2022-05-12, 21:30
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nja, snarare 4-7 h aktiv ridning och 1 h fysträning.

Å fy fan. Mkt ridning.
Citera
2022-05-12, 23:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Å fy fan. Mkt ridning.
Finns värre. Många beridare/folk "på väg upp", speciellt i hoppning, kan lätt rida 12-14 hästar/dag. Visserligen rids de inte riktigt 1 h/st alltid utan mer 45 min/st eller så, men det blir ju ändå en del timmar i sadeln...
Citera
2022-05-13, 19:43
Medlem
avcs avatar
Segling. Aldrig testat, men kan ana hur förbannat tråkigt och mentalt torterande det är. Tar hellre en löp- eller cykeltur där man faktiskt får andas och sortera tankarna.
Citera
2022-06-05, 18:50
Medlem
Cykel är nog svårast, men snooker i biljardsport är inte lätt heller, på sitt sätt. Tennis ligger ganska högt upp på listan också, o även fotboll tror jag
Senast redigerad av bushmostevil 2022-06-05 kl. 18:53.
Citera
2022-07-23, 18:42
Medlem
sfrges avatar
Triatlon får väl anses vara jäkligt hårt.
Dom som håller på med skiten måste vara bindgalna.
Citera
2022-07-27, 22:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Det skulle jag nog säga beror på vilken nivå utövaren befinner sig. Jag har bott i Thailand stora delar av mitt liv och ägnat mig åt Thaiboxning. Det är hårt på elitnivå, för att inte säga ren tortyr.

Men det finns ett par andra aspekter som jag tycker är värda att nämna - vissa av dem är förmildrande och andra inte. I kampsport har man alltid ett socialt utbyte. Man umgås och får kontinuerligt feedback. Men har ögonkontakt. Jag skulle säga att kampsport är oerhört påfrestande fysiskt men väldigt givande mentalt. Det är antagligen anledningen till att unga människor i regel mår bra av att träna kampsport. Det är mer än fysisk träning - det är träning för livet och själen.

Sporter som jag skulle säga är hårda är sporter där man inte har det utbytet mellan utövare som man har i kampsport och t.ex. lagsport. De absolut hårdaste sporterna måste vara sporter där utövaren är ensam under stora delar av träningen men samtidigt är fysiskt krävande.

Jag kan inte låta bli att fundera på varför någon ger sig i kast med att försöka bli elitsimmare. De killarna spenderar ett helt liv med att plåga sig själva tre-fyra timmar om dagen utan att kunna lyssna på musik, inte kunna tala med andra, inte kunna ha ögonkontakt med andra, och dessutom inte ens kunna andas när de vill. Vad tänker man på när man spenderar fyra timmar om dagen med att stirra på en bassängbotten? Helt obegripligt att någon ställer upp på det. Det är inte särskilt förvånande att så många elitsimmare har mentala problem. Tur att de har två timmar om dagen i gymet med polarna, annars hade man nog sett fler självmord i den sporten.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-07-27 kl. 22:17.
Citera
2022-08-20, 17:40
Medlem
Tror det är svårt att välja en eftersom en sport inte är lika jobbigt för alla.

Gillar man simning så är det förmodligen inga problem att spendera stora delar av tiden ensam och i vattnet.

Men om vi bara kollar fysisk prestation och vad som krävs för att nå toppen så säger jag längdskidåkning, landsvägcykling, triathlon, eller marathon.

Där krävs stora mängder träning i många många år.
Långa pass varvat med stenhårda intervaller.
Sen tävlingarna kräver mental styrka också, att verkligen kunna pusha sig själv till max stora delar av tävlingen.
Att springa 400m allt vad man har är såklart jobbigt det med men det blir nåt helt annorlunda att kämpa i 1-3 timmar jämfört med 45 sekunder.

Kampsport är jobbigt det med, men det är inte samma typ av utmattning.
Går ju att diskutera hur ont det gör att bli slagen också
Många som tränat tål ju att bli knockad eller få ett knä i huvet och sen fortsätta som ingenting.

Finns ju också ganska många exempel på fighters som inte alls varit i så bra fysisk form men ändå varit ganska framgångsrika.
Citera
2022-08-20, 19:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sempor12
Tror det är svårt att välja en eftersom en sport inte är lika jobbigt för alla.

Gillar man simning så är det förmodligen inga problem att spendera stora delar av tiden ensam och i vattnet.

Men om vi bara kollar fysisk prestation och vad som krävs för att nå toppen så säger jag längdskidåkning, landsvägcykling, triathlon, eller marathon.

Där krävs stora mängder träning i många många år.
Långa pass varvat med stenhårda intervaller.
Sen tävlingarna kräver mental styrka också, att verkligen kunna pusha sig själv till max stora delar av tävlingen.
Att springa 400m allt vad man har är såklart jobbigt det med men det blir nåt helt annorlunda att kämpa i 1-3 timmar jämfört med 45 sekunder.

Kampsport är jobbigt det med, men det är inte samma typ av utmattning.
Går ju att diskutera hur ont det gör att bli slagen också
Många som tränat tål ju att bli knockad eller få ett knä i huvet och sen fortsätta som ingenting.

Finns ju också ganska många exempel på fighters som inte alls varit i så bra fysisk form men ändå varit ganska framgångsrika.

Håller med om det mesta.
Tränade mycket konditionsidrott tills jag var kring 16 och sen testade jag ganska många kampsporter efter.

Tror faktiskt det finns namn för de olika typerna av kondition men kommer inte på vad det heter just nu.

I kampsport tränar man mycket explosivitet och max belastning under några sekunder, vila, sen ge fullt blås igen.
Det är ju ganska få matcher där det är fullt ös hela tiden.

Jag tyckte personligen detta va mycket jobbigare än att tex springa 10km i maxtempo.
Får man dessutom slag och sparkar på en medans man är slutkörd så blir det ju inte bättre.

De med högst syreupptagningsförmåga är väl just cyklister, löpare, triatleter, och längdskidåkare.
Citera
2024-04-15, 02:29
Medlem
PingPongZongs avatar
The Atherstone Ball Game. En över 800år gammal brittisk sport.

https://youtu.be/O54mLffhGXg?t=377

The match, which always takes place on Shrove Tuesday, dates back to medieval times and the two main rules are that you are not allowed to kill anyone, and that whoever holds the ball when time is up is declared the winner.
Senast redigerad av PingPongZong 2024-04-15 kl. 02:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in