2010-11-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Skrev nog lite fel här, jag menade att nästan alla som var med i utlottningen till vårterminen fick bostad, inte alla som hade novischförtur.

Så de som hade novischförtur fick i princip garanterat, är det rätt uppfattat?
Citera
2010-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
någon som har några tips på hur man kan försöka fixa lägenhet/rum utöver blocket/bopoolen osv? ska plugga från och med VT2011 och kommer tyvärr inte vara med i novischlotteriet. är ute snabbt som fan och kontaktar annonsörerna på blocket men utan någon tur (antar det kan ha att göra med att jag är hyfsat ung och av det manliga könet, mina fördomar säger att om man har typ 1000000 pers att välja mellan så inte fan hyr man ut det till en kille på 20 år ). undviker gärna att pendla över 5h per dag när terminen startar...tips någon?

Även om du inte får vara med i novischutlottningen så ställ dig i kö hos AFB asap. Kontakta nationerna och skriv ett övertygande ansökningsbrev med hur mycket du kommer att engagera dig. Dra gärna till med lite skräddarsydda mail till de olika husförmännen på nationerna där du namedroppar utskott du vill jobba inom hos dem så de märker att du inte skickar samma till alla.

Sen tror jag att du visst kan få via blocket. Ring på allt och ha tålamod bara, det är inte riktigt lika farligt med boende på våren som på hösten i vanliga fall.

Har skrivit lite men ska utöka bostadsdelen mer på http://www.pluggailund.com/boende.html så kolla där om typ en vecka så finns det förmodligen mer info
Citera
2010-11-23, 13:59
Medlem
3pacs avatar
nu har det inte kommit ut några korridorrum på afb på nästan en vecka. Dock har det kommit ut ganska så friskt med lägenheter. Tror ni att det är så att afb samlar korridorrum att dela ut till vårens novisher?
Citera
2010-11-23, 14:27
Medlem
Pluggar inte i Lund men har planer på att göra det i framtiden. Finns det någonstans där jag bör ställa mig i kö/registrera mig för att tjäna ködagar?
Citera
2010-11-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JRichmond
Pluggar inte i Lund men har planer på att göra det i framtiden. Finns det någonstans där jag bör ställa mig i kö/registrera mig för att tjäna ködagar?

Du kan tyvärr inte ställa dig i kö i AFB om du inte är med i studentlund och för att vara med i studentlund krävs att du är student.

Men du kan ställa dig i kö hos LKF, kolla http://www.lkf.se
Citera
2010-11-23, 14:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskepp
Du kan tyvärr inte ställa dig i kö i AFB om du inte är med i studentlund och för att vara med i studentlund krävs att du är student.

Men du kan ställa dig i kö hos LKF, kolla http://www.lkf.se

Han kan ju alltid läsa 15p per termin på distans, skulle jag gjort om jag var han. Då kan han ju ställa sig i kö och hinner få bra köplats inom ett år.
Citera
2010-11-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Han kan ju alltid läsa 15p per termin på distans, skulle jag gjort om jag var han. Då kan han ju ställa sig i kö och hinner få bra köplats inom ett år.

Sant, men tror att du kan behöva klara poängen i så fall

Det står så här på AFBs hemsida:

Citat:
Ursprungligen postat av AFB
1.2 Aktiva studier bedrivs av bostadssökande och hyresgäst som kan uppvisa ett studieresultat från Lunds universitet eller därtill knuten utbildning på annan studieort om minst 15 högskolepoäng per termin (studiekravet).
Citera
2010-11-23, 15:09
Medlem
Dest88s avatar
Citat:

Lite risky om han inte klarar poängen som ovanstående påpekade och han kommer inte heller kunna räknas som novisch när han söker in på riktigt.
Citera
2010-11-23, 15:18
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Lite risky om han inte klarar poängen som ovanstående påpekade och han kommer inte heller kunna räknas som novisch när han söker in på riktigt.

Novish var ju inte direkt något att hurra för i alla fall.
Citera
2010-11-23, 15:53
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Novish var ju inte direkt något att hurra för i alla fall.

Antingen är det grymt eller så är det fullständigt värdelöst. Det är ett rätt dåligt system; antingen får du bostad direkt utan problem eller så får du vänta tills nästa termin innan du ens har chans att få något.
Citera
2010-11-23, 15:55
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Antingen är det grymt eller så är det fullständigt värdelöst. Det är ett rätt dåligt system; antingen får du bostad direkt utan problem eller så får du vänta tills nästa termin innan du ens har chans att få något.

Ja, det är väl så. Men hur många får bostad direkt?
Citera
2010-11-23, 16:08
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ja, det är väl så. Men hur många får bostad direkt?

Skrev det tidigare i tråden. Denna höst uppskattar jag att det var ungefär hälften som var med i utlottningen (och som sökte bostad aktivt) som fick bostad. HT09 var värre än HT10, eftersom fler räknades som novischer då (de ändrade reglerna för vad som räknas som pendlingsavstånd, nu räknas hela skåne).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in