2009-11-30, 05:56
Medlem
Fingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutorsk
""Det som krävs är att man har en fast sysselsättning á 4 timmar om dagen, exempelvis jobb eller studerar""

så om man är arbetslös och/eller sjukskriven så är det bara anstalt som gäller då? eller hur gör man då?

För att få fotboja så gäller det att du har en syssesättning som motsvarar halvtid eller mer, alltså 20 timmars veckor.
Så ansök till en skola isåfall
Citera
2009-12-31, 15:42
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardo
Tack för informationen, Någon som vet om allt detta fortfarande gäller?

Lite teoretiska frågor
Finns GPS i dagens fotbojor ? Har dom en microfon eller något i bojan nuförtiden? Om GPS finns, Är den alltid på? Om man t.ex får 4timmar "fritid" i veckan slås bojan av då?

Inga problem, kul några här på forumet kan söka

In min fanns ingen GPS, jag tror dessutom att det stred mot grundlagen att ha det så det lär inte finnas nu heller.

Bojan är ansluten till en station som du har i hemmet. Den skickar signaler till anstalten som övervakar dig om du är hemma eller inte. Sen har deras dator koll på när du ska vara hemma och inte.
Citera
2010-02-09, 20:34
Medlem
Kan man få fotboja för narkotikaköp på internet? Tänkte att det kanske inte går eftersom brottet kan begås i hemmet.

Någon som vet hur det ligger till?
Citera
2011-03-09, 16:48
Medlem
Tju, jag bojas imorgon, och så här är det för mig iaf.

(Tillägger även att ja fick 3 månader fängelse för narkotikasmuggling,
vilket blir 2 månader eftersom du bara behöver göra 2/3 av ditt straff i Sverige.
Döms du till fängelse upp till 6 månader så kan du ansöka om boja)

Jag får 1 timma på valfri vardag och 2 timmar lördag och 2 timmar söndag fritid.
Tiderna att befinna sig på plats i dagens läge eller för mig är +-10 minuter iaf,
så ska ja vara hemma kl 15:00 så har jag från 14:50 till 15:10 att komma innanför dörren.
Samt varje onsdag ska måste ja ta mig till närmaste frivård o ha samtal en timma typ
som med en psykolog. Tvätt tider kunde ja bestämma själv och då verkar dom inte ha nån
större koll vad man gör egentligen.
Jag fick betala 50 spänn om dagen för bojan med, sammanlagt 3000 spänn
det sög rätt hårt, jag förklara att ja hade det kasst med cash o fick skita i min hyra o allt,
men dom sa bara att det inte fanns nått o göra åt saken.

Du ska även veta att ditt straff börjar inte förrens du bojas, så du kan va pissfull när dom kommer
om du vill även om du tagit droger innan straffet så kan dom inte göra nått eftersom det
inte hände under bojans gång. Så det första pisseprovet och utandningstestet du gör är posetivt
så ser dom bara det som en grund för att sedan se att värderna reduceras när dom kommer nästa
gång. Listerine o annat munsjölj ger utslag på deras utrustning, men då väntar dom 10 minuter
som trådskaparen sa och gör ett till test då det försvinner snabbt.

Du som snacka om nätdroger, torskar du för att du är påverkad av nån drog så blir det bara
ringa narkotika brott och nåra tusen i böter, tar oftast över ett år innan domen slås fast också.
Citera
2011-05-23, 13:10
Medlem
Blev nyss dömd till 4 mån fängelse ska överklaga blir förmodlingen boja ändå, Finns det någon lindring om man har diagnoserat ADHD ????
Citera
2011-08-12, 17:34
Medlem
FBI-Agents avatar
Lånar tråden lite... Är misstänkt för ett brott som kan ge upp till två års fängelse. Troligen kommer jag att klara mig med böter, iom. det nog kan klassas som lindrigt. Men om, det skulle bli tal om några månaders fängelse (kommer då att vilja ha boja), så undrar jag lite...

Jag är heltidsjukskriven, samt arbetslös. Men jag får min ersättning från försäkringskassan. Får man behålla denna ersättning om man blir bojad?

Jag har en sysselsättning (som kan jämställas med arbete), men det uppnår inte 20 timmar i veckan, det är mer som rehabilitering. Hur skulle detta funka?

Får man gå o t.ex tvätta eller handla när man vill? Givetvis om man kontaktar de som kontrollerar en innan, det tar ca 30 minuter för mig att gå till affären, handla o gå hem igen. Samt gå ner i tvättstugan ett par gånger när man tvättar.

Sen undrar jag också om det kan gå via GSM eller liknande, då jag inte har någon fast telefon.
Citera
2012-04-10, 16:37
Bannlyst
Kände någon som gick på boja han kunde lätt ta av sig bojan och röra sig fritt ute utan att kriminalvården kom på honom
Citera
2012-04-10, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Hej alla,

Jag sökte runt lite på FB om information angående fotboja och hittade bara lite sporadiska trådar om det.

Jag har precis avtjänat 4 månader av elektronisk intensivövervakning (som det officiellt heter) och tänkte dela med mig av min erfarenhet så ni som ska börja avtjäna ett straff vet vad ni har att vänta.

Hur får man fotboja?
Den som döms till ett fängelsestraff mellan en månad och 6 månader har möjlighet att ansöka om att få avtjäna det med elektronisk övervakning istället för att göra det på anstalt. Papper om ansökning kommer hem automagiskt i brevlådan men man kan själv ligga på och kontakta Frivården som handlägger det för att skynda på det lite.
Överlag så får alla som ansöker om fotboja det beviljat. Det som krävs är att man har en fast sysselsättning á 4 timmar om dagen, exempelvis jobb eller studerar och inte har haft fotboja inom de närmsta 3 (är osäker om det är 3 men däromkring) åren.
Man skall ha en fast telefon i hemmet, en dusch och fungerande kök. Bor man tillsammans med någon måste denna godkänna att straffet avtjänas i den gemensamma bostaden. De säger att man måste ha fast telefon men det
är faktiskt inte nödvändigt. De har utrustning som fungerar via GSM också.
När man har ansökt om fotboja får man gå på ett informationsmöte tillsammans med 10-15 andra som ställer frågor på lågstadienivå, det är bara att uthärda. Efter mötet bokas det en tid då frivårdsinspektörerna kommer hem till dig och tittar så ditt hem uppfyller kraven som jag nämnde tidigare. Därefter kommer ett slutgiltigt godkännande från kriminalvårdsstyrelsen om att du skall avtjäna ditt straff och ett datum för påbojning sätts.

Vill du skjuta upp ditt datum finns det lite knep. Man vill helst inte avtjäna under juni, juli augusti. Jag bad helt enkelt att få skjuta upp alla möten med frivården, det tjänade jag en månad på. Vill du skjuta upp det ännu mer kan du skriva om dig på en annan adress som ligger utanför handläggningsområdet för det frivårdskontor du har haft kontakt med. Då börjar hela processen om på nästa kontor, sen är det bara skriva tillbaka dig när det börjar dra ihop sig. Vet ej hur många gånger man kan göra detta. Men du kan hur som helst klara dig en sommar på detta.

Påbojning
När det är dags för påbojning kommer dom hem till dig. Detta är första gången du får legitimera dig. Dom installerar utrustningen i nått hörn hemma hos dig, ger dig ett fint smycke runt foten och ber dig gå runt i hemmet för att se till att du kan röra dig fritt utan att larm går. Därefter får man lämna ett urinprov under övervakning.
Fotbojan har ingen GPS sändare. De vet endast när du inte är hemma och när du är hemma.

Vardagen
Var tredje vecka har du möte med din handlägger där ni tillsammans gör ett schema. Man har även en kontaktperson på arbetet/skolan som skall intyga att du är där. Någon gång i månaden kommer en inspektör till ditt arbete och kollar läget.
Man har en timme i veckan för att handla, två tillfällen i månaden för att tvätta. Man har 1 timme varje lördag och söndag som är fri, efter 2 månader är det 2 timmar och efter 3 månader är det 6 timmar.

Titt som tätt kommer frivårdsinspektörer hem till dig och ber dig göra ett utandningsprov. Detta skall visa 0,0 och inte en promille över. Ger det utslag har du några timmar på dig att infinna dig på anstalt. Man kan väldigt lätt räkna ut när du kommer få besök. Anteckna varje gång dom är hemma hos dig så kommer du väldigt snabbt hitta ett mönster. Lita inte på detta för dom kan komma när som helst men i mitt fall visste jag precis när det skulle plinga på. När dom kommer hem till dig ringer dom när dom är utanför och säger att dom är på väg. Dom stannar aldrig längre än någon minut och är väldigt trevliga.
När det gäller ditt schema är dom väldigt hårda. Du har 10 minuters intervall på dig att gå hemifrån alt. komma hem. Skall du vara hemma 12.00 kan du komma hem mellan 11,55 och 12,05 annars går det larm. Är du någon minut för tidig eller sen hör dom inte av sig. Är du mer än 10 minuter sen utan att höra av dig blir dom galna. Om du får förhinder ringer du ett journummer och berättar varför du är sen. Dom är oftast väldigt förstående och säger endast "tack så mycket då vet jag".
Försov dig inte. I mitt fall kunde jag få 3-4 varningar men det verkade som om en företeelse till så var det anstalt som väntade mig.
Jag behövde inte lämna ett enda urinprov på 4 månader. Jag var inte dömd för narkotikabrott och mitt första test var rent. Är man dömd för narkotikabrott kan man säkerligen vänta sig att få bjuda på en skvätt några gånger.

Du får ha folk hemma hos dig bäst du vill och dom som är hemma hos dig får bete som vanligt, dricka sig fulla osv. Har du inte bra självdisciplin skulle jag avråda dig att låta folk supa hos dig, lockelsen blir för stor.

Avbojning
Helt odramatiskt, dom kommer hem tar av dig bojan och tar med sig utrustningen. Inget paperwork eller så.

Råd och fusk

Fuska inte på något sätt i början. Lär dig alla rutiner och kartlägg din situation.
Hitta dig en hobby. MMORPG är att rekommendera.
Ha mycket besök.
När du skall fuska med något var väl medveten om konsekvenserna av ditt handlande. Åker du fast på fusk åker du in på anstalt några timmar senare.
Att dricka sig berusad är inte att rekommendera men vill du ta en öl eller ett glas vin går det bra att göra det väldigt sent på natten. Men se till att du inte dricker mer än vad du hinner förbränna under natten och gör det på en vardag.
I mitt fall blev det inspektioner vardagar mellan 17,30-21,30 och på helger kunde de komma på morgonen mellan 08,00-12,00 och kvällen 17,00-21,30.
Om du vill ut och göra ärenden eller liknande kan du oftast be om tid för detta. Till ex gå till banken, optiker, doktor och tandläkare. Vill du göra något du vet att du inte kommer få tillstånd till gör det i anslutning till ett läkarbesök eller dylikt.

Är det något mer ni undrar över så är det bara att fråga!

Du måste tvunget inte sitta hemma om du vet hur du kan ta av dig bojan
Citera
2012-04-10, 16:40
Bannlyst
Förrut var det kanske 1 time om dagen som man kunde gå ut under helger första månaden men det har ändrat sig till två timmar
Citera
2013-04-10, 23:01
Medlem
NordiskRevolutions avatar
Så är det någon flashbackare som har blivit av med fotbojan? Isåfall, varför? Hur petiga är dom? Några dåliga erfarenheter av kontrollanterna? Står man ut i 6 veckor?
Citera
2013-08-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRevolution
Så är det någon flashbackare som har blivit av med fotbojan? Isåfall, varför? Hur petiga är dom? Några dåliga erfarenheter av kontrollanterna? Står man ut i 6 veckor?

Hej! Jag har blivit dömd för narkotikaframställning(cb) samt överlåtelse och fått fyra månader, avtjänar alltså två mån och 20 dagar, när det gäller alkoholen är de extremt petiga (Uppsala län) kontrollantgruppen består här av totalt 6 gubbar som samtliga är pensionerade exkriminalvårdare och de jobbar heltid i skift (2pers per vecka heltid sen byter dem) och för mig har de kommit i snitt varannan dag, de är dessutom lite sneaky, exempelvis första dagen vid påbojningen så lämnar du UP samt utandningsprov så då tror vissa kanske att man kan dricka nån bärs för att man redan blåst men ajaj, de kom redan på kvällen för ett till prov så om du är törstig; akta dig! Det verkar klart bäst att helt hålla sig ifrån alkohol och droger.

Urinprovet de tog hemma här första dagen var oövervakat och det skickades på analys, de kunde tom se VILKEN typ av benzo jag var positiv på samt nivå!så om du har nån benzo utskriven (och får ha det för KV) så kan du alltså inte köpa andra sorters benz svart!

Andra jobbiga grejer är alla ständiga samtal, för mig är det jävligt jobbigt också med alla exakta tider jag måste hålla, om jag kommer hem från jobbet bara några minuter tidigare ringer de pch frågar vafan jag håller på med sen iom att jag är dömd för narkotika så måste jag gå ett alkohol (!?) av ävvänjningsprogram vilket är helt sjukt då jag inte har druckit alkohol på flera år och aldrig gillat alkohol men det "hör till" tydligen så bara att acceptera.

En annan grej som ingen talar om är all jobbig planering, du har EN timme på 7dgr att handla mat (du får mer om du har långt ) vilket betyder planering planering och planering, nu har jag tur som har en underbar fästmö som handlar åt mig men om jag varit själv skulle jag haft mycket svårt.

Nån frågade om man pallar 6v boja och det gör man, lätt, Speciellt om du är i en relation med en bra omtänksam partner.

Nu har jag jättetur som jobbar på ett gym så jag kan träna, utan det hade det varit 100% svårare kan jag säga, men man kan ju alltid inhandla ganska billig utrustning på blocket, man behöver träna hårt för att ersätta all aktivitet som uteblir av att du är hemma minst 16h av dygnet.

Man behöver inte fast telefon för fotboja, basenheten är ansluten till Gsm-nätet och har en lur med grön och röd knapp som du kan ringa KV från, allt du behöver är bostad, sysselsättning minst 4h vardagar(även praktik dock måste den vara AMS-godkänd)godkännande från ev övriga boende skrivna på bostaden, elanslutning och gott tålamod.

Nåja hoppas att detta kan hjälpa nån. Med vänlig hälsning,
Citera
2013-08-29, 21:47
Medlem
NordiskRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenHelaDagen
Hej! Jag har blivit dömd för narkotikaframställning(cb) samt överlåtelse och fått fyra månader, avtjänar alltså två mån och 20 dagar, när det gäller alkoholen är de extremt petiga (Uppsala län) kontrollantgruppen består här av totalt 6 gubbar som samtliga är pensionerade exkriminalvårdare och de jobbar heltid i skift (2pers per vecka heltid sen byter dem) och för mig har de kommit i snitt varannan dag, de är dessutom lite sneaky, exempelvis första dagen vid påbojningen så lämnar du UP samt utandningsprov så då tror vissa kanske att man kan dricka nån bärs för att man redan blåst men ajaj, de kom redan på kvällen för ett till prov så om du är törstig; akta dig! Det verkar klart bäst att helt hålla sig ifrån alkohol och droger.

Urinprovet de tog hemma här första dagen var oövervakat och det skickades på analys, de kunde tom se VILKEN typ av benzo jag var positiv på samt nivå!så om du har nån benzo utskriven (och får ha det för KV) så kan du alltså inte köpa andra sorters benz svart!

Andra jobbiga grejer är alla ständiga samtal, för mig är det jävligt jobbigt också med alla exakta tider jag måste hålla, om jag kommer hem från jobbet bara några minuter tidigare ringer de pch frågar vafan jag håller på med sen iom att jag är dömd för narkotika så måste jag gå ett alkohol (!?) av ävvänjningsprogram vilket är helt sjukt då jag inte har druckit alkohol på flera år och aldrig gillat alkohol men det "hör till" tydligen så bara att acceptera.

En annan grej som ingen talar om är all jobbig planering, du har EN timme på 7dgr att handla mat (du får mer om du har långt ) vilket betyder planering planering och planering, nu har jag tur som har en underbar fästmö som handlar åt mig men om jag varit själv skulle jag haft mycket svårt.

Nån frågade om man pallar 6v boja och det gör man, lätt, Speciellt om du är i en relation med en bra omtänksam partner.

Nu har jag jättetur som jobbar på ett gym så jag kan träna, utan det hade det varit 100% svårare kan jag säga, men man kan ju alltid inhandla ganska billig utrustning på blocket, man behöver träna hårt för att ersätta all aktivitet som uteblir av att du är hemma minst 16h av dygnet.

Man behöver inte fast telefon för fotboja, basenheten är ansluten till Gsm-nätet och har en lur med grön och röd knapp som du kan ringa KV från, allt du behöver är bostad, sysselsättning minst 4h vardagar(även praktik dock måste den vara AMS-godkänd)godkännande från ev övriga boende skrivna på bostaden, elanslutning och gott tålamod.

Nåja hoppas att detta kan hjälpa nån. Med vänlig hälsning,

Tack för sent svar. Redan haft skiten nu dock Fick två timmar personliga ärenden per vecka. Sysslar varken med alkohol eller andra droger och har aldrig ens varit misstänkt för att ha begått ett brott på fyllan vad jag kan komma på. Fick ändå gå det där PFS eller vad det heter i 4 dagar; handlade om risker med alkohol och andra droger. Så fick ta semester från jobbet i 4 dagar för att lyssna på nån sinnesslö idiot prata med oss som vi vore 7 år om hur faaaaaaarliga drooooooger är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in