2007-05-17, 09:25
Medlem
Hispers avatar
Jag har också "förmånen" att ha sjukdomen. Jag har även periodvis haft stora problem med psoriasisartrit.
Citera
2007-05-17, 14:31
Medlem
spikars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Orkar inte läsa skittråden men min flickvän har skiten.

Peace.

/Fordie

Aja, du verkar vara en openminded typ i alla fall, grattis till det.

// spikar
Citera
2007-05-17, 14:36
Medlem
spikars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Du behöver inte lida av det om Du inte vill. Det finns hjälp att få och dessutom så kommer Du att lära känna Din kropp bättre längs vägen. Sluta med nikotin eftersom det försämrar blodomloppet, drick inte alkohol mer än nån gång i månaden och ät vettigt. Mycket grönsaker, lite rött kött, mycket fisk, omega-3 kapslar av god kvalitet och extra vitaminer. Frukt och grönt istället för biffstek och öl. Sök läkarhjälp genom att gå till en vårdcentral och begära en remiss till en hudklinik. Det har Du rätt att kräva. På hudmottagningen kommer Du att få besöka en läkare som tittar på Dig och ordinerar behandling. Det vanligaste är lokalbehandling genom salvor och lösningar samt ljusbehandling med UVB-strålning. Numera finns det salvor som inte är lika kladdiga och jävliga som de var för tio-femton år sedan. Diprosalic är en kutanlösning (d.v.s. en trögflytande alkoholbaserad stark kortisonlösning) som främst används i hårbotten men även fungerar på kroppen i övrigt, den torkar upp på några minuter efter påstrykningen. Diprolen är en stark kortisongel som också är mindre kladdig och torkar upp snabbt. Båda två är mycket effektiva och i kombination med ljusbehandling så handlar det om veckor innan Du ser tydliga resultat. Att vara psoratiker handlar om att avsätta en stund varje dag för sig själv och inte sluta upp med behandlingarna bara för att man blivit bättre, psoriasis är en livslång kompanjon men det behöver inte inskränka mer på livskvalitén än man själv tillåter att den gör. Fullfölj behandlingarna och underhållssmörj enligt ett bestämt schema. Förändra Din livsföring så att Du lever sundare. Undvik stress och gifter. Sök läkarhjälp, för läkarhjälp finns att få om man försöker.

// Roger P.

Hej Roger, och tack för din eminenta guide. Du har helt rätt i vartenda påstående, det som tyvärr gör dina rader så värdelösa är att det är förbannat många av dem. Det ÄR ett sprillans nytt liv, och jag kan garantera att min hjärna kommer att göra kraftigt motstånd. Alla sjukdomar tar sig olika karaktärer. Vissa människor mår till och med bättre med sin sjukdom än innan. Men för mig är sjukdomen enbart i vägen. Den har förstört ett sätt att leva som jag älskade. Och därför så hjälper din guide mig inte.

Men men, detta var lite OT. Skulle uppskatta om fler berättade om sina egna upplevelser. Ser detta mer som terapi, än en grupp som ska lösa problemet med sjukdomen.

// spikar
Citera
2007-05-17, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spikar
Hej Roger, och tack för din eminenta guide. Du har helt rätt i vartenda påstående, det som tyvärr gör dina rader så värdelösa är att det är förbannat många av dem. Det ÄR ett sprillans nytt liv, och jag kan garantera att min hjärna kommer att göra kraftigt motstånd. Alla sjukdomar tar sig olika karaktärer. Vissa människor mår till och med bättre med sin sjukdom än innan. Men för mig är sjukdomen enbart i vägen. Den har förstört ett sätt att leva som jag älskade. Och därför så hjälper din guide mig inte.

Men men, detta var lite OT. Skulle uppskatta om fler berättade om sina egna upplevelser. Ser detta mer som terapi, än en grupp som ska lösa problemet med sjukdomen.

// spikar
Vad Du nu säger är att råden Du fått är värdelösa eftersom Du inte accepterar Din sjukdom? Är det rätt uppfattat?

// Roger P.
Citera
2007-05-17, 21:32
Bannlyst
..

Visste inte vad psoriasis var innan jag sökte: http://images.google.se/images?hl=sv...=1&sa=N&tab=wi

Beklagar fan. Hoppas forskare hittar ett botemedel snart då. Forskningen går iallafall frammåt! Vet inte hur det är på detta område, men man kanske hittar nått botemedel som tar bort det helt.
Citera
2007-05-17, 21:41
Medlem
tjaboooos avatar
psoriasis är så mycket mer än bara hudutslag, det kan bl.a sätta sej på naglarna så dom blir extremt sköra.
kan även sätta sej på lederna och kallas då psoriasisartrit.
kan bråka även med matsmältningsorganen också.
Citera
2007-05-17, 21:52
Bannlyst
..

Verkar riktigt djävligt:/ Läste lite nyss och det är bra att det finns sånna här sidor iallafall:
http://www.ungmedpsoriasis.se/t1.aspx
Citera
2007-05-17, 23:15
Medlem
spikars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Visste inte vad psoriasis var innan jag sökte: http://images.google.se/images?hl=sv...=1&sa=N&tab=wi

Beklagar fan. Hoppas forskare hittar ett botemedel snart då. Forskningen går iallafall frammåt! Vet inte hur det är på detta område, men man kanske hittar nått botemedel som tar bort det helt.

Fin samling av de mer extrema fallen. Min psoriasis är inte lika elak, men väldigt destruktiv i min nuvarande livssituation.

Det värsta är fallen då artiten i lederna har spårat ur. Finns en kille på västkusten som brukade klättra i berg och liknande innan han fick artit. Tydligen har han varit på K2. Han fick sjukdomen när han var 28, och numera har han nog mer titan i sin ryggrad än ben. Han kan inte ha varit lycklig då vår atomklyvande, hjärnopererande, rymdraketsbyggande forskarskara förklarade att; Du kan smörja dig lite om du känner för det, men morfin är det bästa vi kan ge dig.

// spikar
Citera
2007-05-17, 23:23
Medlem
spikars avatar
Citat:
Vad Du nu säger är att råden Du fått är värdelösa eftersom Du inte accepterar Din sjukdom? Är det rätt uppfattat?

// Roger P.

Nja, jag förstår också att informationen du gav var till forumet i allmänhet. Jag försöker inte att inkräkta på din kunskap eller välvilja, och om det uppfattades så, så är jag ledsen.

Å andra sidan kom ditt svar med en referens till mitt inlägg. Och jag accepterar inte min sjukdom. Jag har valt att se den som en skada mer än något jag kan behandla. Den omställning som sjukdomen kräver är inte värt det enligt mig. Jag tycker lika synd om mig själv, som om dem som kämpar för att hålla sjukdomen i stången.

// spikar
Citera
2007-05-17, 23:36
Bannlyst
Citat:
Nja, jag förstår också att informationen du gav var till forumet i allmänhet. Jag försöker inte att inkräkta på din kunskap eller välvilja, och om det uppfattades så, så är jag ledsen.
Nejnej, det var inte så jag tolkade det. Av Ditt svar att döma så förstod jag nästan att Du valt att inte acceptera att just Du drabbats av sjukdomen, oavsett om Du själv lider både fysiskt och psykiskt.

Citat:
Å andra sidan kom ditt svar med en referens till mitt inlägg. Och jag accepterar inte min sjukdom. Jag har valt att se den som en skada mer än något jag kan behandla. Den omställning som sjukdomen kräver är inte värt det enligt mig. Jag tycker lika synd om mig själv, som om dem som kämpar för att hålla sjukdomen i stången.
Å andra sidan så kan Du, om Du ändrar inställning och börjar behandla Dig, återuppta styrketräningen och raggandet efter ett tag när Du är fin i huden och fått lite solariebränna. Tatueringar bör Du vara lite avvaktande med dock. Psoriasis är visserligen en väldigt orättvis sjukdom men ju snabbare man accepterar den och börjar motarbeta den desto bättre kommer man att må både i huden och rent psykiskt. Det är inget allvarligt handikapp längre, även om det kräver en viss daglig arbetsinsats av psoratikern. Fördelen med sjukdomen (om man nu får vara lite optimist och se fördelar även i bakslag) är att den drabbade ofta lär känna sin egen kropp och anlägger en hälsosam livsföring som inte alls varit fallet om den drabbade aldrig drabbats av sjukdomen och tvingats se över sin livsföring. Som psoratiker går det inte att supa järnet i flera veckor och det går inte att leva på nudlar och grillchips eftersom utslagen förvärras då. Vettig fräsch mat, motion, kosttillskott, solljus och sparsamhet med starka drycker är ingen stor uppoffring om Du vill se ut som "alla andra" på badstranden. Dessutom så mår Din kropp bättre av det i längden och Du kommer att vara en mycket hälsosammare 45-åring än Dina jämngamla icke-psoratiska kompisar som super och svullar idag.

Tänk på saken. Det är ingen stor uppoffring och om Du börjar redan imorgon med att ringa läkaren så kan Du vara jättefin i huden i juli-augusti. Tänk på saken.

// Roger P.
Citera
2007-05-17, 23:44
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
med att ringa läkaren så kan Du vara jättefin i huden i juli-augusti. Tänk på saken.
förutsätter att man får tag i en läkare som sköter sitt arbete...vilket är lättare sagt än gjort efter vad jag upplevt.
Citera
2007-05-17, 23:50
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Betnovatsalva (receptbelagd steroid) samt vistelse i sol och värme rekommenderas. Typisk arvsbetingad åkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in