• 1
  • 2
2007-05-27, 15:08
Medlem
Hej jag vill lära mej linux bra och lära mig att kunna använda backtrack.
vad jag förstår så är det inte smart att börja med back track utan det är bättre med något "enklare" operativ system.
bör jag använda Gentoo eller Ubuntu? Eller ska jag kanske börja med backtrack. det är trots allt att kunna "hacka" bättre jag är ute efter. Och till alla tjurskallar som kommer skriva "asså noob bla bla" ni har också varit noob ngn gng.
¿Gentoo lr ubuntu?

Tack på förhand
Citera
2007-05-27, 15:18
Medlem
Vill du lära dig GNU/Linux så skall du installera Crux eller Arch.
Citera
2007-05-27, 16:38
Medlem
Har du ingen erfarenhet alls av linux så är nog ubuntu det enklaste insteget men inte det bästa. Vill du ha mer utmaning så gentoo, crux eller arch.

När du väl har koll på vad du gör under någon av dessa så finns det ju ingen anledning till att köra backtrack sedan. Bara att ladda ner och installera de verktyg man vill ha/använda. För Backtrack är ju enligt deras hemsida en live cd, även om möjligheten att installera på hd finnes.
Citera
2007-05-27, 16:56
Medlem
jag trodde backtrack var det "ultimata operativsystemsystemet" när det gäller hackning. rätta mej om jag har fel
Citera
2007-05-27, 17:31
Medlem
Mekanisks avatar
Jag kan ingenting om hackning så jag har faktiskt aldrig hört talas om backtrack.
Hur som helst har jag kört Ubuntu förut men kör nu Gentoo. Det är väldigt hög inlärningskurva på Gentoo jämfört med Ubuntu. Ubuntu blir snabbt hjärndött användande, som Windows. Man lär sig inte så mycket med andra ord. I Gentoo får man göra djupdykningar för att få saker att funka som man vill.
Något att tänka på är att det tar längre tid att installera Gentoo eftersom man kompilerar direkt från källkod och inte från paket som Ubuntu. En nyinstallation av Ubuntu tar 1-2 timmar medan Gentoo kan ta flera dagar att bli klar med. Min tog en vecka trots hjälp av en kompis som kört Gentoo ett tag.
Det är en fördel om man har två datorer där man kan söka på internet på den ena och pilla med inställningar på den andra. Jobbigt att starta om med LiveCD hela tiden och lynx/links gillar iaf inte jag speciellt mycket...
Citera
2007-05-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westerberg
jag trodde backtrack var det "ultimata operativsystemsystemet" när det gäller hackning. rätta mej om jag har fel
Många nödvändiga program följer med BackTrack. Det är det som är bra, ska man ha någonting på hårddisken så ska man helst ta något annat.
Citera
2007-05-27, 18:03
Medlem
Neths avatar
Om du vill lära dig linux är gentoo klockrent. Jag började med gentoo som första dist, lärde mig mycket väldigt fort (och nu sitter jag här med gentoo, vägrar gå till något annat =P).

I gentoo är du tvingad till att gå ner djupt i systemet, vilket automatiskt medför att du lär dig mycket.
Citera
2007-05-27, 18:14
Medlem
Tack så mycket för alla kommentarer. Jag håller på att ladda ner en Gentoo live cd skiva nu. Bör jag kör live eller vad tycker ni? :P
Citera
2007-05-27, 18:25
Moderator
Falukropps avatar
Kör Gentoo nu, bytte från Slackware efter 10 års användande för nåt år sen. Är helnöjd.

Den enda haken med Gentoo är väl att installern är lite sådär, tja, experimentell kan man väl kalla det. Det är nog fortfarande bäst att använda det förfarande som de beskriver på hemsidan.
Det kan bli lite mycket att ta in på en gång också när man slänger på det, men det är inget man inte kan korrigera i efterhand. Det viktigaste är väl att du läser på om useflags så du slipper hålla på o kompilera om alltihopa en miljon gånger innan du får det osm du vill.
Citera
2007-05-27, 20:25
Medlem
annars kan jag väl köra gentoo på en disk och windows på en annan?
Skulle nog fungera fint i början. eller?
Citera
2007-05-27, 21:58
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westerberg
annars kan jag väl köra gentoo på en disk och windows på en annan?
Skulle nog fungera fint i början. eller?

Ja, det går, dock skulle jag välja att köra enbart gentoo, eftersom då du inte av lathet kan falla tillbaka till windows, när du har något problem i Gentoo.
Citera
2007-05-28, 01:15
Medlem
Kör debian/ubuntu på en disk och windows på en annan, sen kan du av lathet falla tillbaka till debian när du har något problem i windows.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in