Citat:
Ursprungligen postat av spikar
Nja, jag förstår också att informationen du gav var till forumet i allmänhet. Jag försöker inte att inkräkta på din kunskap eller välvilja, och om det uppfattades så, så är jag ledsen.
Nejnej, det var inte så jag tolkade det. Av Ditt svar att döma så förstod jag nästan att Du valt att inte acceptera att just Du drabbats av sjukdomen, oavsett om Du själv lider både fysiskt och psykiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av spikar
Å andra sidan kom ditt svar med en referens till mitt inlägg. Och jag accepterar inte min sjukdom. Jag har valt att se den som en skada mer än något jag kan behandla. Den omställning som sjukdomen kräver är inte värt det enligt mig. Jag tycker lika synd om mig själv, som om dem som kämpar för att hålla sjukdomen i stången.
Å andra sidan så kan Du, om Du ändrar inställning och börjar behandla Dig, återuppta styrketräningen och raggandet efter ett tag när Du är fin i huden och fått lite solariebränna. Tatueringar bör Du vara lite avvaktande med dock. Psoriasis är visserligen en väldigt orättvis sjukdom men ju snabbare man accepterar den och börjar motarbeta den desto bättre kommer man att må både i huden och rent psykiskt. Det är inget allvarligt handikapp längre, även om det kräver en viss daglig arbetsinsats av psoratikern. Fördelen med sjukdomen (om man nu får vara lite optimist och se fördelar även i bakslag) är att den drabbade ofta lär känna sin egen kropp och anlägger en hälsosam livsföring som inte alls varit fallet om den drabbade aldrig drabbats av sjukdomen och tvingats se över sin livsföring. Som psoratiker går det inte att supa järnet i flera veckor och det går inte att leva på nudlar och grillchips eftersom utslagen förvärras då. Vettig fräsch mat, motion, kosttillskott, solljus och sparsamhet med starka drycker är ingen stor uppoffring om Du vill se ut som "alla andra" på badstranden. Dessutom så mår Din kropp bättre av det i längden och Du kommer att vara en mycket hälsosammare 45-åring än Dina jämngamla icke-psoratiska kompisar som super och svullar idag.
Tänk på saken. Det är ingen stor uppoffring och om Du börjar redan imorgon med att ringa läkaren så kan Du vara jättefin i huden i juli-augusti. Tänk på saken.
// Roger P.