2007-05-31, 17:49
Medlem
Sigmaswes avatar
Om det nu är att hacka du är ute efter att lära dig bör du från grunden lära dig hur allting fungerar i systemet på en väldigt låg nivå, och Gentoo är i sådana fall mycket bättre, då det är mycket pillande manuellt med shell. I Ubuntu är i princip allt grafiskt som under Windows, och man lär sig inte så mycket om hur saker och ting fungerar. Då man väl har, teoretiskt, lyckats hacka en server, styr man den oftast helt via shell, och detta har man då erfarenhet av från Gentoo.

Dessutom är BackTrack i sig inte det ultimata operativsystemet för hackning, snarare är BackTrack skönt eftersom allt man behöver redan finns där. Finns inget som säger att man inte kan anpassa en valfri annan dist så att den blir minst lika bra. Jag har övergivit BT, och installerat allt jag behöver under mitt Gentoo system och det funkar prima

Men om du nu ska installera Gentoo, bör du göra allt manuellt, då du lär dig mer och det är större chans att allt fungerar. Försökte själv med först GTK++ installern och sedan ncurses installern, inget funkade, tom efter 5 försök. Med en manuell installation via terminalen fungerade allt direkt. Tog dock 12 timamr att f ett grundläggande system att funka, och ytterligare en dryg vecka att anpassa allt som jag ville ha det.

Lycka till!
Citera
2007-05-31, 19:18
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
med tanke på vad du kan så är nog ubuntu bättre än gentoo iallafall, gentoo kräver att du läser betyligt mer och eftersom du frågar allt här istället för att googla runt så...

Eftersom att han vill bli en hacker så är väl gentoo bättre än ubuntu då man lär sig mycket mer.

Nu är jag inte någon "hacker" (i någon definition av ordet) och inte så värst intresserad av datorsäkerhet men jag skulle tippa på att killarna i den delen av forumet skulle ge ungefär det här svaret.

Lär dig allt om systemet du ska hacka, att bara kunna köra en massa program gör inte någon till hacker (till och med jag kan logga in på grannens öppna nät och sitta och läsa MSN och IRC med ettercap om jag lägger manken till).
Citera
2007-06-05, 00:41
Medlem
Vill du verkligen lära dig allt från grunden så ta Linux From Scratch (LFS). Inga fuskiga debs eller ebuilds där inte.

http://www.linuxfromscratch.org/
Citera
2007-06-05, 01:02
Medlem
Jag testade Ubuntu lite grann, det var enklare och mer nybörjaranpassat än Windows t.o.m.. Sen testade jag att installera lite nya drivrutiner och fick problem med att starta upp det grafiska gränssnittet. Det enda som fanns tillgängligt var terminalen, jag var (och är fortfarande) totalt okunnig om hur Linux fungerar lite mer grundläggande så jag var ju helt rökt, orkade inte sitta och leta upp hur jag skulle göra plus att jag ville spela Fallout så jag installerade om Windows igen. Skulle kunna tänka mig att det finns en hel del fördelar med den högre inlärningskurvan med Gentoo. Ubuntu är liksom för förenklat, när du väl stöter på problem och sitter där utan kunskap alls om vad du ska göra så är du ju körd. Windows behärskar man ju iaf någorlunda. Inte helt uteslutet att jag ger Linux en chans till, men jag vet inte om det blir Ubuntu.
Citera
2007-06-05, 02:07
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iheartme
Vill du verkligen lära dig allt från grunden så ta Linux From Scratch (LFS). Inga fuskiga debs eller ebuilds där inte.

http://www.linuxfromscratch.org/
Hehe, LFS är ett fantastiskt sätt att lära sig hur linux fungerar och en rejäl lektion i tålamod och nogrannhet, inget jag skulle rekommendera för en ny användare precis.

Dessvärre är det extremt få som har användning av LFS som ett komplett system på ens dator då i a f jag hellre föredrar bekvämligheter framför ett helt skräddarsytt OS.
Citera
2007-06-05, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Hehe, LFS är ett fantastiskt sätt att lära sig hur linux fungerar och en rejäl lektion i tålamod och nogrannhet, inget jag skulle rekommendera för en ny användare precis.

Dessvärre är det extremt få som har användning av LFS som ett komplett system på ens dator då i a f jag hellre föredrar bekvämligheter framför ett helt skräddarsytt OS.

Du har naturligtvis helt rätt, men aspirerar man till hackare gäller det att gräva ner sig djupt. Fast LFS gräver iof så djupt att det snart blir ens grav; idag skulle jag aldrig orka ens försöka installera det

Jag använde Gentoo från slutet på 2002 till i höstas då jag gick över till Ubuntu av ren lathet och insåg att egenkompilerade system inte ger några stora förtjänster vad gäller snabbhet, fast vill man lära sig lite mer grunläggande saker är nog Gentoo att föredra (även om du kan kompilera om Ubuntu efter eget behag).

Mitt tips trots allt blir nog Gentoo som os och LFS i chroot/vm som underhållning när Gentoo faktiskt funkar som det ska. Fast Gentoo ska naturligtvis köras med ~x86 (eller din valfria arch såklart) och massvis med hårt unmaskade program för att du ska få den totala haverikänslan där du verkligen måste hacka för att lösa kaoset du ställt till med.
Citera
2007-06-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
...plus att jag ville spela Fallout så jag installerade om Windows igen...

Fallout verkar funka felfritt i wine: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=70

På't igen bara.
Citera
2007-06-05, 11:05
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Fast Gentoo ska naturligtvis köras med ~x86 (eller din valfria arch såklart) och massvis med hårt unmaskade program för att du ska få den totala haverikänslan där du verkligen måste hacka för att lösa kaoset du ställt till med.
Hahaha!

Ja, det är kul fast å andra sidan har väl Ubuntu ett paketsystem som är byggt på APT, det går alldeles utmärkt att välja mer eller mindre otestade paket där också.
Citera
2007-06-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Hahaha!

Ja, det är kul fast å andra sidan har väl Ubuntu ett paketsystem som är byggt på APT, det går alldeles utmärkt att välja mer eller mindre otestade paket där också.
Absolut, men de problem jag stött på med hemmagjorda debs är mest att de är inte gjorda efter standard och försöker skriva över filer som ägs av andra program. Det har inte blivit de där spektakulära krascherna för mig (än...).

Inget går upp mot -O9 -mrice -omg-optimized i make.conf
Citera
2007-06-06, 02:38
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Absolut, men de problem jag stött på med hemmagjorda debs är mest att de är inte gjorda efter standard och försöker skriva över filer som ägs av andra program. Det har inte blivit de där spektakulära krascherna för mig (än...).

Inget går upp mot -O9 -mrice -omg-optimized i make.conf
http://penguinpetes.com/b2evo/index....y_eft_a_review
Citera
2007-06-07, 17:50
Medlem
rubys avatar
jag själv gillar gentoo, gillar man att pilla så är gentoo en rekommendation. Kräver en viss kunskap inom Linux, annars är Ubuntu nybörjarvänligt
Citera
2007-06-08, 22:52
Medlem
Tack för alla svar har inte installerat om än men det kommer när jag komemr tillbaka från min resa ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in