2022-04-22, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Vilken sport tycker ni är den hårdaste? Då syftar jag på sporter som kräver ett ordentligt psyke,motivation och fysik. Fotboll, tennis och liknande går alltså bort direkt.

Några tunga sporter som jag kan komma på är

Kampsport
Längdskidåkning
Löpning
Vissa friidrotter
Gymnastik (har inte testat själv men det kräver riktigt jävla mycket träning om man vill ligga på toppen)

Den hårdaste sporten av alla måste dock vara cykling. Jag tror att det är få sporter som ens kommer nära. Då menar jag de som kör dom stora etapp loppen (tour de france, giro d'italia, vuelta a espana). Där snackar vi prestationer som är näst intill omänskliga.

Om det redan finns en likadan tråd ber jag om ursäkt.

EDIT: Motivera gärna varför ni tycker en sport är hård.
Varför går fotboll bort? Överlägset den mest konkurrensutsatta sporten. Och det säger ju lite sig själv då att du måste vara ganska hård för att ta dig fram. Baserat på två av de parametrar du nämner (psyke o motivation) så skulle jag säga att fotboll är den hårdaste. Där toppar fotbollen 100%. Sen fysik kan ju vara olika, ur olika perspektiv.
Citera
2022-05-11, 23:17
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmacc
Dubbel deca ironman triathlon måste ligga bra till.

76km simning följt av 3600km cykling och avslutar med 844km löpning. En total sträcka på 452 mil alltså.....

Detta utan tvekan.

Längdskidor ligger bra till.

Fotboll på absoluta toppnivå kan nog vara hårdare än man/många tror.

Sen tror jag tex längdhopp och höjdhopp kan vara jävligt extremt på sitt sätt.
Citera
2022-05-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Varför går fotboll bort? Överlägset den mest konkurrensutsatta sporten. Och det säger ju lite sig själv då att du måste vara ganska hård för att ta dig fram. Baserat på två av de parametrar du nämner (psyke o motivation) så skulle jag säga att fotboll är den hårdaste. Där toppar fotbollen 100%. Sen fysik kan ju vara olika, ur olika perspektiv.

Jag tror också fotboll, alla jag träffat som satsat på fotboll seriöst har alltid haft det riktigt hårt med skador mer eller mindre hela tiden och tagit väldigt stora risker.
Citera
2022-05-11, 23:49
Medlem
Bodybuilding (tävlande) ligger nog bra till är en väldigt extrem sport
Citera
2022-05-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tror också fotboll, alla jag träffat som satsat på fotboll seriöst har alltid haft det riktigt hårt med skador mer eller mindre hela tiden och tagit väldigt stora risker.

Skönt att man inte är ensam om den uppfattningen!

Jag tror folk i allmänhet underskattar (eller överskattar) betydelsen av konkurrens. När man på radiosporten hör om någon som tagit medalj i någon obskyr kampsport (till exempel) eller liknande brukar jag alltid skaka på huvudet.

Visst är det duktigt och så men jag tycker inte att man kan lägga något större värde i det då konkurrensen som sagt är minimal. Jag är till exempel övertygad om att de skidåkare vi får fram knappast är de med fysiskt bäst förutsättningar. Om skidåkningen varit tillgänglig för alla och kulturellt upphöjd hade personer från storstadsregionerna sannolikt dominerat totalt. Det säger sig ju självt då urvalet blir på en helt annan nivå. Jag tar inte ifrån något från de som faktiskt presterar som kalla och Halvarsson ( ok, kanske inte Halvarsson) men jag nämner bara fakta.
Citera
2022-05-12, 14:14
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigmacc
Dubbel deca ironman triathlon måste ligga bra till.

76km simning följt av 3600km cykling och avslutar med 844km löpning. En total sträcka på 452 mil alltså.....

Undra hur ofta man pausar under en simning på 7,6 mil.

Segertider på dryga 400 timmar.

Edit: räknas väl dock inte som sport egentligen kanske. Sporten får väl anses vara triathlon eller? Sätter oavsett triathlon som nr 1.
Senast redigerad av Diversifierat 2022-05-12 kl. 14:22.
Citera
2022-05-12, 19:39
Medlem
Lillarapunzels avatar
Fälttävlan kvalificerar sig absolut. Kräver en enorm skärpa från ryttaren mtp tre moment på (beroende av nivå) 1-3 dagar. Döds- och olycksstatistiken på såväl ryttare som häst talar ju sitt tydliga språk också.
Citera
2022-05-12, 20:24
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Fälttävlan kvalificerar sig absolut. Kräver en enorm skärpa från ryttaren mtp tre moment på (beroende av nivå) 1-3 dagar. Döds- och olycksstatistiken på såväl ryttare som häst talar ju sitt tydliga språk också.

Är du hästmänniska. Vore intressant att veta hur mkt en ryttare i världselit tränar i olika former om du vet.
Citera
2022-05-12, 20:33
Medlem
Kajahs avatar
Ultramarathon/ultratriathlon
Fälttävlan (ridsport)
Brottning
Rally
Rugby
Amerikansk fotboll
Citera
2022-05-12, 20:46
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Är du hästmänniska. Vore intressant att veta hur mkt en ryttare i världselit tränar i olika former om du vet.

På hobbynivå och inte inom FT, ja.
Inte exakt, men de rider ju flera hästar per dag och många tränar ju även på gym vid sidan av flera gånger i veckan för att stärka upp sina kroppar.
Citera
2022-05-12, 20:51
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
På hobbynivå och inte inom FT, ja.
Inte exakt, men de rider ju flera hästar per dag och många tränar ju även på gym vid sidan av flera gånger i veckan för att stärka upp sina kroppar.

Så, typ 3 timmar aktiv ridning och 1 timme fysträning per dag ungefär?
Citera
2022-05-12, 21:23
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Så, typ 3 timmar aktiv ridning och 1 timme fysträning per dag ungefär?

Nja, snarare 4-7 h aktiv ridning och 1 h fysträning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in