2007-05-22, 22:08
Medlem
Hispers avatar
Om man får lämna önskemål om guider...

- Hur man gör att få bilder att få det där typiska handkolorerade utseendet som tex äldre vykort har.
Citera
2007-05-23, 00:13
Medlem
Saltas avatar
http://www.flickr.com/photos/s0ulsurfing/444683596/

Hur får man till en effekt liknande denna? Jag har provat lägga på ett vanligt värmande färgfilter, men det blir inte samma utseende. Vad är det jag missar? Blir galen! Och det är inte vinjetteringen jag menar. Har ni några som helst tips så är allt välkommet.
Citera
2007-05-23, 01:12
Medlem
kärrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta

Hur får man till en effekt liknande denna? Jag har provat lägga på ett vanligt värmande färgfilter, men det blir inte samma utseende. Vad är det jag missar? Blir galen! Och det är inte vinjetteringen jag menar. Har ni några som helst tips så är allt välkommet.
mkt kontrast och mkt färger
Citera
2007-05-23, 01:19
Medlem
Rauzs avatar
Citat:

Skapa ett nytt lager överst och måla svart runt kanterna med en stor pensel med mjuk kant/edge. Prova olika lagerblandningar och sänk opaciteten.
Citera
2007-05-23, 13:47
Medlem
Harryetts avatar
skitsnack.. =)

du ändrar färgerna i verktyget Curves (kurvor, ctrl+m) välj färgkanal i rullgardinslistan och börja ratta kurvorna

Sen efteråt så markerar du en cirkel i mitten av bilden.. storleken får du prova dig fram till.. höverklickar och väljer "Feather" (ludd) och skriver in pixelantal som övergången ska vara på.. tryck ok.

invertera markering (ctrl+shift+i) och använd curves eller levels för att mörka ner området..
Om du gör det sistnämnda i ett eget lager kan du senare justera effekten lätt via opacitet osv.

Man kan istället göra ett justeringslager för curves och sen måla fram det jag beskrev nyss i lagermasken men det resultatet blir sällan lika jämnt.
Citera
2007-05-23, 14:00
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Exakt som Harryett förklarade är det, finns för övrigt en otroligt bra guide på www.moderskeppet.se om hur man gör sånna här bilder så finner det inte nödvändigt att själv skriva en...

http://www.moderskeppet.se/photoshop/grunge/

Citera
2007-05-23, 14:39
Medlem
Rauzs avatar
EDIT: Never mind. Upptäckte att jag läste fel, det var INTE vignetteringen han ville åt
Fast det verkade Harryett också ha missat.

Färgeffekten är något helt annat, prova denna.

- Duplicera lagret
- New Adjustment Layer->Gradient Map
- Välj Svart till Vit toning från vänster till höger (tredje valet i dropdown)
- Lek med olika Blending Modes, t.ex. Overlay, Soft Light, Color Burn och sänk opacity för minskad effekt.
Citera
2007-05-23, 19:59
Medlem
Harryetts avatar
fel igen wacko
Asså när du gör en vinjettering så ska du mörka ner de pixlarna som finns på sättet jag beskrev för att få ett realistiskt resultat.

om du bara använder svart färg så ändras luminans- och färgskillnader i själva bildlagret vilket gen en annan effekt och liknar inte alls en kameras vinjettering.

ps. om man ändrar blandningsläget för de svartfärgade lagret så går det förstås att komma runt problemet men då har man förlorat allt vad smidighet heter
Citera
2007-05-23, 20:19
Medlem
Rauzs avatar
Som sagt, det var INTE vignetteringen han ville åt. Läs igen.
Citera
2007-05-23, 23:48
Medlem
Saltas avatar
Kärlek till er mina kära flashbackare, tack vare eran hjälp så löste det sig. Visade sig även att effekten som jag har velat åstadkomma ett bra tag nu kallades för "lomo photography", eller det är vad man vill efterlikna. Tackar åter igen allesammans!
Citera
2007-05-23, 23:52
Medlem
Capt. Speirss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Svartvita foton med inställbar kontrast? Ska fixa något ikväll då, fortsätt med önskemål!
jag väntar fortfarande på denna guiden. inte för att jag inte vet hur man gör utan för att man kan snappa upp något nytt när man ser hur andra jobbar.
Citera
2007-05-24, 00:41
Medlem
503s avatar
Citat:
Kärlek till er mina kära flashbackare, tack vare eran hjälp så löste det sig. Visade sig även att effekten som jag har velat åstadkomma ett bra tag nu kallades för "lomo photography", eller det är vad man vill efterlikna. Tackar åter igen allesammans!

Finns en bra guide här för övriga om ni är intresserade av denna effekten.

http://www.digital-photography-schoo...o-photography/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in