2009-04-02, 19:37
Bannlyst
Hur kan man frvrnga rsterna? Vill ha dem mrkare, har suttit och lekt lite men har inte hittat.

Glm det, google hjlpte mig: http://www.youtube.com/watch?v=Y4hts4Wo79A

Tar en annan frga istllet:

Fljde tipset ovan med blurringen, men frstr inte vilket jag ska jobba i av dom med vilket moment. Filmen r ganska rrig s jag har delat upp den i sm 5 sekundersklipp istllet, kopierade den frn vre tracker och klistrade in den under.(Det vre r "orginal" och det undre r uppdelat allts)

Ska jag maska i det kopierade klippet och lgga in blurren i det vre eller tvrtom, eller arbeta i vre/undre?
Senast redigerad av Skuggk0nt0 2009-04-02 kl. 20:30.
Citera
2009-04-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Hur kan man frvrnga rsterna? Vill ha dem mrkare, har suttit och lekt lite men har inte hittat.

Glm det, google hjlpte mig: http://www.youtube.com/watch?v=Y4hts4Wo79A

Tar en annan frga istllet:

Fljde tipset ovan med blurringen, men frstr inte vilket jag ska jobba i av dom med vilket moment. Filmen r ganska rrig s jag har delat upp den i sm 5 sekundersklipp istllet, kopierade den frn vre tracker och klistrade in den under.(Det vre r "orginal" och det undre r uppdelat allts)

Ska jag maska i det kopierade klippet och lgga in blurren i det vre eller tvrtom, eller arbeta i vre/undre?

Du ska maska och lgga blurren i det vre.
Citera
2009-04-02, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Du ska maska och lgga blurren i det vre.

Okej, tackar, fixade det
Citera
2009-04-04, 15:11
Medlem
piawws avatar
Nyss brjat med Vegas. Vill att texten jag skrivit ska skrivas bokstav fr bokstav, hur gr man det? Mste man gra det frame fr frame eller finns det ngon smidig effekt?

Sen undrar jag ocks hur man fr tv eller flera layers att verka samtidigt. Fr om jag lgger dom ovanp varandra skiftar dom bara "poff", och kr jag en layer under den frsta s blir det samma sak. Jag vill att min text ska ligga p en bakgrund!
Senast redigerad av piaww 2009-04-04 kl. 15:41.
Citera
2009-04-04, 17:41
Medlem
piawws avatar
Nu har det fixat sig. Men nytt problem r att jag tycker renderingen suger, verkligen pissig se-varenda-pixel-kvalit om man kr full screen.

Om man ska visa p en relativt stor projektskrm, vilken upplsning vore fin fr att bibehlla god kvalit? (nej jag kan ingenting)
Senast redigerad av piaww 2009-04-04 kl. 17:45.
Citera
2009-04-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piaww
Nu har det fixat sig. Men nytt problem r att jag tycker renderingen suger, verkligen pissig se-varenda-pixel-kvalit om man kr full screen.

Om man ska visa p en relativt stor projektskrm, vilken upplsning vore fin om man vill hlla sig till 4:3 ratio?
Vad har du fr klla d? Full HD? Ja, d spar du som Full hd.
Citera
2009-04-04, 17:46
Medlem
piawws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Vad har du fr klla d? Full HD? Ja, d spar du som Full hd.

Prvar med 720p
Citera
2009-04-08, 22:21
Medlem
Tja, nybrjare p Vegas.

Varfr vill inte Vegas(Platinum 9) lgga mina filmklipp i 16:9?
Har kameran instlld p att filma 16:9. Klippen r 704x576.

Dom visas i wide om man kr dom i Media Player.

Vljer Output type DVD disc Widescreen nr jag startar projektet.
Har i Project Properties under fliken Video:
Template: PAL DV Widescreen (720x576;25,000fps)
With: 720
Height: 576
Pixel ascpect ratio: 1,4568 (PAL DV Widescreen)

Nr jag sen importerar klippen och lgger dom i tidslinjen s fr jag dom nd inte i rtt format.

r det mina klipp nd som det r fel p frn kameran??
Citera
2009-04-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PansarHarry
Tja, nybrjare p Vegas.

Varfr vill inte Vegas(Platinum 9) lgga mina filmklipp i 16:9?
Har kameran instlld p att filma 16:9. Klippen r 704x576.

Dom visas i wide om man kr dom i Media Player.

Vljer Output type DVD disc Widescreen nr jag startar projektet.
Har i Project Properties under fliken Video:
Template: PAL DV Widescreen (720x576;25,000fps)
With: 720
Height: 576
Pixel ascpect ratio: 1,4568 (PAL DV Widescreen)

Nr jag sen importerar klippen och lgger dom i tidslinjen s fr jag dom nd inte i rtt format.

r det mina klipp nd som det r fel p frn kameran??

Du sger att klippen ifrn kameran r 704x576? Konstig upplsning.

edit: blev lite intresserad och lste vidare: http://forum.videohelp.com/topic306480.html

Konstigt att jag aldrig hrt ngot om det dr, ven fast jag hllit p med videoredigering och tv-sndningar i skolan i nrmare tre r nu
Senast redigerad av ooskar 2009-04-08 kl. 23:01.
Citera
2009-04-09, 09:36
Medlem
Tack fr snabbt svar

Intressant lsning. D var jag inte helt galet ute med upplsningen. r filmad med en Panasonic kamera.

Nn liten fundering till:
1: Vet man genom att upplsningen (704x576) r knd vilket format (4:3 eller 16:9) filmen r i??
2: Det jag vill r enkel redigering (lgga ihop klipp och ev nn text). Vad skall jag spara filen i fr format fr att behlla den kvalitet som r frn brjan?
3: Dlig prestand i burken. Pverkar det kvaliteten p filmen eller bara att det tar lng rid att rendera en film??
Citera
2009-04-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PansarHarry
Tack fr snabbt svar

Intressant lsning. D var jag inte helt galet ute med upplsningen. r filmad med en Panasonic kamera.

Nn liten fundering till:
1: Vet man genom att upplsningen (704x576) r knd vilket format (4:3 eller 16:9) filmen r i??
2: Det jag vill r enkel redigering (lgga ihop klipp och ev nn text). Vad skall jag spara filen i fr format fr att behlla den kvalitet som r frn brjan?
3: Dlig prestand i burken. Pverkar det kvaliteten p filmen eller bara att det tar lng rid att rendera en film??

1. r vl inte proffs, men som jag frsttt det s r upplsningen 720x576 men den kan ocks vara 720x576 anamorfisk (widescreen)
2. Det beror ocks lite p vad du ska gra med filmen eftert. Vill du brnna p DVD s ska du sikta p s bra kvalitet som mjligt, ska den upp p youtube eller nt rcker det med lite smre kvalitet.
3. Det kommer enbart bli segare att jobba och att rendera filmen.
Citera
2009-04-09, 13:47
Medlem
Ok, tack d vet ja.

Skall filma barn m.m. s vill behlla s bra kvalitet som mjligt till dom skall kolla p det om 15-20 r. Vill bara kunna lgga ihop och fixa till sen kunna ta bort alla klippsnuttar s jag inte behver lagra dubbelt.

Krnglar lite med instllningar men fr labba lite mer s fr jag nog till det.

Mvh PH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in