2007-09-05, 20:40
Medlem
HellOils avatar
Måste ge mig in i debatten.

Efter 17 år i handboll med fem knäoperationer, mellan 4 och 6 brutna revben, krossat okben, båda nyckelbenen(inte samtidigt), två brutna fingrar och fler lårkakor än jag kan räkna tycker jag nog att handboll är en ganska hård sport. Sen om det är den hårdaste sporten vet jag ej, men det jag uppskattar med den är man kan smälla på som fan och ändå blir det extremt sällan tjaffs eller slagsmål.

Håller även med de som säger att målvakterna har en tråd lös håller jag med, provade ett par träningar och efter ett välriktat kantskott i pannan insåg jag att man måste ha självmordstankar för att stanna kvar där.

Även sporter som extremuthållighetssporter är säkert skithårda men jag anser att det krävs lite härlig fysisk kontakt och ett intensivt kampmoment för att det skall räknas som hårt.

Provade i gymnasiet på engelsk rugby och när det gäller spel så var handboll hårdare men de gånger man åkte på en riktig tackling i rygg eller från sidan sen få en massa personer över sig gör att jag nog håller engelsk rugby som stenhård. Kanske hårdast.

Killen som ens nämnde Baseball borde fanimej skämmas, har testat och mer kärringar hittar man knappt i knypplings-SM. Slå....springa 50m, vila en kvart och byta från hjäm till keps........ puh.
Citera
2007-09-05, 21:52
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellOil

Efter 17 år i handboll med fem knäoperationer, mellan 4 och 6 brutna revben, krossat okben, båda nyckelbenen(inte samtidigt), två brutna fingrar och fler lårkakor än jag kan räkna tycker jag nog att handboll är en ganska hård sport. Sen om det är den hårdaste sporten vet jag ej, men det jag uppskattar med den är man kan smälla på som fan och ändå blir det extremt sällan tjaffs eller slagsmål.

Håller även med de som säger att målvakterna har en tråd lös håller jag med, provade ett par träningar och efter ett välriktat kantskott i pannan insåg jag att man måste ha självmordstankar för att stanna kvar där.

Även sporter som extremuthållighetssporter är säkert skithårda men jag anser att det krävs lite härlig fysisk kontakt och ett intensivt kampmoment för att det skall räknas som hårt.

Provade i gymnasiet på engelsk rugby och när det gäller spel så var handboll hårdare men de gånger man åkte på en riktig tackling i rygg eller från sidan sen få en massa personer över sig gör att jag nog håller engelsk rugby som stenhård. Kanske hårdast.

Killen som ens nämnde Baseball borde fanimej skämmas, har testat och mer kärringar hittar man knappt i knypplings-SM. Slå....springa 50m, vila en kvart och byta från hjäm till keps........ puh.

Vilken nivå spelade du handboll på? Jag har fått för mig att det förekommer mer allvarliga skador i de lägra divisionerna, dels för att folk är sämre tränade men också på grund av oskickliga domare.
Citera
2007-09-05, 22:31
Medlem
HellOils avatar
Spelade div 1 som högst med Tumba, större delen i Väntorp/numera AIK, varvar nu ner som linje i div 3. Kroppen tål inte så mycket mer snart så tyvärr tar det nog slut snart.

Självklart beror det på att jag har en relativt vårdslös spelstil med min kropp och när det gäller knäna brukar vi som är 2m och väger 110kg ha problem tyvärr.

Håller dock med att i de lägre divisionerna så förekommer oftare skador pga vårdslöst spel och inte sjyst hårt spel.

Domare skall vi inte gå in på.
Citera
2007-09-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellOil

Engelsk rugby?? Antar du menar vanlig rugby.. och inte undervattens eller rullstolsrugby då
Citera
2007-09-06, 00:14
Medlem
Jag håller mig fortfarande till hästar... Jag är tjej och har tränat kampsport,, det är såklart riktigt jobbigt särskillt fysträningen och sparring.. Men jag tror snäppet jobbigare kan vara ridningen och då menar jag inte "åka häst" och snubbla runt i skogen en tidig morgon eller helg utan rejäl framåtdrivning i dressyr , fälttävlan eller distans...

Trav kan också vara kämpigt särskillt när man är liten som jag och väger 54 kg och ska hålla in en häst som är het och ligger stenhårt i bettet! Är man då tvungen att orka hålla in så är detta fruktansvärt jobbigt för rygg, ben och armar.. Men jag tror fortfarande fälttävlan är det hårdaste då det sker i galopp i så långa sträckor med hinder och det är såklart det roligaste att rida av allt och är en del av momenten som är dressyren och banhoppning (man tävlar i alla grenar efter varandra) terrängen är dock "adrenalin"... det krävs verkligen allt.. mod, teknik, hjärna, kondition, en klok häst och en som är lika modig som en själv.. men man får inte glömma att det händer olyckor tyvärr... ---> http://youtube.com/watch?v=DvJVTHk2m74
Citera
2007-09-07, 21:40
Medlem
ozzy99s avatar
Tja, med risk för att låta som en skolfröken, svår kategori att tävla om. De allra flesta idrotter på toppnivå kräver extrem beslutsamhet och vilja att utsätta sig för smärtsam träning och tävling på en nivå som vi flashbackanvändare når först efter 10-12 öl.

Skulle för mitt liv inte vilja vara med om bergsetapperna på Touren, känna den sista luften försvinna 4 m. under ytan då du omkramad av någon best till UV-rugbyspelare. Min sport har alltid varit rugby, en fysisk sport för oss som tyckte att de smala fjantarna som trixade med fotbollen förtjänade att mosas ner i grusplanen (jag vet, önsketänkande) Vad det gäller rugbyn, visst small det så det hette duga, men som sagt var jag kan komma på många idrotter där det gör djävligt ont på olika sätt.

För er som vill njuta fredagkvällen med lite härlig kroppskontakt av det lite mer brutala slaget kan jag varmt rekomendera http://www.rugbydump.com/ Gå till höger på sidan och se de sex filmerna med titlarna:"Try Savers & Rib Breakers " .........
Citera
2007-09-08, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzy99
Tja, med risk för att låta som en skolfröken, svår kategori att tävla om. De allra flesta idrotter på toppnivå kräver extrem beslutsamhet och vilja att utsätta sig för smärtsam träning och tävling på en nivå som vi flashbackanvändare når först efter 10-12 öl.

Skulle för mitt liv inte vilja vara med om bergsetapperna på Touren, känna den sista luften försvinna 4 m. under ytan då du omkramad av någon best till UV-rugbyspelare. Min sport har alltid varit rugby, en fysisk sport för oss som tyckte att de smala fjantarna som trixade med fotbollen förtjänade att mosas ner i grusplanen (jag vet, önsketänkande) Vad det gäller rugbyn, visst small det så det hette duga, men som sagt var jag kan komma på många idrotter där det gör djävligt ont på olika sätt.

För er som vill njuta fredagkvällen med lite härlig kroppskontakt av det lite mer brutala slaget kan jag varmt rekomendera http://www.rugbydump.com/ Gå till höger på sidan och se de sex filmerna med titlarna:"Try Savers & Rib Breakers " .........

Jag har också provat UV-Rugby och det är nog den jävligaste sporten som jag testat. Det spelar ingen roll hur vältränad du är, det finns bara en nivå och det är elitnivå. Har du varit under vatten i en minut och nån kommer och kramar om dig på fem meters djup så vill man gärna upp till ytan igen.

Jag har även spelat Baseball i ungefär fyra år och jag kan bara hålla med om att det är INTE är en hård sport.

Att stå ute på outfield och fånga en boll i timmen är inte speciellt hårt, det är inte ens ansträngande. Jag kan i och för sig hålla med om att det är jävligt svårt att träffa bollen när en riktigt bra pitcher kastar. Jag blev utstrikad jävligt snabbt mot en i elitserien (hade inte en chans att träffa bollen ens, trots att han kastade perfekta bollar till mig).

Skador jag har ådragit mig i denna sport:
Jag har fått en boll på hakan, gjorde jävligt ont och jag hade ett blodigt sår ett tag.
Fick en boll ett par cm från det allra heligaste utan skydd, kunde gått illa men jag hade tur.

Detta gör det inte baseball till en hård sport.
Citera
2007-09-08, 10:15
Medlem
Jag skulle gärna se gemene man kliva upp i en ring mot t.ex Chuck Liddell i UFC eller mot Fedor i Pride FC, kan nog lugnt påstå att dessa MMA sporter är snäppet hårdare än de bollsporter som disskuterats hittils i denna tråd
Citera
2007-10-04, 20:18
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Nu har experterna sagt sitt och det är väl bara att acceptera deras val. Att hockeyn skulle vara en snabbare bollsport än pingis (och badminton) har jag i och för sig svårt att förstå.

Världens tuffaste/svåraste sporter
Citera
2007-10-04, 21:00
Medlem
maximtsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nu har experterna sagt sitt och det är väl bara att acceptera deras val. Att hockeyn skulle vara en snabbare bollsport än pingis (och badminton) har jag i och för sig svårt att förstå.

Världens tuffaste/svåraste sporter

Det behöver ju inte stämma, verkade inte som dom hade någon koll när dom tog handboll på 24 plats eller va det stod!

Själv tror ja 2(utom handboll) underskattat tuffa sporter är Rugby och Vattenpolo! jälv har jag varit med och tränat lite Rugby och jag är verkligen inte otränad men jag fick den värsta krampen någonsin efteråt.

En annan sport är brottning som verkligen är hur jobbigt som helst! Mkt jobbigare än alla Bollsporter jag spelat iaf!

/ Maxim
Citera
2007-10-04, 21:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximtsigalko
Det behöver ju inte stämma, verkade inte som dom hade någon koll när dom tog handboll på 24 plats eller va det stod!

Själv tror ja 2(utom handboll) underskattat tuffa sporter är Rugby och Vattenpolo! jälv har jag varit med och tränat lite Rugby och jag är verkligen inte otränad men jag fick den värsta krampen någonsin efteråt.

En annan sport är brottning som verkligen är hur jobbigt som helst! Mkt jobbigare än alla Bollsporter jag spelat iaf!

/ Maxim
Jag menar inte att de har helt rätt, men jag tyckte att det tillförde tråden lite "krydda".
Citera
2007-10-04, 21:36
Medlem
SweTechs avatar
Jag kollade på Rugby VM på viasat nu förra månaden och dom killarna är TUFFA..

Fransmannen Charval (eller nått liknande) är ett riktigt monster, tuffare kille får man fan leta efter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in