• 1
  • 2
2007-05-23, 11:40
Medlem
Jag har funderat en hel del kring detta.

Fr att vara helt helt fri s mste man frigra sig frn alla sociala och materiella begr (diskutera grna om ni instmmer med detta pstende eller inte), vilket innebr att man inte skall bry sig verhuvudtaget ver att ha den dr nya HDTV:n, om de gamla klasskamraterna inser att man lyckas i livet eller att brudarna man trffar anser att man r en lyckad mnniska, man skall inte bry sig om de krav ens frldrar och de som bryr sig om en stller p en (egentligen borde man inte ha ngra som bryr sig om en verhuvudtaget) egentligen skall man inte ens bry sig om hur man klr sig eller se ut.

Dock r ju detta omjligt att uppn. Men en tanke jag har kring detta r ju att det r ju s djupt inbddat i vr natur att vara respektabel fysiskt. Vet man att man ser jvligt grym ut, s fr man bttre sjlvfrtroende och knner sig mindre uttittad - kan detta i sjlva verket innebra mer frihet?

Det r lite av en paradox och hela denna filosofi r vldigt krnglig och det gr inte att uppn total frihet om man inte emigrerar ut i en skog och lever utan ngonting utver det ndvndigaste som ngon slags jvla bohem - dock tnker jag gra allt jag kan fr att bli s fri som mjligt.

Har planerat att flytta till USA, dvs jvligt lngt borta frn alla jag idag knner. Jag tnker inte kpa ngra prylar - mitt boende skall vara helt pryltomt. Det enda jag fortfarande kommer bry mig om r mitt utsende - d det knns som ngot som jag inte kan komma ifrn - man mste ju duscha och se bra ut och s vidare om man inte vill bli utskrattad (socialt begr, jag vet, men det r ett vldigt naturligt socialt begr som inte gr att komma ifrn och som sagt, om man vet att man inte ser bra ut s behver man inte lngre tnka p det). Dessutom tnker jag gra allt jag kan fr att helt skita i vad folk tnker om vad jag gr, hur jag gr det och s vidare.

Vad r era tankar kring detta?
Citera
2007-05-23, 17:25
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack n' coke
Jag har funderat en hel del kring detta.
Fr att vara helt helt fri s mste man frigra sig frn alla sociala och materiella begr (diskutera grna om ni instmmer med detta pstende eller inte), vilket innebr att man inte skall bry sig verhuvudtaget ver att ha den dr nya HDTV:n, om de gamla klasskamraterna inser att man lyckas i livet eller att brudarna man trffar anser att man r en lyckad mnniska, man skall inte bry sig om de krav ens frldrar och de som bryr sig om en stller p en (egentligen borde man inte ha ngra som bryr sig om en verhuvudtaget) egentligen skall man inte ens bry sig om hur man klr sig eller se ut.
Vad sger att du mste ha nya prylar, Marknaden?? Vad r problemet ingen r ptvingad prylar och matriel vlfrd.
Citat:
Dock r ju detta omjligt att uppn. Men en tanke jag har kring detta r ju att det r ju s djupt inbddat i vr natur att vara respektabel fysiskt. Vet man att man ser jvligt grym ut, s fr man bttre sjlvfrtroende och knner sig mindre uttittad - kan detta i sjlva verket innebra mer frihet?
Att frlora alla godelar r inte svrt att uppn. Vad har matriella godelar med sjlvfrtoende att gra?
Citat:
Det r lite av en paradox och hela denna filosofi r vldigt krnglig och det gr inte att uppn total frihet om man inte emigrerar ut i en skog och lever utan ngonting utver det ndvndigaste som ngon slags jvla bohem - dock tnker jag gra allt jag kan fr att bli s fri som mjligt.
Frihet r olika fr olika personer men man kan ju alltid frga sig om det r mer frihet att bo ute i skogen. Kallt och dligt med mat p vintern och myggigt och trist p sommaren.
Citat:
Har planerat att flytta till USA, dvs jvligt lngt borta frn alla jag idag knner. Jag tnker inte kpa ngra prylar - mitt boende skall vara helt pryltomt. Det enda jag fortfarande kommer bry mig om r mitt utsende - d det knns som ngot som jag inte kan komma ifrn - man mste ju duscha och se bra ut och s vidare om man inte vill bli utskrattad (socialt begr, jag vet, men det r ett vldigt naturligt socialt begr som inte gr att komma ifrn och som sagt, om man vet att man inte ser bra ut s behver man inte lngre tnka p det). Dessutom tnker jag gra allt jag kan fr att helt skita i vad folk tnker om vad jag gr, hur jag gr det och s vidare.

