• 1
  • 2
2007-06-05, 02:54
Medlem
Är det, som jag då tror, "Hushållsosten" som är den billigaste osten av dem alla?
Och är det så, vilken är då den dyraste osten?
Menar nu pris/ kilo och inte smak/ lökar
Citera
2007-06-05, 09:56
Medlem
Svårt att säga.. Men det finns älgost som görs på Älgens hus i Bjurholm som ligger på uppemot 3500:-/kg. Skulle kanske kunna vara världens dyraste ost.
Citera
2007-06-05, 10:22
Medlem
Al Gores avatar
Finns en ost som heter La Barette som ska vara en av världens dyraste ostar.
Jag har inte hittat något pris på den dock.
Citera
2007-06-05, 10:30
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
Svårt att säga.. Men det finns älgost som görs på Älgens hus i Bjurholm som ligger på uppemot 3500:-/kg. Skulle kanske kunna vara världens dyraste ost.

kul med ost från älg
Citera
2007-06-05, 10:41
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
kul med ost från älg

Säg det till han som mjölkar dem.
Citera
2007-06-05, 12:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Fniiissss,det gjorde min dag den kommentaren
Citera
2007-06-05, 12:41
Medlem
dilevas avatar
Den billigaste osten jag sett och ätit är nog en äcklig gouda för ~29:- kilot. Vidrig var den den smakade salt och fett.
Citera
2007-06-05, 15:15
Medlem
woofers avatar
Av vanliga ostar som man hittar i sin lokala ICA så skulle jag gissa att västerbottenost ligger bland dom dyraste ostar som kan anses vara vanliga hårdostar. Räknar då inte parmesan och dessertost.

Västerbotten brukar ligga mellan 100-120:- á kg

Husshållsost är ju inte direkt någon delikatess men det är defenitivt inte den sämsta av ostar. Pröva en olagrad herrgård av tvivelaktigt märke så ska du få se på smaklös ost.

Man kan dock komma upp i ett rätt saftigt kilopris om man köper färdigskivade ostar men där betalar men ju en hel del för just det faktum att dom är färdigskivade så dessa kan inte riktigt räknas här tycker jag. Sen att dom ofta är hoppressad smaklös gegga av ostkaraktär gör dom inte bättre. Det finns ju naturligtvis exempel på riktiga ostar som kommer färdigskivade och är betydligt bättre men jag tycker ändå att dessa ostar saknar själ så dom räknas fortfarande inte
Citera
2007-06-05, 23:01
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed

De har kanske tama älgar
Citera
2007-06-06, 00:57
Medlem
knoxahs avatar
Parmesan är väl dyrast?
Citera
2007-06-06, 02:51
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Parmesan är väl dyrast?

Mja parmesan ligger väl på en 200:- á kg eller liknande. Men jag tycker inte riktigt att man kan jämföra alla ostar rakt av. Att jämföra hushållsost och parmesan är som att jämföra skoda och ferrari. Visst båda är bilar men det är väldigt stor skillnad och det går liksom inte att jämföra dom med priset som enda kriterium då dom har olika syften. Hushållsost är uteslutande till för att ha på macka medans parmesan är uteslutande till för att använda i matlagning.
Citera
2011-04-25, 23:21
Medlem
Silverturks avatar
Det är bara att göra ett besök i valfri affär med ostdisk eller, ännu bättre, en ostaffär, så hittar man snabbt ostar som kostar 300kr/kg eller mer. Är det en lite större ostdisk brukar de ha olika specialiteter, någon vällagrad getost som har rullats ned från en alptopp insmord i getbajs eller liknande, för 500-600kr/kg. Dyrare än så har jag inte sett. 3500kr/kg för älgost var nog det värsta jag hört, men det skulle inte förvåna mig om det finns en lyxost med guldstoft i.

Bland de billigaste är blockgoudan á 29kr/kg. Dessa går dock utmärkt att lagra själv, har man en sval förvaringsplats kan man köpa på sig ett par block och lagra ett år eller så. Då blir det lite mer fart på smaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in