2019-01-06, 23:25
Medlem
Intressant dokumentär helt klart.
Man förundras dock över det enorma flax dom hade och väktarnas enorma oflyt när dom tänkte..

Samtidigt så är det ju tragiskt, tre lirare kommer över minst 10 mille var 1992 och så slutar det i misär och allt var helt förgäves, snacka om att kasta bort sin livs största chans till att göra något vettigt av sitt liv, man baxnar!

Här har vi en av lirarna, det ser ju riktigt mysigt ut där i lyan (eller inte..)
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=3381
Citera
2019-01-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Intressant program, måste verkligen ha varit rena julafton för de inblandade. Polisen i programmet säger att han inte är imponerad men väl fascinerad...ha-ha, han var ju sjukt imponerad. Undrar hur mycket pengar det var egentligen, 30 miljoner är väl vad som framkommit men det borde väl ha funnits en hel dela svarta pengar som aldrig togs upp av de drabbade.

Snarare tvärt om, att det var mindre än 30 miljoner då en hel del folk kryddade vad de hade i bankfacken... (För att få "tillbaka" av försäkringsbolaget)

Många invandrare som hade med sig kontanter och guld från sina hemländer tydligen sägs det i p3 dokumentär, you do the math.
Citera
2019-01-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Snarare tvärt om, att det var mindre än 30 miljoner då en hel del folk kryddade vad de hade i bankfacken... (För att få "tillbaka" av försäkringsbolaget)

Många invandrare som hade med sig kontanter och guld från sina hemländer tydligen sägs det i p3 dokumentär, you do the math.

Ja, det var säkert mindre. Omkring 15 miljoner kan det nog ha varit i verkligheten. JAg tror den siffran nämnts i tråden några år tillbaka.
Citera
2019-01-09, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Man förundras dock över det enorma flax dom hade och väktarnas enorma oflyt när dom tänkte..

Samtidigt så är det ju tragiskt, tre lirare kommer över minst 10 mille var 1992 och så slutar det i misär och allt var helt förgäves, snacka om att kasta bort sin livs största chans till att göra något vettigt av sitt liv, man baxnar!

Här har vi en av lirarna, det ser ju riktigt mysigt ut där i lyan (eller inte..)
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=3381
Vilken GM är det i länken?
Citera
2019-01-09, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
De motsvarade m.a.o. kanske inte föreställningen man har om "proffstjuvar".

Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Man förundras dock över det enorma flax dom hade och väktarnas enorma oflyt när dom tänkte.

Den här kuppen är verkligen unik och på pappret och det perfekta brottet! Inledningsvis har ju polisen inget konkret att bygga ett case på.

Sedan gör Mirre bort sig med obligationerna, och det som ger mig mest huvudvärk - Mousas idioti

Man undrar ju hur efterbliven han är. När polisen frågar hur mycket han vet om Gotakuppen så svarar han "en hel del". Det leder till en husis och att han blir häktad. Där blir det ännu värre när han i sin cell ristar in "här har en av GM i Gotakuppen suttit", och i duschen skriver meddelanden på väggar där han NAMNGER sina medkumpaner.

Har aldrig hört något liknande. Han bokstavligen ber om att åka dit. Obegripligt!
Citera
2019-01-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjurd
Vilken GM är det i länken?

Temo - eller kanske Temu.
Citera
2019-01-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Den här kuppen är verkligen unik och på pappret och det perfekta brottet! Inledningsvis har ju polisen inget konkret att bygga ett case på.

Sedan gör Mirre bort sig med obligationerna, och det som ger mig mest huvudvärk - Mousas idioti

Man undrar ju hur efterbliven han är. När polisen frågar hur mycket han vet om Gotakuppen så svarar han "en hel del". Det leder till en husis och att han blir häktad. Där blir det ännu värre när han i sin cell ristar in "här har en av GM i Gotakuppen suttit", och i duschen skriver meddelanden på väggar där han NAMNGER sina medkumpaner.

Har aldrig hört något liknande. Han bokstavligen ber om att åka dit. Obegripligt!

Jag trodde att personerna bakom denna stöt var riktiga proffs, men de verkar ju snarare ha klantat sig rejält flera gånger. Att de involverar personer de knappt känner till exempel. Eller att de kliver in på restaurangen i Alby Centrum för att lyssna om det hörs borrljud. Eller att de drar igång bankens larm sex gånger under borrningen. Eller att Mirre ber om skjuts hem till Skåne med rånbytet av en kompis i en rosa cadillac.
Citera
2019-01-15, 16:46
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba

Haha det var min första tanke också. Det är ju jackpott för att casha in på sin försäkring. I bankfacket låg det någon Kurre Kosing-bankbok med 500kr till ett körkort. Men nänä, när inbrottstjuvar TAGIT ALLT så var det ett arv på 800 000 i kontanter som legat där. Och glöm inte bort gammelfarmors gamla guldtackor, det kan nog ha varit en 7-8kg guld, minst. Fyfan vad folk adderade extra där. Kul att ingen frågat om en grön jadesten eller en guldig buddha heller förrän polisen gick ut och annonserade om att de hittat det. Har man det i sitt bankfack är det väl för fan det första man uppger för polis och försäkringsbolag.

Teemu alltså. Bor i en husvagn nu och brände upp allt på 3-5 år.. Jag vet inte vem som är värst av honom eller Mousa (är det han som benämns som "Malik" i inlägg 7 tro?). De kunde väl skapat något typ av bestående värde för samhället eller åtminstone sig själva. Startat företag, köpt ett hus. Men nejdå.

Bull för Roberto, men han måste ju verkligen ha valt ett uruselt ställe. Det är inte direkt att man bygger grejer mitt ute i skogen eller andra olämpade områden. Så han har ju grävt ner grejerna troligtvis i direkt anslutning till civilisationen så det inte ens hinner gå 5 år innan det står byggnader där. Kan ju ta längre tid att ens få bygglov.

Intressant att de inte ens kan se något värde i andra personers ägodelar. Det kan ju vara smycken från sina föräldrar eller något, men de verkar inte bry sig det minsta om det.
Citera
2019-12-08, 03:15
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Bull för Roberto, men han måste ju verkligen ha valt ett uruselt ställe. Det är inte direkt att man bygger grejer mitt ute i skogen eller andra olämpade områden. Så han har ju grävt ner grejerna troligtvis i direkt anslutning till civilisationen så det inte ens hinner gå 5 år innan det står byggnader där. Kan ju ta längre tid att ens få bygglov.
Den berättelsen tror jag inte på. Se filmen "Strul" från 1988 och vad som händer med rånbytet där. Lite för stor slump, kan jag tycka. Sannolikt en berättelse han tar till, men egentligen hade han nog kvar pengarna.
Citera
2019-12-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa

Ingen som tjallade i alla fall. Rekommenderar P3-dokumentären. Sen kan jag inte låta bli att dra paralleller, på ett positivt sätt, till Jönssonligan
Citera
2019-12-08, 08:21
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Haha det var min första tanke också. Det är ju jackpott för att casha in på sin försäkring. I bankfacket låg det någon Kurre Kosing-bankbok med 500kr till ett körkort. Men nänä, när inbrottstjuvar TAGIT ALLT så var det ett arv på 800 000 i kontanter som legat där. Och glöm inte bort gammelfarmors gamla guldtackor, det kan nog ha varit en 7-8kg guld, minst. Fyfan vad folk adderade extra där. Kul att ingen frågat om en grön jadesten eller en guldig buddha heller förrän polisen gick ut och annonserade om att de hittat det. Har man det i sitt bankfack är det väl för fan det första man uppger för polis och försäkringsbolag.

Teemu alltså. Bor i en husvagn nu och brände upp allt på 3-5 år.. Jag vet inte vem som är värst av honom eller Mousa (är det han som benämns som "Malik" i inlägg 7 tro?). De kunde väl skapat något typ av bestående värde för samhället eller åtminstone sig själva. Startat företag, köpt ett hus. Men nejdå.

Intressant att de inte ens kan se något värde i andra personers ägodelar. Det kan ju vara smycken från sina föräldrar eller något, men de verkar inte bry sig det minsta om det.

han borde ha kontrollerat med kommunen om bygglov eller hur?

va vet du
bygglovet kanske var klar långt innan
Citera
2019-12-15, 19:51
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
han borde ha kontrollerat med kommunen om bygglov eller hur?

va vet du
bygglovet kanske var klar långt innan

Och då är det ganska lätt att ta reda på det. Det är Sverige vi snackar om, allt finns dokumenterat här. Jag fattar verkligen inte vad din poäng är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in