• 1
  • 2
2007-05-29, 01:19
Medlem
Crunchies avatar
Hej alla,

Jag sökte runt lite på FB om information angående fotboja och hittade bara lite sporadiska trådar om det.

Jag har precis avtjänat 4 månader av elektronisk intensivövervakning (som det officiellt heter) och tänkte dela med mig av min erfarenhet så ni som ska börja avtjäna ett straff vet vad ni har att vänta.

Hur får man fotboja?
Den som döms till ett fängelsestraff mellan en månad och 6 månader har möjlighet att ansöka om att få avtjäna det med elektronisk övervakning istället för att göra det på anstalt. Papper om ansökning kommer hem automagiskt i brevlådan men man kan själv ligga på och kontakta Frivården som handlägger det för att skynda på det lite.
Överlag så får alla som ansöker om fotboja det beviljat. Det som krävs är att man har en fast sysselsättning á 4 timmar om dagen, exempelvis jobb eller studerar och inte har haft fotboja inom de närmsta 3 (är osäker om det är 3 men däromkring) åren.
Man skall ha en fast telefon i hemmet, en dusch och fungerande kök. Bor man tillsammans med någon måste denna godkänna att straffet avtjänas i den gemensamma bostaden. De säger att man måste ha fast telefon men det
är faktiskt inte nödvändigt. De har utrustning som fungerar via GSM också.
När man har ansökt om fotboja får man gå på ett informationsmöte tillsammans med 10-15 andra som ställer frågor på lågstadienivå, det är bara att uthärda. Efter mötet bokas det en tid då frivårdsinspektörerna kommer hem till dig och tittar så ditt hem uppfyller kraven som jag nämnde tidigare. Därefter kommer ett slutgiltigt godkännande från kriminalvårdsstyrelsen om att du skall avtjäna ditt straff och ett datum för påbojning sätts.

Vill du skjuta upp ditt datum finns det lite knep. Man vill helst inte avtjäna under juni, juli augusti. Jag bad helt enkelt att få skjuta upp alla möten med frivården, det tjänade jag en månad på. Vill du skjuta upp det ännu mer kan du skriva om dig på en annan adress som ligger utanför handläggningsområdet för det frivårdskontor du har haft kontakt med. Då börjar hela processen om på nästa kontor, sen är det bara skriva tillbaka dig när det börjar dra ihop sig. Vet ej hur många gånger man kan göra detta. Men du kan hur som helst klara dig en sommar på detta.

Påbojning
När det är dags för påbojning kommer dom hem till dig. Detta är första gången du får legitimera dig. Dom installerar utrustningen i nått hörn hemma hos dig, ger dig ett fint smycke runt foten och ber dig gå runt i hemmet för att se till att du kan röra dig fritt utan att larm går. Därefter får man lämna ett urinprov under övervakning.
Fotbojan har ingen GPS sändare. De vet endast när du inte är hemma och när du är hemma.

Vardagen
Var tredje vecka har du möte med din handlägger där ni tillsammans gör ett schema. Man har även en kontaktperson på arbetet/skolan som skall intyga att du är där. Någon gång i månaden kommer en inspektör till ditt arbete och kollar läget.
Man har en timme i veckan för att handla, två tillfällen i månaden för att tvätta. Man har 1 timme varje lördag och söndag som är fri, efter 2 månader är det 2 timmar och efter 3 månader är det 6 timmar.

Titt som tätt kommer frivårdsinspektörer hem till dig och ber dig göra ett utandningsprov. Detta skall visa 0,0 och inte en promille över. Ger det utslag har du några timmar på dig att infinna dig på anstalt. Man kan väldigt lätt räkna ut när du kommer få besök. Anteckna varje gång dom är hemma hos dig så kommer du väldigt snabbt hitta ett mönster. Lita inte på detta för dom kan komma när som helst men i mitt fall visste jag precis när det skulle plinga på. När dom kommer hem till dig ringer dom när dom är utanför och säger att dom är på väg. Dom stannar aldrig längre än någon minut och är väldigt trevliga.
När det gäller ditt schema är dom väldigt hårda. Du har 10 minuters intervall på dig att gå hemifrån alt. komma hem. Skall du vara hemma 12.00 kan du komma hem mellan 11,55 och 12,05 annars går det larm. Är du någon minut för tidig eller sen hör dom inte av sig. Är du mer än 10 minuter sen utan att höra av dig blir dom galna. Om du får förhinder ringer du ett journummer och berättar varför du är sen. Dom är oftast väldigt förstående och säger endast "tack så mycket då vet jag".
Försov dig inte. I mitt fall kunde jag få 3-4 varningar men det verkade som om en företeelse till så var det anstalt som väntade mig.
Jag behövde inte lämna ett enda urinprov på 4 månader. Jag var inte dömd för narkotikabrott och mitt första test var rent. Är man dömd för narkotikabrott kan man säkerligen vänta sig att få bjuda på en skvätt några gånger.

Du får ha folk hemma hos dig bäst du vill och dom som är hemma hos dig får bete som vanligt, dricka sig fulla osv. Har du inte bra självdisciplin skulle jag avråda dig att låta folk supa hos dig, lockelsen blir för stor.

Avbojning
Helt odramatiskt, dom kommer hem tar av dig bojan och tar med sig utrustningen. Inget paperwork eller så.

Råd och fusk

Fuska inte på något sätt i början. Lär dig alla rutiner och kartlägg din situation.
Hitta dig en hobby. MMORPG är att rekommendera.
Ha mycket besök.
När du skall fuska med något var väl medveten om konsekvenserna av ditt handlande. Åker du fast på fusk åker du in på anstalt några timmar senare.
Att dricka sig berusad är inte att rekommendera men vill du ta en öl eller ett glas vin går det bra att göra det väldigt sent på natten. Men se till att du inte dricker mer än vad du hinner förbränna under natten och gör det på en vardag.
I mitt fall blev det inspektioner vardagar mellan 17,30-21,30 och på helger kunde de komma på morgonen mellan 08,00-12,00 och kvällen 17,00-21,30.
Om du vill ut och göra ärenden eller liknande kan du oftast be om tid för detta. Till ex gå till banken, optiker, doktor och tandläkare. Vill du göra något du vet att du inte kommer få tillstånd till gör det i anslutning till ett läkarbesök eller dylikt.

Är det något mer ni undrar över så är det bara att fråga!
Citera
2007-05-29, 01:27
Medlem
Tack för den informationen Crunchie!
Hyggligt att du delar med dig av dina erfarenheter!
Citera
2007-05-29, 01:38
Medlem
%s avatar
I mina papper står det att man kan bli tvungen att betala 50kr/dag för övervakningen. På vilka grunder bestämmer dom det?
Citera
2007-05-29, 01:44
Medlem
Crunchies avatar
Hurvida du har råd med det eller inte.
Som student slipper man!

Det verkade som om de är flexibla med det. Uppge att du har det dåligt ställt ekonomiskt så kan du med stor sannolikhet få slippa betala eller få reducerat pris!
Citera
2007-05-29, 02:10
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
. Detta skall visa 0,0 och inte en promille över.
med andra ord räcker det att en person kollas efter att ha ätit glass för att åka dit...
Citera
2007-05-29, 10:08
Medlem
capzyLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
med andra ord räcker det att en person kollas efter att ha ätit glass för att åka dit...

Han skriver ju "och inte en promille över" med andra ord, dom blir glada om du har 0.0, dom blir sura om du har 1.0 (jag kan också mongotolka!)
Citera
2007-05-29, 12:29
Medlem
Crunchies avatar
Oj, my bad!

Dom blir arga om har du en tiondels promille över!

alltså 0.1 = anstalt.

Såklart blev jag också bestört över detta och förklarade att mat kan innehålla saker som ger lite utslag. Svaret var, har du ätit en chokladbit eller dylikt med likör i får du vänta 20 minuter och blåsa igen. Det skulle tydligen lösa problemet.
Citera
2007-05-29, 14:08
Medlem
frosses avatar
Verkar skönt med fotboja men samtidigt väldigt jobbigt, gud vad jag inte vill åka fast för något
Citera
2009-11-18, 20:50
Medlem
Rahaats avatar
Citat:
Man har en timme i veckan för att handla, två tillfällen i månaden för att tvätta. Man har 1 timme varje lördag och söndag som är fri, efter 2 månader är det 2 timmar och efter 3 månader är det 6 timmar.

Någon som vet om detta har ändrats?
Citera
2009-11-20, 07:53
Medlem
""Det som krävs är att man har en fast sysselsättning á 4 timmar om dagen, exempelvis jobb eller studerar""

så om man är arbetslös och/eller sjukskriven så är det bara anstalt som gäller då? eller hur gör man då?
Citera
2009-11-20, 16:19
Medlem
Väldigt intressant läsning. Inte för att jag planerar att hamna där, hehe, men det var ändock intressant.

Får man fråga vad du åkte dit för?

EDIT: Märkte inte att den bara var bumpad hehe.
Citera
2009-11-21, 18:35
Medlem
retardos avatar
Tack för informationen, Någon som vet om allt detta fortfarande gäller?

Lite teoretiska frågor
Finns GPS i dagens fotbojor ? Har dom en microfon eller något i bojan nuförtiden? Om GPS finns, Är den alltid på? Om man t.ex får 4timmar "fritid" i veckan slås bojan av då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in