Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-20, 20:17
  #1
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Har nu fått klartecken från mod att göra en tråd med guider som jag tänker fylla på allt eftersom. Jag skriver så pedagogiskt jag kan och med så få steg som möjligt.

Skriv vad du tyckte, vilka versioner du använde, hur resultatet blev och vad du vill ha för guider! Ni får också gärna fylla på med guider och nya versioner...

Att göra en egen pensel eller vattenstämpel!

Det som behövs är någon version av Photoshop, är osäker på vilka som klarar av detta så skriv gärna vad du använde för version och om det funkade! Jag kommer att använda Photoshop CS3 Extended Edition som följer med suiten Design Premium...

Börja med att välja en ny rityta, gärna större än mindre då det går att förminska penslar men svårare att göra dom större.

Välj textverktyget, ikonen som ser ut som ett T, och skriv in texten du vill ha, jag kör i form av mitt namn, du kan lägga till ett copyrighttecken och år om du vill. Du kan också rita en logga, men gärna i kombination med ditt namn.

Gå in på Edit --> Define Brush Preset, här väljer du vad penseln ska heta, varför inte Copyright?

Nu kan du välja den som pensel med penselverktyget, den finns längst ner i listan. Välj en lämplig storlek och din önskade opacitet.

Hoppas jag var tillräckligt pedagogisk och att den här guiden kommer många till nytta.

Citera
2007-05-20, 20:35
  #2
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Hur man gör en stilren ram!

Den här guiden är anpassad till avatarer för till exempel Flashback, du kan ändra värderna och därmed använda ramen till dina egna bilder, du kan också använda guiden ovanför för att märka bilden med ditt namn och liknande.

Börja med att öppna bilden du vill ha ram på, dra den till Photoshop. Nu går du in på Image --> Canvas Size..., som måtenhet väljer du pixlar. Ändrar du på en ändras den andra automatiskt, välj ett jämnt värde då det finns två sidor på varje led, välj samma på båda rutorna om du vill ha en ram som är lika stor på båda sidorna.

För en avatar är det lämpligt att man först gör en ram med en vit färg och sen gör en till men nu väljer svart som utfyllnadsfärg.

Hur man byter storlek på en bild!

Ska du ha den på Flashback är det lämpligt att du förminskar den till max hundra pixlar, på alla leder, det ser annars ganska pixligt och kantigt ut.

Gå in på Image --> Image Size och välj värdet hundra pixlar på den led som har störst siffra. Photoshop räknar automatiskt ut värdet på den andra leden.
Citera
2007-05-20, 21:02
  #3
Medlem
felstavadds avatar
Ett mkt bra initiativ. Om du tar emot önskemål så hade jag velat veta mer om hur man gör om färgfoton till till snygga svartvita kort, vilka effekter och hur man trollar fram det. Jag har velat länge att lära mig det men har som inte haft tid att söka pch läsa och dona med det. -Kan bara det mest grundläggande för tillfället.

Om det är för komplicerat eller tidskrävande så är jag helt nöjd med initiativet och kommer att följa det du skriver iaf .
Citera
2007-05-20, 21:11
  #4
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Svartvita foton med inställbar kontrast? Ska fixa något ikväll då, fortsätt med önskemål!
Citera
2007-05-20, 22:12
  #5
Avstängd
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Ett mkt bra initiativ. Om du tar emot önskemål så hade jag velat veta mer om hur man gör om färgfoton till till snygga svartvita kort, vilka effekter och hur man trollar fram det. Jag har velat länge att lära mig det men har som inte haft tid att söka pch läsa och dona med det. -Kan bara det mest grundläggande för tillfället.

Om det är för komplicerat eller tidskrävande så är jag helt nöjd med initiativet och kommer att följa det du skriver iaf .
Mode -> Grayscale.

Sen Brightness/Contrast eller Variations för att ändra styrka.
Citera
2007-05-21, 00:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Mode -> Grayscale.

Sen Brightness/Contrast eller Variations för att ändra styrka.

Ovanstående lämnar tyvärr väldigt lite möjligheter att påverka bildens utseende...här kommer ett annat sätt med lite mer pyssel och fungerar åtminstone för PS CS2 och framåt:

Image/Adjustments/Channel Mixer

Eventuellt kommer du behöva skapa ett nytt lager.

Bocka i "Monochrome"-rutan och ändra sedan R/G/B kanalerna tills du är nöjd. Summan bör bli 100% . Är summan högre blir bilden, totalt sett, ljusare än originalet, mindre så blir den mörkare.

Här kommer utgångsvärden att börja vilka motsvarar en rad analoga filmer(det är taget från en tråd här i forumet för något år sedan men jag hittar den inte nu):

Agfa 200X:* 18,41,41
Agfapan 25: *25,39,36
Agfapan 100*: 21,40,39
Agfapan 400:* 20,41,39

Ilford Delta 100*: 21,42,37
Ilford Delta 400*: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro & 3200*: 31,36,33
Ilford FP4*: 28,41,31
Ilford HP5*: 23,37,40
Ilford Pan F*: 33,36,31
Ilford SFX*: 36,31,33
Ilford XP2 Super*: 21,42,37

Kodak Tmax 100*: 24,37,39
Kodak Tmax 400*: 27,36,37
Kodak Tri-X*: 25,35,40

Man kan med fördel spara dessa värdena i "Channel Mixer" fönstret och sedan bara ladda in dem när de ska användas. Använd ovanstående som utgångsvärden och finjustera sedan om det behövs.

