2011-05-14, 01:09
Medlem
MonsieurRafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radionaut
jag tänkte börja plugga i lund till hösten men eftersom det verkar vara svårt med studentlägenheter så är min backup-plan att använda en lägenhet jag har förstahandskontrakt på strax utanför stockholm för byte till lund.
men jag vill inte helt släppa taget om ett lägenhetskontrakt i stockholm för ett i lund, så har funderat på om det går att genomföra någon typ av tidsbegränsat byte? så att man efter x antal år byter tillbaka och man flyttar till den gamla lägenheten igen. verkar ju finnas efterfrågan för lägenheter i båda städer. är detta en bra eller dålig idé? eller har någon en annan lösning kanske?
tips å råd tas tacksamt emot

Gör varsitt andrahandsavtal så skriver ni de på det antal år du skall studera. Känns rimligast, om du nu tvunget måste ha en vacker lägenhet i Lunds centrum. Annars kan du hyra ut din dyra lägenhet i Stockholm till 2:a hand, ta 10% för ett bristfälligt möblemang, och själv hyra ett rum här nere för 3K.
Citera
2011-05-14, 08:58
Medlem
Ska i sommar flytta in i en fyra på Lilla Fiskaregatan, precis vid seveneleven. Pluggar på LTH så det blir lite längre att cykla än för tillfället (Ulrikedal). Någon som har koll på om det brukar vara svårt att ta sig igenom stan tidigt på vardagsmorgonen? Har ingen koll då jag aldrig varit i stan så tidigt.
Citera
2011-05-14, 09:58
Medlem
NestTests avatar
Hej!

Jag ska börja plugga i Lund till hösten. Jag har blivit erbjuden ett andrahandskontrakt på en 1:a av en släkting. Den är 37kvm och "ligger centralt" (vet inte exakt var den ligger, har aldrig vart i Lund). Hyran är 4500:- i månaden.

Grejen är att jag hade förberett mig på att bo i ett korridorrum, och sett fram emot just det. Eftersom jag knappt känner någon i Lund hade det vart lite av ett plus tänkte jag. Å andra sidan tycker jag det verkar skönt att bo helt själv, man kommer ju ändå träffa folk såklart!

Vad hade ni gjort i min sits? Hade ni tagit erbjudandet, eller försökt fixa en korridor som alla andra?
Verkar lägenheten, efter uppgifterna ni fått, vara prisvärd?
Citera
2011-05-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Verkar lägenheten, efter uppgifterna ni fått, vara prisvärd?[/b]

Priset verkar ligga inom rimliga gränser, även om det inte är direkt billigt. Förutsatt att det är 12 månaders hyra.
Citera
2011-05-14, 11:06
Medlem
ischs avatar
Citat:
Hej!

Jag ska börja plugga i Lund till hösten. Jag har blivit erbjuden ett andrahandskontrakt på en 1:a av en släkting. Den är 37kvm och "ligger centralt" (vet inte exakt var den ligger, har aldrig vart i Lund). Hyran är 4500:- i månaden.

Grejen är att jag hade förberett mig på att bo i ett korridorrum, och sett fram emot just det. Eftersom jag knappt känner någon i Lund hade det vart lite av ett plus tänkte jag. Å andra sidan tycker jag det verkar skönt att bo helt själv, man kommer ju ändå träffa folk såklart!

Vad hade ni gjort i min sits? Hade ni tagit erbjudandet, eller försökt fixa en korridor som alla andra?
Verkar lägenheten, efter uppgifterna ni fått, vara prisvärd?

Finns ju en stor fördel att ha sitt boende på det torra när man väl kommer dit. Dock så är ju just korridor ett utmärkt sätt att lära känna folk men det kan du iofs göra genom att vara aktiv i en massa andra saker du kan göra för att träffa nya människor ex. vara aktiv i någon nation eller spex.
Citera
2011-05-14, 15:04
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajjar
Priset verkar ligga inom rimliga gränser, även om det inte är direkt billigt. Förutsatt att det är 12 månaders hyra.
Ja, ok. Precis. 24 månader faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Finns ju en stor fördel att ha sitt boende på det torra när man väl kommer dit. Dock så är ju just korridor ett utmärkt sätt att lära känna folk men det kan du iofs göra genom att vara aktiv i en massa andra saker du kan göra för att träffa nya människor ex. vara aktiv i någon nation eller spex.
Mm, exakt det. Det sociala med korridor missar jag ju, men som du säger så kommer det ju inte betyda att jag stänger in mej där och aldrig träffar någon annan...

edit: Jag skulle ju kunna dela lägenheten med en polare. 37 kvm borde ju räcka till två? Lite trångt kanske, men skönt att halvera hyran.
Senast redigerad av NestTest 2011-05-14 kl. 15:07.
Citera
2011-05-15, 03:00
Citat:
Ja, ok. Precis. 24 månader faktiskt.

Mm, exakt det. Det sociala med korridor missar jag ju, men som du säger så kommer det ju inte betyda att jag stänger in mej där och aldrig träffar någon annan...

edit: Jag skulle ju kunna dela lägenheten med en polare. 37 kvm borde ju räcka till två? Lite trångt kanske, men skönt att halvera hyran.

4500:- i månaden för 37 kvm är mycket rimligt. Jag bor på 19 kvm och betalar 2600 kronor i månaden (korridorrum). Det är faktiskt riktigt roligt att bo på en korridor.

Jag vet att det är något av en pain in the ass att stå i AFBs bostäder, men kom ihåg att det finns andra boenden i Lund. Jag bor på, vad jag tycker, det trevligaste studentboendet i Lund och det ligger utanför AFB. Därför är det inte lika många som söker. Kolla upp: http://84.55.112.5/dev/index.php?page=ourrooms

Boendet heter Mikael Hansens Kollegium och ligger ungefär 200 meter från LTH =)
Citera
2011-05-15, 11:46
Medlem
Claes-Kents avatar
Jag ska förmodligen plugga i Lund till hösten och har som det ser ut nu inget boende.
Hur stor är chansen för mig att få tag i en bostad via AFB och hur bör jag gå till väga för att optimera mina möjligheter?
Citera
2011-05-15, 12:48
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squal
4500:- i månaden för 37 kvm är mycket rimligt. Jag bor på 19 kvm och betalar 2600 kronor i månaden (korridorrum). Det är faktiskt riktigt roligt att bo på en korridor.

Jag vet att det är något av en pain in the ass att stå i AFBs bostäder, men kom ihåg att det finns andra boenden i Lund. Jag bor på, vad jag tycker, det trevligaste studentboendet i Lund och det ligger utanför AFB. Därför är det inte lika många som söker. Kolla upp: http://84.55.112.5/dev/index.php?page=ourrooms

Boendet heter Mikael Hansens Kollegium och ligger ungefär 200 meter från LTH =)
Bra länk! Tack för den! Det låter som ett mycket bra alternativ till AFB.

Men jag är fortfarande lite inne på lägenheten. Den är ju dyr om man bor själv i den, men samtidigt är det ju skönt att bo i en egen lägenhet! Frågan är om det är värt det!?

Sen om jag tackar nej till den nu, och får problem att hitta boende i höst, då kommer man ju ångra sig bittert...
Citera
2011-05-15, 12:55
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Bra länk! Tack för den! Det låter som ett mycket bra alternativ till AFB.

Men jag är fortfarande lite inne på lägenheten. Den är ju dyr om man bor själv i den, men samtidigt är det ju skönt att bo i en egen lägenhet! Frågan är om det är värt det!?

Sen om jag tackar nej till den nu, och får problem att hitta boende i höst, då kommer man ju ångra sig bittert...

Jag skulle ha tagit den. Många studenter skulle döda för att få den chans som du har nu.
Citera
2011-05-15, 13:29
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes-Kent
Jag ska förmodligen plugga i Lund till hösten och har som det ser ut nu inget boende.
Hur stor är chansen för mig att få tag i en bostad via AFB och hur bör jag gå till väga för att optimera mina möjligheter?
Drygt 100 av den här trådens sidor går åt till precis detta. Börja läs 10 sidor bakåt och arbeta dig framåt så får du svar.
Citera
2011-05-15, 19:29
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squal
Om jag ställer mig i den kön nu, och betalar 50 kr för det, hur stor är chansen att jag får en bostad genom dem till hösten?

Vill gärna ha alla dörrar öppna, även om det just nu lutar mot att jag tar lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in