Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Men det är ju en jävla skillnad på
riktig holländsk Gouda och dom där blockskitostarna från Eldorado och Supershopper som kallas Gouda.
Lågprisostarna i block brukar vara gjorda i matfabriker i Tyskland.
Riktig Gouda:
http://2.bp.blogspot.com/-141hAo9cE9...+with+flag.jpg
Korrekt. Gouda som säljs i svenska butiker är hopplöst smaklösa. Oud Amsterdam är ett exempel på en goudaost som smakar alldeles förträffligt! Kom ihåg att det inte uttalas "goda-ost" utan något i stil med choudá. Någon holländare här som kan rätta mig? Jag vill även passa på att göra reklam för en holländsk osthandlare vid Mariatorget som säljer flera go(u)da ostar.
OnT.
I vanliga livsmedelsbutiker ligger väl de dyraste vardagsostarna på runt 150 kronor kilot, med detta menar jag de ostar som äts på daglig basis och köps i stycken om ~> 300 g. Falbygden ligger väl där omkring och är fullt ätbara. Även de danska ostarna Sorte Sara eller Gamle Ole ligger strax under den prisnivån och är, enligt mig, mycket prisvärda! Likaså Havarti, även om dennes doft brukar vara lite väl magstark för oinvigda.
Att nämna den dyraste osten överlag är omöjligt men i de vanligaste matbutikerna ligger de väl runt 150 kronor. Dit räknar jag alltså de ostar någon köper för att lägga på sin frukostmacka eller dylikt.
Även om det är vansinnigt gott och får väl betraktas som överflödig lyx, i någon mening, att montera ihop sin frukostmacka med en god marmelad samt en skiva Appenzeller eller Gruyère som blivit över sedan helgens ostkväll!