2008-12-15, 02:27
Bannlyst
Jag tycker att moderatorerna (i synnerhet feldgrau) borde bli bättre på att kunna hantera kritik, heta diskussioner och tjaffs utan att blanda in sina personliga åsikter om användaren han precis krigade med i framtida trådar. Det gör du alldeles för ofta.

Samma sak gäller ärkepajasen isch, som jag för ett tag sedan hade en stor diskussion med, som inte kan släppa det utan väntar på ett tillfälle att knäcka mig eller till och med ge mig en varning.

Kan nog inte ange något exempel där feldgrau har bett medlemmarna (speciellt mig som kan vara gansa hetsig i mina diskussioner) lugna ner sig utan att få en "skriftlig" tillsägelse i PM. Han njuter alltså av att ge mig en tillsägelse för att jag har upprört honom i tidigare trådar.

Ger samtidigt creds till Shuyin som gång på gång visat att han är en perfekt moderator. Objektiv, rättvis och trevlig moderator (även ifall jag har fått 1000 tillsägelser av honom) som kan hantera kritik och föra diskussioner utan att för mycket lägga in personliga åsikter som han har om vissa användare.

Men åter igen detta, vi är människor och går det ens att föra en diskussion utan att blanda in personliga åsikter?
Senast redigerad av battan-- 2008-12-15 kl. 02:32.
Citera
2008-12-15, 02:50
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av battan--
Jag tycker att moderatorerna (i synnerhet feldgrau) borde bli bättre på att kunna hantera kritik, heta diskussioner och tjaffs utan att blanda in sina personliga åsikter om användaren han precis krigade med i framtida trådar. Det gör du alldeles för ofta.

[...]

Kan nog inte ange något exempel där feldgrau har bett medlemmarna (speciellt mig som kan vara gansa hetsig i mina diskussioner) lugna ner sig utan att få en "skriftlig" tillsägelse i PM. Han njuter alltså av att ge mig en tillsägelse för att jag har upprört honom i tidigare trådar.

Jag må tycka att du är en idiot när jag diskuterar med dig som användare, men jag kan försäkra dig om att jag aldrig någonsin haft det i tanke när jag delat ut en tillsägelse till dig. Tre gånger har du fått en tillsägelse av mig, alla tre gånger har även den/dem du tjafsat mot fått en tillsägelse för samma kluster av OT och trams. Jag har delat ut tillsägelser till en jävla massa användare, du står inte ut ur mängden så som du tror.

Att du förväntar dig att vi moderatorer ska dalta med er användare är beklämmande. Ni borde själva kunna inse när ni är helt ute och cyklar, när det är dags att sluta tramsa och när det är dags att återgå till topic, utan att jag ska behöva leka dagisfröken och leda er tillbaka på rätt spår. Jag försöker ibland med det om jag råkar komma in i en sådan tråd när tramset just startat, men ofta upptäcks det senare och då är det redan för sent.

Något njutande av att dela ut tillsägelser har jag heller aldrig märkt av. Det är snarare extra trist och jobbigt är det att dela ut tillsägelser till användare som dig som jag ogillar i diskussionerna som användare, eftersom det alltid finns en risk att det misstolkas, så som du gör i ditt inlägg.

EDIT: Det här kanske är fel ställe att ta den diskussionen dock men du är så klart välkommen att PM:a mig.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2008-12-15 kl. 02:54.
Citera
2008-12-15, 08:55
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Måste säga att det Fenrisulv! säger om diskrepansen i tolkningen av regelverket har en hel del poänger. Det är synd bara att det kommer bort i floden av bitterhet, tillmälen och epitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Regel 0.02

0.02. Inlägg ska hålla sig i närheten av ämnet för gällande forum

Var noga med att posta ditt inlägg i rätt forum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Om du är osäker på vilket forum som passar bäst kan du kontakta en moderator innan. Ifall det finns flera forum som passar för ditt inlägg väljer du det forum som du tycker är lämpligast.
Jag förstår din tanke, men det är omöjligt att skriva regler som endast kan tolkas på ett sätt. Om vi tar regel 0.02 som exempel så inser vän av ordning att den öppnar för flera tolkningar som alla kan vara rätt. Vilket forum ska en tråd startas i? Jag är övertygad om att vi kan hitta på olika topic som kan postas i flera olika delar av FB och fortfarande vara postade i rätt forumsdel.

Det är omöjligt att inte komma in på personligt tyckande när man som moderator ska ta ställning till om en del trådar ligger i fel forum, eller inte. Detta gäller även övriga regler, både 0.x och 1.x. Av det skälet röstas det alltid om varningar just för att förhindra att personliga tolkningar av regler, eller personligt agg mot medlemmen ifråga, ska kunna leda till felaktiga beslut.
Citera
2008-12-15, 09:10
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag må tycka att du är en idiot när jag diskuterar med dig som användare, men jag kan försäkra dig om att jag aldrig någonsin haft det i tanke när jag delat ut en tillsägelse till dig. Tre gånger har du fått en tillsägelse av mig, alla tre gånger har även den/dem du tjafsat mot fått en tillsägelse för samma kluster av OT och trams. Jag har delat ut tillsägelser till en jävla massa användare, du står inte ut ur mängden så som du tror.

Det här tror jag är en viktig poäng, som användare utsätts man kanske för en eller några åtgärder under sin tid här (sen finns det ju de som är värre förstås...) och då är det klart att varje tillfälle sticker ut, men som moderator utför man kanske ett flertal åtgärder varje dag, varje fall är inte särskilt unikt och i de flesta fall lägger man dem inte på minnet.

Det kan ju vara värt att tänka på, att det som kan uppfattas av användaren som något som är väldigt direkt riktat mot denne normalt sett bara är ännu ett fall i högen för moderatorn i fråga.

Och som Feldgrau säger, som moderator så är det snarare så att man drar sig för att dela ut tillsägelser mot användare som man ogillar i sin egen roll som användare, för att det kan missuppfattas. Överlag är det aldrig roligt att dela ut tillsägelser, det är mest bara trist faktiskt.
Citera
2008-12-15, 10:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det här tror jag är en viktig poäng, som användare utsätts man kanske för en eller några åtgärder under sin tid här (sen finns det ju de som är värre förstås...) och då är det klart att varje tillfälle sticker ut, men som moderator utför man kanske ett flertal åtgärder varje dag, varje fall är inte särskilt unikt och i de flesta fall lägger man dem inte på minnet.

Det kan ju vara värt att tänka på, att det som kan uppfattas av användaren som något som är väldigt direkt riktat mot denne normalt sett bara är ännu ett fall i högen för moderatorn i fråga.

Och som Feldgrau säger, som moderator så är det snarare så att man drar sig för att dela ut tillsägelser mot användare som man ogillar i sin egen roll som användare, för att det kan missuppfattas. Överlag är det aldrig roligt att dela ut tillsägelser, det är mest bara trist faktiskt.
Trist och tar faktiskt lite tid. Jag är själv ny som moderator och har inte riktigt kommit igång, men jag kommer verkligen att anstränga mig för att inte falla in i någon form av slentrian-agerande utan värdesätta varenda användare och göra mitt bästa för att aldrig glömma att jag är moderator för att förbättra för användarna. Användarna finns inte här för min skull.
Citera
2008-12-15, 18:04
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av battan--
...
Samma sak gäller ärkepajasen isch, som jag för ett tag sedan hade en stor diskussion med, som inte kan släppa det utan väntar på ett tillfälle att knäcka mig eller till och med ge mig en varning.
...

Mig veterligen har vi inte haft något att göra med varandra i min roll som moderator. Den ända du har att skylla för eventuella varningar är dig själv och din oförmåga att hålla dig till FBs regelverk.
Citera
2008-12-15, 20:37
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisulv!
Utan att förlöpa mig igen och riskera ytterligare en tillsägelse för att jag tycker att en moderator i sina svar uppvisar en sån grundläggande brist på intelligens och komparativ förståelse så väljer jag att avsluta denna diskussion nu. Jag skall sova, Här i Turkiet ligger vi en timme före Sverige så klockan är kvart i ett här. Fältgrus, jag tror nog att du är/blir en lysande moderator. Med ditt rövslickande och icke-obstruktiva beteende är du som klippt och skuren för en ev. admin37-post. Bara titta på dina kollegor. Riktiga Mensa-typer allihopa Främst Snövit, hon måste ju klassas som den smartaste hasselmusen någonsin, men hon har bra konkurrens från "i wanna be famous"-Lady Tiera
Inte ens på semestern kan du slappna av från trollandet
Citera
2008-12-16, 08:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Hur kommer det sig att tras numera är medlem istället för moderator?
Citera
2008-12-16, 08:57
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hur kommer det sig att tras numera är medlem istället för moderator?

Jag frågade honom varför i ett PM strax efter att han lämnat moderatorsrollen - han svarade att han inte längre hade tid att lägga så mycket tid på forumet. Synd, han var en föredömligt effektiv och konsekvent moderator, dessutom en intelligent och beläst individ, verksam i traditionellt svårmoderererade delfora (Utrikespolitik, Invandring, Revisionism).
Citera
2008-12-16, 10:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag frågade honom varför i ett PM strax efter att han lämnat moderatorsrollen - han svarade att han inte längre hade tid att lägga så mycket tid på forumet. Synd, han var en föredömligt effektiv och konsekvent moderator, dessutom en intelligent och beläst individ, verksam i traditionellt svårmoderererade delfora (Utrikespolitik, Invandring, Revisionism).

Du glömde att han tog bort inlägg så fort att han kände att det gick emot hans personliga åsikt.
Citera
2008-12-16, 11:04
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du glömde att han tog bort inlägg så fort att han kände att det gick emot hans personliga åsikt.
Nu tror jag allt du snackar skit, annars upp till bevis.
Citera
2008-12-16, 11:47
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nu tror jag allt du snackar skit, annars upp till bevis.

Hur ska det gå till då? Helt klart hade han dille på att ta bort inlägg och låsa trådar det kan knappast förnekas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in