2013-07-26, 12:52
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catrine.B
ska vi tillåta att personer kränks på grund av deras hudfärg också? att två mörkhyade män inte får åka rutschkana för att de är mörka?
Om hudfärgen påverkar säkerheten i attraktionen, så ja. Det handlar inte om någon jävla kränkning nämligen...
Citera
2013-07-26, 13:34
Medlem
Woopiis avatar
Citat:
ska vi tillåta att personer kränks på grund av deras hudfärg också? att två mörkhyade män inte får åka rutschkana för att de är mörka?

Du får väll vända lite på frågan, du ser en skylt som säger "Max 150 kg" sen ser du 2 personer som lätt överstiger detta, skulle du vilja riskera din säkerhet genom att åka tillsammans med dem?
Citera
2013-07-26, 14:49
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Varför gäller det bara mörkhyade män? Sexist är vad du är.. Varför inte nämna mörkhyade kvinnor?!
Skämt åsido..

Det finns en anledning till att åkattraktioner har vissa säkerhetsgränser och tro det eller ej, det är inte bara för att diskriminera.
"Du måste vara över längd A men under längd B för att få åka, annars passar inte säkerhetsbyglarna och du kan ramla ur" är något de flesta skulle kunna tänka sig att acceptera. Detsamma gäller väl vikt?
Alla broar och liknande med maxvikt angivet, ska vi strunta i sådant med?

Jag har svårt att tro att kraftigare människor (och jag är varken smal eller spinkig själv) skulle få för sig att glatt hoppa ut på isen och studsa runt som smalare människor gör, om de inte vet om att isen håller även för deras kroppsvikt!
Citera
2013-07-26, 15:00
Medlem
Citat:

roflol

Nu påverkar inte hudfärgen säkerheten så den jämförelsen är inte relevant.

Men på samma sätt som att många attraktioner har en minimumlängd som t.ex. småväxta inte kommer över eller en maxlängd vilket extremt långa kan överskrida så har just denna attraktion en viktgräns. Och det är ingen diskriminering att upprätthålla den.
Sedan är fetma självförvållad så ifall man överskrider gränsen av den anledningen så har man bara sig själv att skylla. Att den är just självförvållad gör att många har svårt att acceptera när det lyfts upp och ser det som ett angrepp på sig som person vilket när det gäller säkerhet inte är.
Hade de slutat äta en varsin chipspåse varje kväll framför tv'n och istället tagit en promenad med pojkvännen så hade detta aldrig hänt och jag kan bara uppmana dem att göra om och göra rätt inför nästa sommar och se till att gå ner i vikt.
Citera
2013-07-26, 21:52
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
När hände detta? Numera kollar de boardningkorten ombord också. Jag har varit med om att de var lite rörigt på Skavsta, efter att man gått ut genom gaten stod det flera plan där och möjligheten att gå på fel fanns.

Detta var på Säve Flygplats förra sommaren.
Citera
2013-07-27, 02:49
Medlem
DenTrasigaApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Det är även rätt enkelt att kliva på fel plan om man flyger Ryanair. En god väns syster (mest tankspridda människan på jorden) vandrade också på planet till Alicante när hon skulle flyga till Frankrike. Upptäckte som tur var felet innan planet hann lämna så hon kom av i sista sekunden. Men det mest skrämmande är helt klart att hon ens släpptes igenom gaten.

Håller med. Släpper de bara på alla som står i kön?
Citera
2013-07-28, 21:21
Medlem
teflonpannan69s avatar
En typisk idiot som får utrymme i kvällspressen, en äkta klassisk ledsen-vid-datorn-bild följer med på köpet.

http://www.expressen.se/gt/facebookannonserna--hundratals-har-lurats/

Citat:
KARLSTAD. Sten Åberg, 65, blev lurad på sammanlagt 2966 kronor när han köpte bantningspreparat via en annons på Facebook. Men han är inte ensam – över 200 anmälningar mot samma företag har kommit in till konsumentverket sedan årsskiftet.

---

Citat:
Men det är ändå tveksamt om företaget för en olaglig verksamhet.

– I de finstilta avtalsvillkoren förbinder sig konsumenten till att köpa ytterligare en försändelse till ordinarie pris, vilket kan vara allt från 700 till 1400 kronor, men det uppmärksammar oftast inte konsumenten, säger Magnus Adell. Om man har ingått ett sådant här avtal bör man omgående ångra sig.

Sten Åberg känner sig kränkt över händelsen.

– Jag känner mig lurad, men kommer att fortsätta att jaga dem, säger han.

GT har försökt nå både Facebook och företaget utan framgång.

Citera
2013-07-28, 21:45
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
En typisk idiot som får utrymme i kvällspressen, en äkta klassisk ledsen-vid-datorn-bild följer med på köpet.

http://www.expressen.se/gt/facebookannonserna--hundratals-har-lurats/

---

Tycker inte det här platsar, många äldre förstår inte att de ska googla innan de köper och klart som fan att han känner sig lurad.

Om man googlar runt på preparatnamn är han ju inte ensam heller så att det skulle kosta 3 000 istället för 70 spänn måste kännas rätt trist. Det enda jag kan reagera på i artikeln är det överanvända ordet kränkt, men det kan lika bra vara journalisten som plitat ner det själv eftersom det inte är citerat på samma sätt där han säger sig att han känner sig lurad, vilket han ju är.

Bra av kvällsblaskan att uppmärksamma, men lite löjligt att ha en sån bild och använda ordet kränkt.
Citera
2013-07-28, 21:57
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tycker inte det här platsar, många äldre förstår inte att de ska googla innan de köper och klart som fan att han känner sig lurad.

Om man googlar runt på preparatnamn är han ju inte ensam heller så att det skulle kosta 3 000 istället för 70 spänn måste kännas rätt trist. Det enda jag kan reagera på i artikeln är det överanvända ordet kränkt, men det kan lika bra vara journalisten som plitat ner det själv eftersom det inte är citerat på samma sätt där han säger sig att han känner sig lurad, vilket han ju är.

Bra av kvällsblaskan att uppmärksamma, men lite löjligt att ha en sån bild och använda ordet kränkt.

Var nog lite för snabb med att posta, jag tycker faktiskt synd om honom nu när jag reflekterar över det. Hans ''case'' är väl i en gråzon för vad som kan tänkas vara en snyftartikel.
Citera
2013-07-28, 23:02
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Var nog lite för snabb med att posta, jag tycker faktiskt synd om honom nu när jag reflekterar över det. Hans ''case'' är väl i en gråzon för vad som kan tänkas vara en snyftartikel.
Hade personen varit 25 istället för 65 så hade det platsat. Det är väldigt många "äldre" som blir lurade av saker på nätet.
Citera
2013-07-30, 09:17
Medlem
http://www.expressen.se/kvp/percy-nilsson-gick-till-attack-mot-glassbil/
Citera
2013-07-30, 11:07
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
http://www.expressen.se/kvp/percy-nilsson-gick-till-attack-mot-glassbil/

Vem menar du är idioten här? Knappast glassförsäljerskan, va? Förstår jag texten rätt är hon dessutom styrelseledamot i Malmö Redhawks supporterklubb. Stämmer det blir ju det den verkliga kroken.

Byggmästaren har i alla fall gett alla motståndarfans en melodi att skråla när miffarna ska mötas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in