löshår och sätta fast i resten av håret? Om du menar att kamma ut en dread, och göra två små, så har du rätt mycket jobb framför dig.

Exakt, kamma ut en dread och göra två små.. Ah jo, det blir det nog iofs, aja dem får vara som dem är då =)

Och jo, så var det en fundering; Nu i sommar kommer jag vara väldigt aktiv; mycket löpning, gymande, sportande och så.. Hur fungerar det tillhörande duschandet tillsammans med nyligen gjorda dreads som är gjorda med hälften löshår (ifall det nu spelar någon roll)? Går det att duscha håret varannan dag? Kommer jag behöva virka ihjäl mig för att hålla dreadlocksen i schack?
Citera
2011-04-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkusJohansson
Jag ska skaffa dreads i slutet av veckan, och har några frågor som det hade varit bra om någon med erfarenhet hade kunnat svara på.
Vad bör man tänka på den första tiden när man har dreads, får man t.ex inte tvätta håret, bada osv?
Något kosmetika som kan rekomenderas?

Uppskattar svar!

Hejsan Hejsan om du går in på: http://www.babayaga.se/ och sedan går in på fliken "Frågor" så ska du nog finna svaren på dina.
Citera
2011-04-26, 22:32
Medlem
Charlie-X: Du kan naturligtvis kamma ut en dread och göra två mindre. Men vänta dig inte att det blir så bra om du inte har den blekaste om hur du ska göra.
Och sen ska du hålla virknålen borta! Har gjort misstaget att virka mycket i mina dreads, och vissa har blivit riktigt smala nu. Har vid några tillfällen även fått av små bitar av topparna som liksom lossnat, pga att jag virkat. Det du gör är att du drar sönder hårstrån som är inne i dina dreads, vilket vid för mycket virkande får tråkiga konsekvenser.
Annars kan du tvätta håret så ofta du vill, men tvättar du det oftare än varannan dag så skulle jag råda dig att torka det antingen med en hårfön eller ge dig ut i solen tills det är helt torra.

MarkusJohansson: Håll dig borta ifrån all form av kosmetik! Vax går, vad jag hört, aldrig ur dina dreads. Andra saker så som lockpepper och dylikt har jag ingen aning om, men istället för att göra om och göra rätt, gör rätt från början. Strunta i alla "MrNattyDude Schampoo" saker.
Tvätta inte håret på ett par veckor efter att du fått dem gjorda. Låt sen håret vara, inga virknålar, vänd inte på dreadsen (har gjort detta, ångrar det), utan bara rulla dem i händerna. Tvätta så ofta du känner för, och vad du tycker funkar bra för dig. Använd vilka medel du vill, bara det är helt naturliga och inte innehåller mjukgörande medel och annat obehagligt.
Många tycker att det är skitbra att ha i en blandning av vatten, bakpulver, salt och äppelcider vinäger i en 20-30 minuter innan de tvättar håret med sitt vanliga schampo och eller diskmedel / såpa. Andra föredrar enbart vatten.
Bada kan du göra så mycket du vill, men rör du dig i havet eller pool med klor så tvätta håret relativt snabbt. Klor är ju väldigt tråkigt för att typer av hår, havet tror jag inte erbjuder annat än taskig lukt (tänk alger).
Du får prova dig fram med vilka medel du tvättar håret med, men ge f*n i kosmetik.
Citera
2011-04-26, 23:47
Medlem
ThaDauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn
Personligen så måste jag säga att dreads är något av det sexigaste jag vet
YES äntligen någon som håller med mig xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto