• 1
  • 2
2011-04-26, 00:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det är bara att göra ett besök i valfri affär med ostdisk eller, ännu bättre, en ostaffär, så hittar man snabbt ostar som kostar 300kr/kg eller mer. Är det en lite större ostdisk brukar de ha olika specialiteter, någon vällagrad getost som har rullats ned från en alptopp insmord i getbajs eller liknande, för 500-600kr/kg. Dyrare än så har jag inte sett. 3500kr/kg för älgost var nog det värsta jag hört, men det skulle inte förvåna mig om det finns en lyxost med guldstoft i.

Bland de billigaste är blockgoudan á 29kr/kg. Dessa går dock utmärkt att lagra själv, har man en sval förvaringsplats kan man köpa på sig ett par block och lagra ett år eller så. Då blir det lite mer fart på smaken.
Värsta är att den blir faktiskt väldigt bra efter 6-12månader, inte många ostar som utvecklas så positivt vid egenlagring.
Har en som ligger nu, men som vanligt glömmer man av att köpa nya, så man kan ta en då och då.

De som jag anser blivit bäst är klövers 2,7kg gouda.
Citera
2011-05-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
felpost

felp-ost?

Sorry, kunde bara inte låta bli
Citera
2011-05-01, 15:13
Bannlyst
Att "hushållsost" blivit ett skyddat svenskt varumärke får vem som helst att vilja skjuta Cecilia Malmström i huvudet.

Med tanke på alla andra svenska delikatesser.. typ västerbottenost... Men nej den svenska linjen är att vi har en ost som kan användas i storhushåll/hushåll"....

Den där jävla fittan gjorde inget för att skydda surströmingen för oss i norrland. Så jag vet var hennes lojalitet ligger.
Senast redigerad av krigsmat 2011-05-01 kl. 15:23.
Citera
2012-12-11, 11:48
Bannlyst
Världens dyraste ost görs faktiskt på åsnemjölk och kostar ca 8000 kr / kilot. Om den är god vet jag dock inte... Skulle gissa att den inte är värd priset! Den billigaste vet jag inte, men den är nog ganska smaklös... Jag föredrar Västerbotten!
Citera
2012-12-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteman90
Världens dyraste ost görs faktiskt på åsnemjölk och kostar ca 8000 kr / kilot. Om den är god vet jag dock inte... Skulle gissa att den inte är värd priset! Den billigaste vet jag inte, men den är nog ganska smaklös... Jag föredrar Västerbotten!

Var det den som någon tennisspelare eller liknande hade köpt upp hela sortimentet av?
Citera
2012-12-13, 19:14
Medlem
Avsiktarens avatar
Var kan man köpa holländsk gouda för 29 kronor kilot?
Citera
2012-12-13, 20:13
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Var kan man köpa holländsk gouda för 29 kronor kilot?

Men det är ju en jävla skillnad på riktig holländsk Gouda och dom där blockskitostarna från Eldorado och Supershopper som kallas Gouda.

Lågprisostarna i block brukar vara gjorda i matfabriker i Tyskland.

Riktig Gouda: http://2.bp.blogspot.com/-141hAo9cE9...+with+flag.jpg
Citera
2012-12-14, 16:00
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Värsta är att den blir faktiskt väldigt bra efter 6-12månader, inte många ostar som utvecklas så positivt vid egenlagring.
Har en som ligger nu, men som vanligt glömmer man av att köpa nya, så man kan ta en då och då.

De som jag anser blivit bäst är klövers 2,7kg gouda.

Hur gör du för att lagra osten? Vart står den? Är den innesluten i någonting? Möglar den inte?
Eller går du hela vägen och innesluter den i vax?
Citera
2012-12-14, 16:14
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Men det är ju en jävla skillnad på riktig holländsk Gouda och dom där blockskitostarna från Eldorado och Supershopper som kallas Gouda.

Korrekt. Gouda som säljs i svenska butiker är hopplöst smaklösa. Oud Amsterdam är ett exempel på en goudaost som smakar alldeles förträffligt! Kom ihåg att det inte uttalas "goda-ost" utan något i stil med choudá. Någon holländare här som kan rätta mig? Jag vill även passa på att göra reklam för en holländsk osthandlare vid Mariatorget som säljer flera go(u)da ostar.

OnT.
I vanliga livsmedelsbutiker ligger väl de dyraste vardagsostarna på runt 150 kronor kilot, med detta menar jag de ostar som äts på daglig basis och köps i stycken om ~> 300 g. Falbygden ligger väl där omkring och är fullt ätbara. Även de danska ostarna Sorte Sara eller Gamle Ole ligger strax under den prisnivån och är, enligt mig, mycket prisvärda! Likaså Havarti, även om dennes doft brukar vara lite väl magstark för oinvigda.

Att nämna den dyraste osten överlag är omöjligt men i de vanligaste matbutikerna ligger de väl runt 150 kronor. Dit räknar jag alltså de ostar någon köper för att lägga på sin frukostmacka eller dylikt.

Även om det är vansinnigt gott och får väl betraktas som överflödig lyx, i någon mening, att montera ihop sin frukostmacka med en god marmelad samt en skiva Appenzeller eller Gruyère som blivit över sedan helgens ostkväll!
Senast redigerad av Sicilia 2012-12-14 kl. 16:18.
Citera
2012-12-15, 22:09
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Korrekt. Gouda som säljs i svenska butiker är hopplöst smaklösa. Oud Amsterdam är ett exempel på en goudaost som smakar alldeles förträffligt! Kom ihåg att det inte uttalas "goda-ost" utan något i stil med choudá. Någon holländare här som kan rätta mig? Jag vill även passa på att göra reklam för en holländsk osthandlare vid Mariatorget som säljer flera go(u)da ostar.
Uttalet är svårt att förklara i skrift på svenska men "Schauda" är nog det närmaste man kommer. (Enligt hur holländska vänner till mig uttalar det)
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
OnT.
I vanliga livsmedelsbutiker ligger väl de dyraste vardagsostarna på runt 150 kronor kilot, med detta menar jag de ostar som äts på daglig basis och köps i stycken om ~> 300 g. Falbygden ligger väl där omkring och är fullt ätbara. Även de danska ostarna Sorte Sara eller Gamle Ole ligger strax under den prisnivån och är, enligt mig, mycket prisvärda! Likaså Havarti, även om dennes doft brukar vara lite väl magstark för oinvigda.

Att nämna den dyraste osten överlag är omöjligt men i de vanligaste matbutikerna ligger de väl runt 150 kronor. Dit räknar jag alltså de ostar någon köper för att lägga på sin frukostmacka eller dylikt.

Även om det är vansinnigt gott och får väl betraktas som överflödig lyx, i någon mening, att montera ihop sin frukostmacka med en god marmelad samt en skiva Appenzeller eller Gruyère som blivit över sedan helgens ostkväll!
Skulle 150 kr/kg vara dyrt för en ost? Tycker snarare att det är i undre prisskiktet för bra ostar som åtminstone där jag handlar kostar 130-300 kr/kg. Undantaget är väl när de säljer någon godbit på rea för 70-100 kr/kg vilket jag då självklart brukar utnyttja.
Citera
2012-12-16, 10:07
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1

Det var inte svaret på min fråga.
Citera
2012-12-16, 12:15
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Uttalet är svårt att förklara i skrift på svenska men "Schauda" är nog det närmaste man kommer. (Enligt hur holländska vänner till mig uttalar det)

Skulle 150 kr/kg vara dyrt för en ost? Tycker snarare att det är i undre prisskiktet för bra ostar som åtminstone där jag handlar kostar 130-300 kr/kg. Undantaget är väl när de säljer någon godbit på rea för 70-100 kr/kg vilket jag då självklart brukar utnyttja.

Jag syftar som sagt på de ostar som säljs färdigförpackade på osthyllan i någons vanliga matbutik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in