Skillnaden mellan att bara göra om bilden till gråskala och detta är att man nu bevarar all färginformation och kan på så vis styra hur stor andel ljusstyrka en färg ska ta i anspråk. Detta ger också fördelar när kontrasten ska ordnas:

Om man använder kurvor(Image/Adjustments/Curves) på en vanlig färgbild kan man dels styra hur bilden visas i alla tre färger genom att reglera kurvan för samtliga färger, en svag S-kurva brukar vara populärt för att höja kontrasten och få lite grådaskiga bilder att se bättre ut. Skulle denna funktion användas för en bild omgjord till gråskala skulle endast gråtonerna kunna ändras(det är det enda bilden består av). Men nu har vi bevarat all färginformation och kan således ställa kontrasten för rött, grönt och blått var för sig(eller snarare de områden i den nu svartvita bilden som förut var i den färgen).

Lycka till!
Citera
2007-05-21, 00:42
  #7
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Ovanstående lämnar tyvärr väldigt lite möjligheter att påverka bildens utseende...här kommer ett annat sätt med lite mer pyssel och fungerar åtminstone för PS CS2 och framåt:

Har kört detta tidigare och kan tillägga att det fungerar i såväl PS 7.0 och PS CS.
Citera
2007-05-21, 18:21
  #8
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Okej, jag har inte hunnit skriva mycket men det verkar inte ha varit ett problem...

Har lite idétorka, vill gärna skriva om något men kommer inte på något speciellt just, nu ge gärna förslag...
Citera
2007-05-21, 20:54
  #9
Medlem
Skapa en drömsk effekt i dina bilder.

1. Välj ut en passande bild.
BILD: http://www.explosionsandstuff.net/tut/ex4.jpg

2. Duplicera lagret innehållandes bilden (Markera lagret -> Ctrl+J)
HUR: http://www.explosionsandstuff.net/tut/demo1.jpg

3. Applicera filtret Gaussian Blur (Gaussisk oskärpa)
HUR: http://www.explosionsandstuff.net/tut/demo2.jpg
BILD: http://www.explosionsandstuff.net/tut/ex3.jpg

4. Ändra lageropaciteten i det övre lagret efter tycke och smak (~50% brukar vara fint)
HUR: http://www.explosionsandstuff.net/tut/demo3.jpg
BILD: http://www.explosionsandstuff.net/tut/ex2.jpg

5. Lägg till en Lagermask (Layer Mask/Vector Mask) till det övre lagret.
HUR: http://www.explosionsandstuff.net/tut/demo4.jpg

6. Välj ut en mellanstor, svart pensel med låg hardness, och måla i bilden de detaljer du vill ska sticka fram. I mitt exempel valde jag enstaka vattendroppar.
HUR: http://www.explosionsandstuff.net/tut/demo5.jpg
HUR: http://www.explosionsandstuff.net/tut/demo6.jpg

BILD: http://www.explosionsandstuff.net/tut/ex1.jpg
Citera
2007-05-22, 18:02
  #10
Medlem
Rauzs avatar
Förstod inte riktigt ram-guiden ovan, antar att PLACEBOiSTiC syftar på att en större canvas size automatiskt fylls med förgrundsfärgen om bilden man förändrar är flattened - något som sällan fungerar om man har en bild som är i lager eller överhuvudtaget i PSD-format.


Korrekt sätt för att sätta en ram på din avatar:
- Välj ut bilden du vill använda och skala den till rätt storlek (högst 100x100 pixlar) via Image->Image Size.
Glöm inte att bilden inte behöver vara liksidig utan lika gärna kan vara t.ex. 90x100 pixlar.
Om du vill beskära bilden innan så kan du använda crop-verktyget (tryck C på tangentbordet) och dra över området du vill använda, alternativt bara markera området med Rectangular Marquee Tool (tryck M på tangentbordet) och välja Image->Crop
- Markera hela bilden via Select->All (Ctrl-A)
- Välj Edit->Stroke
- Ställ in tjockleken på din ram, 1px är standard
- Välj färg på din ram, klicka i Inside och tryck OK.

Om du vill ha en tvåfärgad dubbel ram så börja med att göra en 2 pixel bred Stroke med den inre delens färg och upprepa därefter kommandot fast med 1 pixels ram med den yttre färgen.


En väldigt grundläggande tips kan tyckas men det är många som frågar efter det i Avatar-tråden.
Citera
2007-05-22, 21:02
  #11
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Man brukar ju också göra ramen sist, när man plattat ihop bilden. Och man gör aldrig någonsin ramar till annat än komprimerande format. Man ska inte påverka format som är i lager annat än i bildbehandling som förbättrar bilder. Jag gjorde en guide som så många som möjligt ska förstå och den metod jag använder oftast, så, nu vet ni...

Citera
2007-05-22, 21:13
  #12
Medlem
Rauzs avatar
Jag klagar inte, dina andra guider var finfina men om man ändå ska skala om bilden och/eller beskära den så finns det inget skäl till att göra ramen sådär - dessutom så fungerar ju bara det om man verkligen har en ihop-plattad bild och har kunskap nog att välja rätt färg som förgrund.

Har man dragit in bilden i Photoshop och ändrat canvas size så har man redan "börjat om" med den förstörande kompressionen om man sedan sparar som jpg, gör ingen skillnad på sätten vi använder. Min metod kräver inte lager.

För övrigt så finns det inget skäl till att platta till en bild man arbetat med för att sedan lägga på ramen, bättre att göra allt i lager om man vill gå tillbaka och låta bilden platta till sig själv när man väljer Save for Web.

Men nog om det nu, ska försöka hålla mig mer ont
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback