Har lurkar i tråden en del och sett att det finns mycket motstånd mot att bo på Parantesen, jag har bott där sedan ett halvår tillbaka och kan dela med mig lite av mina erfarenheter för att minska skepsisen mot stället.
Som sagt har jag bott där i sex månader och även fast jag var väldigt tveksam till stället i början så har jag nu övergått till att älska det. Jag har nästan inte alls märkt av epiteten "festmetropol", på dessa sex månader har jag vaknat/inte kunnat sova tre gånger pga det har varit fest i närheten (Vårbalen, Valborg och examensfest), en försumbar siffra alltså. Trots att jag generellt sätt vaknar ganska lätt på nätterna och använder inte öronproppar. Genom att gå upp att stänga dörren till köket och sätta i öronproppar löste mina sömnproblem sig. Nu bor jag i en relativt "lugn" korridor vilket antagligen har en inverkan, det finns kanske 3-4 stycken som anses vara "stökiga" även i Parantesen-termer men detta innebär att det finns 16-17 kvar som är helt okej. Sen är det ju även ett plus att det alltid är fest i någon korridor så om man är sugen är det inte så långt att gå över gräsmattan.
Sen är det ju den omtalande oordning vad gäller disk och städning. Jag har vant mig och det tror jag att de flesta gör efter ett tag, om man kommer direkt från ett barnhem som alltid har varit kliniskt rent blir det en ganska stor omställning. Det finns alltid några disksmitare vilket gör att det snabbt kan bunkras upp, dock storstädar man varje helg så det försvinner då. Det är inte heller något vidare att inte kunna äta fredagsfrukost vid bordet för det är fullt med utspillda ölburkar sen gårdagens efterfest. Men även detta vänjer man sig vid och om man kan ju alltid ge igen på personen som har gjort det nästa festdag

.
Man borde nog ta upp lite positiva saker också: Det mest centrala av AFB's korridorsboende (nej Tomegap räknas inte). Nyss omgjord "uteplats" vilket är väldigt trivsamt under soliga dagar. Dubbla balkonger. Extremt trevliga människor, kan räkna osköna människor från Parran på min ena hand.
Om någon hade frågat om jag skulle vilja byta mitt rum mot ett penthouse på Klostergatan hade jag nog tackat nej. När man väl har vant sig vid allt ovan kommer man att börja älska det.
Om någon har fler frågor ang. Parantesen svarar jag gladeligen här eller i PM.