Vad r era tankar kring detta?
Det r ganska svrt att f greencard i usa men inget stoppar dig frn att ta hand om ditt utseende och leva utan prylar i sverige heller. Jag vet rligt talat inte vad du vill komma med det du skriver.
Du lter vnster i alla fall.
Citera
2007-05-23, 23:59
Medlem
pollenpers avatar
Mnniskan r en social varelse och behver vnner, och dessa vnner kanske krver lite av dig, ska du sticka d?
Anpassa dig lite grann eller bli eremit.
Citera
2007-05-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Vad sger att du mste ha nya prylar, Marknaden?? Vad r problemet ingen r ptvingad prylar och matriel vlfrd.

Man r ptvingad av sitt egna materiella begr! Man har intalat sig sjlv att man skall ha den dr nya TV:n, att man mste ha den dr DVD-samlingen trots att man redan sett filmerna och att man mste ha det fint och snyggt med en massa prylar hemma. Det r det jag vill bli fri frn! Jag vill bo ngonstans dr jag kan sl snder vad jag vill, sparka hl i vckar om jag s knner fr det och som jag bara kan lmna p tv sekunder med inte mer n klderna jag br med mig!

Det r svrt att frst tankesttet nr man sjlv inte har kommit med dessa insikter.

[/quote]Att frlora alla godelar r inte svrt att uppn. Vad har matriella godelar med sjlvfrtoende att gra?[/quote]

Du lser fel. Jag syftade p begret att se bra, frsch och "korrekt" ut. Dvs vara attraktiv utt, att det begret r ett naturligt begr d det bl a inger ett strre sjlvfrtroende om man vet med sig att man r attraktiv.

Citat:
Frihet r olika fr olika personer men man kan ju alltid frga sig om det r mer frihet att bo ute i skogen. Kallt och dligt med mat p vintern och myggigt och trist p sommaren.

Det jag syftade p var friheten frn materiella och sociala begr, frsts. Min uppfattning r att man inte r totalt fri utan att man r fri frn alla materiella och sociala begr, dvs att man bl a inte knner att man mste gra succ i livet fr att gra sig ett namn hos de man gick i grundskolan med eller fr att tjna en massa pengar och skaffa en sjysst volvo S80 och drmed g hela livet igenom med en massa press och bekymmer p sig angende det hela, vilket vldigt mnga (eller snarare de allra flesta) idag gr!

Citat:
Det r ganska svrt att f greencard i usa men inget stoppar dig frn att ta hand om ditt utseende och leva utan prylar i sverige heller. Jag vet rligt talat inte vad du vill komma med det du skriver.
Du lter vnster i alla fall.

Fr att hr kan jag inte bli fri frn alla sociala begr. Jag har ett rykte, jag mste skta mig. Mina frldrar har krav p mig, mina bekanta, vnner och flickvnner har krav p mig. Jag kan inte gra vad jag vill och drfr mste jag komma s lngt bort ifrn allt detta som jag bara kan fr att i princip starta mitt liv p nytt (du kan frvrigt bortse frn den sista meningen d du nd bara kommer tycka att det r svammel).

Sjlvklart frstr du inte d du inte sjlv r inne p samma spr och inte kommit till de insikter jag har gjort.

Jag r s lngt ifrn vnster man kan vara. Tror helt enkelt p total frihet, som sagt.
Citera
2007-05-24, 17:52
Medlem
Karyons avatar
Nu vet jag inte din bakgrund men gr det inte bara prva flytta till strre stad vilket ger anonymitet och bostta dig i en avskalad lgenhet? Sedan nr du "uppntt" friheten till den graden att du knner att du vill g vidare, d drar du en USA-tripp?

Kndes vl att g frn ingenting till extremen liksom Jag frstod inte heller ditt slutgiltiga ml, vad ska du gra nr du uppntt detta? Meditera?
Citera
2007-05-24, 19:29
Medlem
Andereks avatar
Knns som om du har sett Fight Club och lst ett par rader om buddhism. Vad r det egentligen du vill uppn genom att bli fri frn alla begr? Buddhister vill p detta stt sluta terfdas och uppn nirvana, men vad har du fr tanke med det? Om du inte vill uppn ngon form av nirvana s har jag svrt att frst vad som fr dig att vilja befria dig frn begr. Jag tror du har en ngot romantiserad bild av det du kallar frihet.

Men visst r Brad Pitt tuff i Fight Club. Jag tycker du ska kolla Easy Rider ett par gnger och skaffa motorcykel istllet, det r bra mycket lttare.
Citera
2007-05-25, 01:48
Medlem
Howl!s avatar
I min mening existerar den absoluta friheten endast i tanken- en illusion som man inte kan n nda fram till.

Men vi r fria att strva efter total frihet. Vilket du gr.
Citera
2007-05-25, 12:36
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Fr att hr kan jag inte bli fri frn alla sociala begr. Jag har ett rykte, jag mste skta mig. Mina frldrar har krav p mig, mina bekanta, vnner och flickvnner har krav p mig. Jag kan inte gra vad jag vill och drfr mste jag komma s lngt bort ifrn allt detta som jag bara kan fr att i princip starta mitt liv p nytt (du kan frvrigt bortse frn den sista meningen d du nd bara kommer tycka att det r svammel).

Sjlvklart frstr du inte d du inte sjlv r inne p samma spr och inte kommit till de insikter jag har gjort.

Jag r s lngt ifrn vnster man kan vara. Tror helt enkelt p total frihet, som sagt.
Jag kan frst vad du menar, jag hade liknande tankar som dig fr ca 6r sedan. Idag ser jag p saken p ett annat stt. Som ngon skrev fre mig s sitter friheten mest i skallen. Som jag knner idag s bry jag mig varken om mitt utseende, vikt eller sosial "status" vilket har gjort mig till den mnniska som jag r idag p bde gott och ont s klart.
Jag tror helt klart att problemen som du beskriver kommer frsvinna med ren nr man brjar lr sig mer och mer att leva i nuet och inte grubblar s mycket ver vad andra tycker.
Citera
2007-05-25, 18:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Om friheten

Bra trd fr en frga. Ngon hr som lst John Stuart Mills bok "Om friheten" och vad tyckte ni?

http://www.adlibris.se/product.aspx?...0118&checked=1

118 kr p adlibris. Nstan ett mste fr trdskaparen knner jag!
Citera
2007-05-25, 22:03
Medlem
Realizts avatar
Du talar allts om frihet frn din egen natur, allts dina genetiska dispositioner att efterstrva sker materiell frsrjning och gott socialt anseende. De har ju mejslats fram genom rmiljonerna och r bevfisligen ett framgngskoncept fr verlevnad och fortplantning. Bokstavligt taget s r sn "frihet" du efterstrvar ddlig eftersom du behver material i form av nring och t.ex. rimlig temperatur fr att verleva. Jag har svrt att ens kalla det fr frihet. Du menar nstan "frihet frn att vilja ngonting" och utan vilja r ju frihet meningsls.

Liberalism talar ju om frihet som rtten att slipa utsttas fr tvng frn andra mnniskor. Det r en mer konsekvent och jordnra definition av frihetsbegreppet. Du kanske efterstrvar "nirvana"?
Citera
2007-05-27, 17:19
Medlem
Det r en skn knsla att vara fri. Rcker inte det?

Om man uppnr total frihet enligt min definition s blir man ju i princip pnyttfdd.
Citera
2007-05-27, 20:02
Medlem
Andereks avatar
Citat:
Det r en skn knsla att vara fri. Rcker inte det?

Om man uppnr total frihet enligt min definition s blir man ju i princip pnyttfdd.
P vilket stt r man pnyttfdd menar du?

Om du definierar frihet som frihet frn begr s har du ju inte lngre ngot att leva fr d du uppntt denna frihet. Jag tycker det lter ogenomtnkt. Varfr vill du bli fri frn begr, och vad hade du tnkt gra d du uppntt detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in