• 1
  • 2
2007-05-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderek
På vilket sätt är man pånyttfödd menar du?

Om du definierar frihet som ”frihet från begär” så har du ju inte längre något att leva för då du uppnått denna frihet. Jag tycker det låter ogenomtänkt. Varför vill du bli fri från begär, och vad hade du tänkt göra då du uppnått detta?

Man blir pånyttfödd i och med att man i princip startar om sitt liv från noll, var så jag menade.

Med fri från sociala begär så menar jag att man inte bryr sig om vad andra tycker om en överhuvudtaget, även om man kan ha trevligt och roligt med andra människor för det. Man frigör sig från familj och så vidare dvs som automatiskt i princip alltid har vissa krav på en i och med att det då är lättare att helt enkelt skita i vad allt och alla tycker om vad man än gör.

Med fri från materiella begär så menar jag att man inte skall bry sig om vilka prylar man skall ha, att man skall ha det fint hemma eller ens någonting överhuvudtaget hemma, förutom då det nödvändigaste förstås såsom mat, en säng, belysning och så vidare.

Det jag syftar på är alla små attiraljer, såsom t ex stearinljus, den där snygga lampan och den där sjyssta DVD-boxen.
Citera
2007-05-27, 22:30
Medlem
abo142s avatar
varför usa av alla platser??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto