2010-02-18, 13:04
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yupanqui
Måste man fråga moderatorer om lov innan man startar en ny tråd nuförtiden?
https://www.flashback.org/p21423031#p21423031

Tycker jag låter väldigt konstigt, även om OS-forumet bara är ett temporärt forum. Samma regler ska väl gälla över hela forumet? Om jag t.ex vill starta en tråd om arrangörsmissar och Kanadas bristande logistik under OS, måste jag då först ha en mods välsignelse?

Jag vill inte fråga om lov. Jag vill vara fri att kunna starta en ny tråd som jag alltid har kunnat på FB. Duger den inte så får väl mods göra sin primära uppgift som städgummor och slänga den i papperskorgen, men detta otyg med förhandsgranskning och onödig kontakt med moderatorer - Nej tack.

Om man vill diskutera arrangörsmissar i dom alpina tävlingarna så finns det en tråd för det.
Vill du diskutera missar i curling så använder du curlingtråden och så vidare..
Vad vi däremot inte vill ha är en stor metatråd där man chattar och blandar hej vilt.

Vi har skapat en tråd för chatt, det räcker.

Att det sen tar emot att behöva fråga om att få öppna en tråd och att vi kräver en argumentation för att tråden ska skapas är ditt problem.
Citera
2010-02-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Om man vill diskutera arrangörsmissar i dom alpina tävlingarna så finns det en tråd för det.
Vill du diskutera missar i curling så använder du curlingtråden och så vidare..
Vad vi däremot inte vill ha är en stor metatråd där man chattar och blandar hej vilt.

Vi har skapat en tråd för chatt, det räcker.

Konstigt att du får min fråga att handla om chattande. Tror du inte att det finns någon diskussion som inte passar in i någon av de befintliga trådarna? Det betyder faktiskt inte att de automatiskt gynnar ut i chattande.

Citat:
Att det sen tar emot att behöva fråga om att få öppna en tråd och att vi kräver en argumentation för att tråden ska skapas är ditt problem.

Ni skapade problemet, inte jag.
Varför ska jag behöva fråga er om lov innan jag startar en ny tråd? Tror inte Admin är så där förtjust i att moderatorer ska godkänna trådar innan de öppnas.

Du behöver inte ta detta som något påhopp på dig som mod (då hade jag använt PM om jag vill diskutera enskilda moderatorsåtgärder).
Tänkte mer att vi kunde ha en generell diskussion. Om OS-forumet lyder under andra regler än övriga forumet så accepterar jag självklart det, men att mods hittar på egna regler som avviker från övriga forumet ser jag själv som något väldigt dåligt.

Frågan var alltså om moderatorer ska ha rätt att förhandsgranska trådar innan de startas om du missade det.
Citera
2010-02-18, 13:48
Medlem
najass avatar
Citat:
Varför ska jag behöva fråga er om lov innan jag startar en ny tråd? Tror inte Admin är så där förtjust i att moderatorer ska godkänna trådar innan de öppnas.

Du behöver inte ta detta som något påhopp på dig som mod (då hade jag använt PM om jag vill diskutera enskilda moderatorsåtgärder).
Tänkte mer att vi kunde ha en generell diskussion. Om OS-forumet lyder under andra regler än övriga forumet så accepterar jag självklart det, men att mods hittar på egna regler som avviker från övriga forumet ser jag själv som något väldigt dåligt.

Frågan var alltså om moderatorer ska ha rätt att förhandsgranska trådar innan de startas om du missade det.

Inte för att jag är sportmod, men vill ändå påpeka att det givetvis inte är enskilda mods som genomfört detta. Det har diskuterats i Outlaw (inkluderande admin) och så vitt jag begripit av de diskussionerna är detta inget nytt utan det var ett liknande koncept för Peking-OS, med temporära OS-forum med specialregler.
Citera
2010-02-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Inte för att jag är sportmod, men vill ändå påpeka att det givetvis inte är enskilda mods som genomfört detta. Det har diskuterats i Outlaw (inkluderande admin) och så vitt jag begripit av de diskussionerna är detta inget nytt utan det var ett liknande koncept för Peking-OS, med temporära OS-forum med specialregler.

Så Admin tycker det är okej att moderatorer ska godkänna/bestämma vilka trådar som får startas? Om så är fallet så har jag väl inte så mycket annat att säga förutom att jag tycker det är ett väldigt dåligt beslut.
Citera
2010-02-18, 13:58
Medlem
najass avatar
Citat:
Så Admin tycker det är okej att moderatorer ska godkänna trådar innan de startas? Om så är fallet så har jag väl inte så mycket annat att säga förutom att jag tycker det är ett väldigt dåligt beslut.

Alltså detta är ju inget unikt på Flashback. Till exempel så är det så i forumet Feedback.
Citera
2010-02-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Alltså detta är ju inget unikt på Flashback. Till exempel så är det så i forumet Feedback.

Är väl en viss skillnad på ett forum som Feedback som handlar om enskilda användare och ett forum om OS som i min mening användarna ska bestämma vad som diskuteras - inte moderatorerna.
Citera
2010-02-18, 14:08
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Konstigt att du får min fråga att handla om chattande. Tror du inte att det finns någon diskussion som inte passar in i någon av de befintliga trådarna? Det betyder faktiskt inte att de automatiskt gynnar ut i chattande.

Jag får din fråga att handla om chattande för att ifall du hade velat diskutera det du säger dig vilja diskutera så finns det alternativet.

Sen finns det säkert någon diskussion som inte passar in i dom trådar som finns just nu, det jag däremot säger är att jag inte fått något förslag på sådana och att dom ideer som har skickats till mig har varit för vaga, dåligt underbyggda och allmänt dåliga för att skapa en ny tråd.

Citat:

Då admin skapat forumet så tror jag du kan vara ganska lugn för att han känner till vilka rättigheter som finns.

Du ska fråga för att vi har bestämt det. Det är inget nytt för forumet även om det inte är speciellt vanligt.
OS forumet är ett tidsbestämt forum som kommer att arkiveras, vi är intresserade av att ha bra diskussioner och framför allt, diskussioner där det är lätt att söka efter information, därav begränsningen.

Citat:

Jag tar det inte som ett påhopp.

Vi förhandsgranskar inte trådar i OS forumet, vi säger helt enkelt nej till skapandet av nya och har bestämt att endast moderatorerna får skapa nya trådar. Det är inget som jag eller ens sportmodsen ensamma har bestämt utan det är ett beslut som är taget i outlaw.

Att OS forumet har andra regler är något vi har varit öppna med från första början.
Det gäller mycket hårdare moderering på OT och chatt utanför matchtrådarna och chattråden och så får man inte skapa egna trådar.
Citera
2010-02-18, 14:59
Medlem
Citat:
text

Om jag har förstått det rätt så är ni moderatorer med i högsta grad och påverkar hur ett forum ska se ut. Jag anser helt enkelt att du/andra sportmods/admin har tagit ett dåligt beslut.

Citat:
OS forumet är ett tidsbestämt forum som kommer att arkiveras, vi är intresserade av att ha bra diskussioner och framför allt, diskussioner där det är lätt att söka efter information, därav begränsningen.

Fast ingenting säger väl att det inte skulle bli bra diskussioner om det var ett öppet forum? De stora trådarna finns ju fortfarande kvar som diskussionerna om olika grenar tar plats i. Vad är problemet att hitta information i dessa trådar och dessutom ha tillgång till andra trådar som kanske har en helt annan frågeställning?

Jag gissar att vi har förlorat ett par riktigt intressanta trådar som skulle ha funnits om det vore ett öppet forum, för tro det eller ej, alla är inte så pigga på att gå omvägar via moderatorer för att göra något så självklart som att starta en ny tråd.

Woho! 200 posts. Nu drar jag till Laidback där det förhoppsningvis är något friare tyglar.
Citera
2010-02-18, 15:12
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Om jag har förstått det rätt så är ni moderatorer med i högsta grad och påverkar hur ett forum ska se ut. Jag anser helt enkelt att du/andra sportmods/admin har tagit ett dåligt beslut.

Det är helt ok att du tycker så.

Citat:
Fast ingenting säger väl att det inte skulle bli bra diskussioner om det var ett öppet forum? De stora trådarna finns ju fortfarande kvar som diskussionerna om olika grenar tar plats i. Vad är problemet att hitta information i dessa trådar och dessutom ha tillgång till andra trådar som kanske har en helt annan frågeställning?

Jag gissar att vi har förlorat ett par riktigt intressanta trådar som skulle ha funnits om det vore ett öppet forum, för tro det eller ej, alla är inte så pigga på att gå omvägar via moderatorer för att göra något så självklart som att starta en ny tråd.

Det är ganska mycket som säger att det skulle bli så.
Nu ser du inte allt jobb med att radera OT och Chatt som vi håller på med under dagarna men jag ljuger inte ifall jag säger att vi rensar ett par hundra inlägg per dag bara i OS trådarna.

Problemet med kluddiga trådar är att det är svårare att söka i dom och betydligt tråkigare att läsa dom ifall dom till 60-70% består av kommentarer om vad som sker på användarens tv precis när inlägget skrivs.

Jag är övertygad om att diskussionen kring OS och grenarna inte har mått dåligt utav att vi har begränsat rättigheterna och är det någon som inte vill gå en omväg för att få sin röst hörd så kanske han inte hade så mycket att säga från början?
Citera
2010-02-20, 10:04
Medlem
Moderatorer - sluta leka Hitler!

Vad fan är problemet med vissa moderatorer som ska sitta och radera inlägg och stänga trådar fast folk vill fortsätta diskutera? Får dom en kick av att utöva sin lilla makt här eftersom dom irl har noll?
Citera
2010-02-20, 10:06
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annatar
Vad fan är problemet med vissa moderatorer som ska sitta och radera inlägg och stänga trådar fast folk vill fortsätta diskutera? Får dom en kick av att utöva sin lilla makt här eftersom dom irl har noll?
Vad fan är problemet med vissa användare som vägrar läsa regler innan de postar eller FAQen innan de börjar gnälla på moderatorer? Får de en kick av att synas här eftersom ingen ser dem irl?
Citera
2010-02-20, 10:09
Medlem
Alla regler har undantag.. Ibland går det sunda förnuftet före strikta regler. Då blir det ett mycket trevligare forum för alla. Om du kollar på antalet inlägg jag har gjort så ser du att jag inte har något större behov av att synas här. Blir bara irriterad av att bli censurerad av någon diktator utan eget liv.
Senast redigerad av Annatar 2010-02-20 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in