Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-05, 16:55
  #1
Medlem
SNIFF2s avatar
Jag hittade ingen tråd som påpekade detta och tänkte att jag kunde ta upp det.

Saxat från mac.feber.se:

Citat:
Det blev ny MacBook Pro
Snabbare och billigare
2007-06-05 14:35 | Roger Åberg

MacBook Pro fortsätter att vara en ask av aluminium, men nu är de i alla fall snabbare och billigare. Och bjuder på en del andra nyheter.

Men vi börjar med de olika modellerna. Som tidigare finns det tre olika modeller, två 15-tummare och en 17-tummare.

Lilla 15-tummaren kör på i 2.2 GHz, har en hårddisk på 120 GB och grafikkortet (som numera är NVIDIA GeForce 8600M GT) har 128 MB minne.

Stora 15-tummaren och 17-tummaren har en processor på 2.4 GHz, en hårddisk på 160 GB och 256 MB på grafikkortet (som också är NVIDIA GeForce 8600M GT).

Alla maskiner har 2 GB RAM-minne som går att öka till 4 GB.

Den största nyheten är dock kanske skärmen på 15-tummaren, som numera är bakgrundsbelyst med hjälp av LED. Det betyder att den är fri från kvicksilver och betydligt energisnålare - vilket är mycket viktigt på en bärbar. Förutom processorn är skärmen den största strömtjuven.

För 910 spänn så får man på 17-tummaren högre upplösning på skärmen (1920x1200 istället 1680x1050) och det går fortfarande att välja mellan glänsande och matt på alla modeller.

Priset för dessa bärbara bestar då? Riktigt glad nyhet är att priserna sänkts ett snäpp och minsta 15-tummaren kostar nu 17 995 kronor (tidigare 19 595 kronor).
Stora 15-tummaren kostar 22 995 kronor (tidigare 24 495 kronor) och 17-tummaren 25 995 kronor (tidigare 27 495 kronor).

Den större hårddisken gör att det är billigare att nå toppen. För 1360 spänn så får man antingen 160 GB som snurrar på i 7200 varv eller 250 GB som snurrar på i 4200 varv (gäller inte minsta 15-tummaren).

Maxar man sin MacBook Pro så går den i dag på dryga 35 000 kronor. Inte så svettigt.

Trist att det fortfarande är samma form och att uppgraderingar inte gjordes fullt ut. Varför kan man till exempel inte få högre upplösning på 15-tummaren?

Någon som frestas att köpa?

//SNIFF
Citera
2007-06-05, 17:27
  #2
Medlem
Definitivt.. Men räcker det att köpa minstingen eller ska man satsa på mellanmodellen? Hur mycket gör 128mb extra i grafikminne?
Citera
2007-06-05, 18:14
  #3
Medlem
stollys avatar
har haft den tidigare 17" MBP i ett halvår typ och är galet nöjd. den extra upplösningen och LED-skärm är grymt bra förbättringar...skulle lätt slå till om jag behövde en till...

grafikminnet gör massa nytta. har testat min på alla möjliga vis... men den verkar bara tycka det är jobbigt med 3D-spel...även om de snurrar fint. skall man inte köra 3D så tror jag man klarar sig med mindre.

kör sketch-up på min en hel del och har även hört att 3DsMax snurrar bra på bootcamp på just mbp. Vad gäller grafik så är min filosofi att alltid stoppa i det värsta marknaden har att erbjuda. Man tjänar in de slantarna snabbt i frustration/renderingstider/uppdatering av skärm etc...
Citera
2007-06-05, 18:34
  #4
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolly
har haft den tidigare 17" MBP i ett halvår typ och är galet nöjd. den extra upplösningen och LED-skärm är grymt bra förbättringar...skulle lätt slå till om jag behövde en till...

Nu är det så att det enbart är 15"-modellerna som har LED-backlight, så man får väga det emot den extra upplösningen på 17"-modellerna.

/Adrian
Citera
2007-06-05, 19:09
  #5
Medlem
SNIFF2s avatar
Jag funderar på att sälja min MacBook "mellansteget", och köpa en mellansteg MBP.. det skulle vara väldigt värt då jag känner att min macbook inte riktigt räcker till i vissa lägen. Batteritiden är nog det avgörande på de nya MBP i alla fall för mig. Min far har en MBP Core Duo och den har lite lite batteri samt airporten på den har sämst täckning ever.

Om någon köper en kan de väl posta en liten recension?
Citera
2007-06-05, 20:25
  #6
Medlem
stollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Nu är det så att det enbart är 15"-modellerna som har LED-backlight, så man får väga det emot den extra upplösningen på 17"-modellerna.

/Adrian


jo, jag vet, formulerade mig luddigt. själv är jag torsk på yta, eftersom jag har dubbla skärmar på jobbet, men hade jag köpt idag hade jag gått på miljö, batteritid + att LED är bra grejer i största allmänhet... man kan ju köpa en fetingskärm för slantarna som blir över.
Citera
2007-06-06, 10:35
  #7
Medlem
slrslrs avatar
Jag köpte den bättre 15" macbook pro och jag har aldrig varit såhär nöjd med en dator. Vettefan om man märker skillnad på den "sämmre" 15" macbooken men men, jag valde att ta det bästa inom 15"
Citera
2007-06-09, 19:54
  #8
Medlem
Kapten Kokss avatar
Tror ni att Pro:n kommer få fler uppgraderingar innan och i samband med lanseringen av Leopard? Är sjukt sugen på att kirra en nu men är lite tveksam om man inte ska vänta till oktober?
Citera
2007-06-09, 20:39
  #9
Medlem
Zawamuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Koks
Tror ni att Pro:n kommer få fler uppgraderingar innan och i samband med lanseringen av Leopard? Är sjukt sugen på att kirra en nu men är lite tveksam om man inte ska vänta till oktober?

Jag tror inte de kommer uppgradera den mera.
Citera
2007-06-09, 21:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
Jag hittade ingen tråd som påpekade detta och tänkte att jag kunde ta upp det.

Saxat från mac.feber.se:



Någon som frestas att köpa?

//SNIFF

Varför frestas när man precis köpt en Valde värstingen med lilla skärmen och köpte till en 23" widescreen
Citera
2007-06-10, 10:05
  #11
Medlem
SNIFF2s avatar
Jag läste lite recensioner om den nya MBP och de sade att vid en direkt jämförelse med två av dem ståendes bredvid varandra; en gammal och en ny. Var den nya totalt misslyckad när man tittar på skärmen, ljuset skall tydligen vara dåligt fördelat över skärmen samt att det är lite suddigt. Well who knows, skall vänta på lite fler recensioner och se om jag uppgraderar mig eller inte.

//SNIFF
Citera
2007-06-11, 22:38
  #12
Medlem
Kapten Kokss avatar
Går och funderar på att köpa en MBP nu men är fortfarande lite tveksam. Kommer det inga uppdateringar i samband med leopard? Är det lätt att tanka och installera leopard när det väl kommer?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback