Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
När man börjar diskutera dubstep så är det alltid svårt att veta vilken typ av musik det talas om, om man anser doctor p eller mala vara genrens huvudsound liksom. Jag kan säga att när jag först upptäckte dubstep för ca 4 år sedan hade jag aldrig hört något liknande, och till skillnad från i dag när man upptäcker musikstilen genom en låt som spelas på radion, reklamen eller klubben med en struktur som nästan är identisk med vilken annan musikstil som helst, så satt jag och förvånades av benga och kromestars mest avskalade låtar.
Till en början hade jag väldigt svårt för tempot och dom avskalade ljuden. Det kändes inte som musik utan snarare mystiska ljud ihopkomponerat på ett smått märkligt sätt. Med tiden började man dock få mer och mer tycke för låtarna och de där konstiga ljuden blev helt plötsligt till en skön rythm.
Idag känner jag nästan att det är all annan musik som är för mycket, ljuden bara kör över lyssnaren och det går inte att uppfatta allt som händer i låten, till skillnad från den lugna dubstepen där man kan ta in alla ljud och använda tystnaden som ett instrument i sig.
Och så slutligen, till en sådan snyfthistoria som denna. Den första dubsteplåt jag hörde:
Benga - Crunked up
http://www.youtube.com/watch?v=tB5UZOLZaJ4
Till en början hade jag väldigt svårt för tempot och dom avskalade ljuden. Det kändes inte som musik utan snarare mystiska ljud ihopkomponerat på ett smått märkligt sätt. Med tiden började man dock få mer och mer tycke för låtarna och de där konstiga ljuden blev helt plötsligt till en skön rythm.
Idag känner jag nästan att det är all annan musik som är för mycket, ljuden bara kör över lyssnaren och det går inte att uppfatta allt som händer i låten, till skillnad från den lugna dubstepen där man kan ta in alla ljud och använda tystnaden som ett instrument i sig.
Och så slutligen, till en sådan snyfthistoria som denna. Den första dubsteplåt jag hörde:
Benga - Crunked up
http://www.youtube.com/watch?v=tB5UZOLZaJ4
Riktigt bra låt, kan tänka mig att du fastnade till denna.
Själv så har jag alltid lyssnat på musik med mycket bas, och när jag började tröttna på hardstyle och liknande för att jag tyckte allting lät likadant, så pratade jag med min bror som precis kommit hem från tågluffning i europa, och då hade han varit på en undergroundklubb där de hade spelat dubstep. Han sa att det var så fett när man väl var där, och det var en sån fruktansvärt bas dessutom. Jag kollade upp dubstep men hittade ingen direkt låt jag fastnade för, sen såg jag en flashloop med Bassnectar - Cozza Frenzy (Mega-Bass remix). Jag fastnade direkt och spenderade timmar för att hitta låten(den fanns inte i comments nej), sen lyckades jag och satt och sökte hela natten på liknande artister och låtar och spårade totalt.