2019-01-06, 23:25
Medlem
Intressant dokumentr helt klart.
Man frundras dock ver det enorma flax dom hade och vktarnas enorma oflyt nr dom tnkte..

Samtidigt s r det ju tragiskt, tre lirare kommer ver minst 10 mille var 1992 och s slutar det i misr och allt var helt frgves, snacka om att kasta bort sin livs strsta chans till att gra ngot vettigt av sitt liv, man baxnar!

Hr har vi en av lirarna, det ser ju riktigt mysigt ut dr i lyan (eller inte..)
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=3381
Citera
2019-01-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Intressant program, mste verkligen ha varit rena julafton fr de inblandade. Polisen i programmet sger att han inte r imponerad men vl fascinerad...ha-ha, han var ju sjukt imponerad. Undrar hur mycket pengar det var egentligen, 30 miljoner r vl vad som framkommit men det borde vl ha funnits en hel dela svarta pengar som aldrig togs upp av de drabbade.

Snarare tvrt om, att det var mindre n 30 miljoner d en hel del folk kryddade vad de hade i bankfacken... (Fr att f "tillbaka" av frskringsbolaget)

Mnga invandrare som hade med sig kontanter och guld frn sina hemlnder tydligen sgs det i p3 dokumentr, you do the math.
Citera
2019-01-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Snarare tvrt om, att det var mindre n 30 miljoner d en hel del folk kryddade vad de hade i bankfacken... (Fr att f "tillbaka" av frskringsbolaget)

Mnga invandrare som hade med sig kontanter och guld frn sina hemlnder tydligen sgs det i p3 dokumentr, you do the math.

Ja, det var skert mindre. Omkring 15 miljoner kan det nog ha varit i verkligheten. JAg tror den siffran nmnts i trden ngra r tillbaka.
Citera
2019-01-09, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Man frundras dock ver det enorma flax dom hade och vktarnas enorma oflyt nr dom tnkte..

Samtidigt s r det ju tragiskt, tre lirare kommer ver minst 10 mille var 1992 och s slutar det i misr och allt var helt frgves, snacka om att kasta bort sin livs strsta chans till att gra ngot vettigt av sitt liv, man baxnar!

Hr har vi en av lirarna, det ser ju riktigt mysigt ut dr i lyan (eller inte..)
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=3381
Vilken GM r det i lnken?
Citera
2019-01-09, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
De motsvarade m.a.o. kanske inte frestllningen man har om "proffstjuvar".

Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Man frundras dock ver det enorma flax dom hade och vktarnas enorma oflyt nr dom tnkte.

Den hr kuppen r verkligen unik och p pappret och det perfekta brottet! Inledningsvis har ju polisen inget konkret att bygga ett case p.

Sedan gr Mirre bort sig med obligationerna, och det som ger mig mest huvudvrk - Mousas idioti

Man undrar ju hur efterbliven han r. Nr polisen frgar hur mycket han vet om Gotakuppen s svarar han "en hel del". Det leder till en husis och att han blir hktad. Dr blir det nnu vrre nr han i sin cell ristar in "hr har en av GM i Gotakuppen suttit", och i duschen skriver meddelanden p vggar dr han NAMNGER sina medkumpaner.

Har aldrig hrt ngot liknande. Han bokstavligen ber om att ka dit. Obegripligt!
Citera
2019-01-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjurd
Vilken GM r det i lnken?

Temo - eller kanske Temu.
Citera
2019-01-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Den hr kuppen r verkligen unik och p pappret och det perfekta brottet! Inledningsvis har ju polisen inget konkret att bygga ett case p.

Sedan gr Mirre bort sig med obligationerna, och det som ger mig mest huvudvrk - Mousas idioti

Man undrar ju hur efterbliven han r. Nr polisen frgar hur mycket han vet om Gotakuppen s svarar han "en hel del". Det leder till en husis och att han blir hktad. Dr blir det nnu vrre nr han i sin cell ristar in "hr har en av GM i Gotakuppen suttit", och i duschen skriver meddelanden p vggar dr han NAMNGER sina medkumpaner.

Jag trodde att personerna bakom denna stt var riktiga proffs, men de verkar ju snarare ha klantat sig rejlt flera gnger. Att de involverar personer de knappt knner till exempel. Eller att de kliver in p restaurangen i Alby Centrum fr att lyssna om det hrs borrljud. Eller att de drar igng bankens larm sex gnger under borrningen. Eller att Mirre ber om skjuts hem till Skne med rnbytet av en kompis i en rosa cadillac.
Citera
2019-01-15, 16:46
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba

Haha det var min frsta tanke ocks. Det r ju jackpott fr att casha in p sin frskring. I bankfacket lg det ngon Kurre Kosing-bankbok med 500kr till ett krkort. Men nn, nr inbrottstjuvar TAGIT ALLT s var det ett arv p 800 000 i kontanter som legat dr. Och glm inte bort gammelfarmors gamla guldtackor, det kan nog ha varit en 7-8kg guld, minst. Fyfan vad folk adderade extra dr. Kul att ingen frgat om en grn jadesten eller en guldig buddha heller frrn polisen gick ut och annonserade om att de hittat det. Har man det i sitt bankfack r det vl fr fan det frsta man uppger fr polis och frskringsbolag.

Teemu allts. Bor i en husvagn nu och brnde upp allt p 3-5 r.. Jag vet inte vem som r vrst av honom eller Mousa (r det han som benmns som "Malik" i inlgg 7 tro?). De kunde vl skapat ngot typ av bestende vrde fr samhllet eller tminstone sig sjlva. Startat fretag, kpt ett hus. Men nejd.

Bull fr Roberto, men han mste ju verkligen ha valt ett uruselt stlle. Det r inte direkt att man bygger grejer mitt ute i skogen eller andra olmpade omrden. S han har ju grvt ner grejerna troligtvis i direkt anslutning till civilisationen s det inte ens hinner g 5 r innan det str byggnader dr. Kan ju ta lngre tid att ens f bygglov.

Intressant att de inte ens kan se ngot vrde i andra personers godelar. Det kan ju vara smycken frn sina frldrar eller ngot, men de verkar inte bry sig det minsta om det.
Citera
2019-12-08, 03:15
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Bull fr Roberto, men han mste ju verkligen ha valt ett uruselt stlle. Det r inte direkt att man bygger grejer mitt ute i skogen eller andra olmpade omrden. S han har ju grvt ner grejerna troligtvis i direkt anslutning till civilisationen s det inte ens hinner g 5 r innan det str byggnader dr. Kan ju ta lngre tid att ens f bygglov.
Den berttelsen tror jag inte p. Se filmen "Strul" frn 1988 och vad som hnder med rnbytet dr. Lite fr stor slump, kan jag tycka. Sannolikt en berttelse han tar till, men egentligen hade han nog kvar pengarna.
Citera
2019-12-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa

Ingen som tjallade i alla fall. Rekommenderar P3-dokumentren. Sen kan jag inte lta bli att dra paralleller, p ett positivt stt, till Jnssonligan
Citera
2019-12-08, 08:21
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Haha det var min frsta tanke ocks. Det r ju jackpott fr att casha in p sin frskring. I bankfacket lg det ngon Kurre Kosing-bankbok med 500kr till ett krkort. Men nn, nr inbrottstjuvar TAGIT ALLT s var det ett arv p 800 000 i kontanter som legat dr. Och glm inte bort gammelfarmors gamla guldtackor, det kan nog ha varit en 7-8kg guld, minst. Fyfan vad folk adderade extra dr. Kul att ingen frgat om en grn jadesten eller en guldig buddha heller frrn polisen gick ut och annonserade om att de hittat det. Har man det i sitt bankfack r det vl fr fan det frsta man uppger fr polis och frskringsbolag.

Teemu allts. Bor i en husvagn nu och brnde upp allt p 3-5 r.. Jag vet inte vem som r vrst av honom eller Mousa (r det han som benmns som "Malik" i inlgg 7 tro?). De kunde vl skapat ngot typ av bestende vrde fr samhllet eller tminstone sig sjlva. Startat fretag, kpt ett hus. Men nejd.

Intressant att de inte ens kan se ngot vrde i andra personers godelar. Det kan ju vara smycken frn sina frldrar eller ngot, men de verkar inte bry sig det minsta om det.

han borde ha kontrollerat med kommunen om bygglov eller hur?

va vet du
bygglovet kanske var klar lngt innan
Citera
2019-12-15, 19:51
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
han borde ha kontrollerat med kommunen om bygglov eller hur?

va vet du
bygglovet kanske var klar lngt innan

Och d r det ganska ltt att ta reda p det. Det r Sverige vi snackar om, allt finns dokumenterat hr. Jag fattar verkligen inte vad din pong r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in