Om det nu är att hacka du är ute efter att lära dig bör du från grunden lära dig hur allting fungerar i systemet på en väldigt låg nivå, och Gentoo är i sådana fall mycket bättre, då det är mycket pillande manuellt med shell. I Ubuntu är i princip allt grafiskt som under Windows, och man lär sig inte så mycket om hur saker och ting fungerar. Då man väl har, teoretiskt, lyckats hacka en server, styr man den oftast helt via shell, och detta har man då erfarenhet av från Gentoo.
Dessutom är BackTrack i sig inte det ultimata operativsystemet för hackning, snarare är BackTrack skönt eftersom allt man behöver redan finns där. Finns inget som säger att man inte kan anpassa en valfri annan dist så att den blir minst lika bra. Jag har övergivit BT, och installerat allt jag behöver under mitt Gentoo system och det funkar prima
Men om du nu ska installera Gentoo, bör du göra allt manuellt, då du lär dig mer och det är större chans att allt fungerar. Försökte själv med först GTK++ installern och sedan ncurses installern, inget funkade, tom efter 5 försök. Med en manuell installation via terminalen fungerade allt direkt. Tog dock 12 timamr att f ett grundläggande system att funka, och ytterligare en dryg vecka att anpassa allt som jag ville ha det.
Lycka till!