Flashback bygger pepparkakshus!
2005-06-14, 20:14
Medlem
Från början var det väl rasta, reggae. Nu förknippas det väl mest med grunge/punk. Men jag tycker fler och fler typer av människor skaffar det. Står det inte för någonting längre?
Citera
2005-06-14, 20:33
Medlem
Foxxxs avatar
Jag vet inte hur det egentligen kom till men det var ju i rastafarikulturen det fick sin verkliga mittpunkt. Anledningen till detta var att varken kammade eller klippte sitt hår utan trodde istället att gud skulle ta hand om den biten, av naturliga skäl så tovades därför håret ihop och resulterade i dreads. Sedan dess har det förknippats med rastafari kulturen, det är så mycket jag vet om det.
Citera
2005-06-14, 20:39
Medlem
Memnoks avatar
Nu står det för: "TITTA PÅ MIG ALLIHOPA!!!! Jag är jättealternativ och anpassar mig inte till några andra ideal än de andra tusentals människorna som är alternativa."
Citera
2005-06-14, 21:19
Medlem
SuiGeneriss avatar
Polisen i Sverige borde göra som polisen på Zanzibar gör, fram med saxen och klippa av dreadsen! Om inte annat ser det ofräscht ut, men å andra sidan är det mest vänsterpatrask och annat lösker folk som har det, och de bryr sig väl inte så mycket ändå om sådana värdsliga saker som hygien eller dylikt.
Citera
2005-06-14, 22:07
Medlem
Nemesis1s avatar
Samson i Bibeln lär ha haft dreadlocks och han var en oslagbar krigare som själv kunde dräpa hela arméer etersom han hade en otrolig styrke som satt i håret... Men en gång då han sov klippte fienderna av hans dreadlocks och då försvann hans styrka och de kunde slänga honom i finkan... Sen levde fienderna gott ända tills hans fruktade (dreaded) lockar växte ut igen och han hämnades med att döda dem allihopa...

Det är väl därför som rastafarianer har dreadlocks, de vill själva också bli så starka att de kan dräpa stora härer om deras fredsideologi skulle fela någon gång...

Annars behöver ju dreadlocks inte stå för något, man kan ju skaffa dem bara för utseendets skull också... En annan kul grej med dreadlocks är att de kan bli hur långa som helst medan vanligt hår slutar växa efter en genetiskt bestämd längd... Detta är p.g.a. att hår som fallit bort fortfarande sitter fast med resten av dreadlockarna...
Citera
2005-06-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Men en gång då han sov klippte fienderna av hans dreadlocks och då försvann hans styrka och de kunde slänga honom i finkan...

Om Samson hade dreads eller inte låter jag vara osagt...men det var hans fru Delila som klippte av honom håret, inte fienderna. Däremot var det de som övertalat henne att göra det. Kvinnor kan man alltid lita på.
Citera
2005-06-14, 22:34
Medlem
284366s avatar
Om en punkare har dreads bör de kallas crusts för att inte blanda ihop två helt olika begrepp. Punkarnas dreads har inget med rastafari att göra, det kommer ur crustpunken, en väldigt sunkig subkultur som oftast leder till att håret bildar egna "dreads" förr eller senare.

Jag märkte en explosion av dreads senast jag var i Göteborg. Varenda go gubbe verkar ha skaffat sig alldeles egna tovor. Det kanske är en helt egen liten subkultur?
Citera
2005-06-15, 07:40
Medlem
charmörens avatar
Hörde det från en "kompis kompis"

Iallafall så var det en kille som hade dreads o alla tjata på honom att han skulle klippa av skiten bara för det såg så ofräscht ut o var ivägen hela tiden.
När han klippt sig så fråga någon honom ifall det inte var gött att ha blivit av med skiten? "jo, svara han, men man får juh fan aldrig knulla längre"

Summa sumarum, man får ligga mer med dreads.
Citera
2005-06-15, 09:07
Medlem
SuiGeneriss avatar
Frågan är också vad det var för skator som gick igång på smutsigt tovigt hår dock...
Citera
2005-06-15, 10:46
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Hörde det från en "kompis kompis"

Iallafall så var det en kille som hade dreads o alla tjata på honom att han skulle klippa av skiten bara för det såg så ofräscht ut o var ivägen hela tiden.
När han klippt sig så fråga någon honom ifall det inte var gött att ha blivit av med skiten? "jo, svara han, men man får juh fan aldrig knulla längre"

Summa sumarum, man får ligga mer med dreads.
Jag har bara erfarenhet av rastaflätor och visst får man blickar... av småbarn då, vuxna kvinnor verkar inte så intresserade

Jag tcyker det är ok med frissyrer i olika färger och stilar när en person är under 25, efter det ser det mest löjligt ut...
Citera
2005-06-19, 23:55
Medlem
Patiences avatar
Dreads

Ska skaffa dreads men undrar hur långt hår man behöver för att det ska gå o fixa till ..

Idel öra

Mvh

Patience
Citera
2005-06-20, 00:21
Medlem
shanghais avatar
Behöver inte ha långt alls, bara köra löshår.

Något som kanske får dig att tänka om är att mer än hälften av alla människor du träffar kommer tycka du är äcklig pga av ditt hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in