På senare tid har denna svårplacerade, ursprungligen Londonbaserade musikstil fullkomligt exploderat. Tidningen Wired utnämnde exempelvis den eminente artisten Burials självbetitlade skiva till årets bästa - i min mening ett mycket befogat val.
Så till min fråga - är det någon här på forumet som lyssnar på dubstep? Band som Kode9 and the Spaceape, Skream, Benga, Boxcutter och redan nämnda Burial har gett mitt musiklyssnande såväl som musikskapande en helt ny glöd, men förutom ett par bekanta som delar min kärlek till denna genre är det nästan ingen som ens har hört talas om banden jag har nämnt.
Som en lysande introduktion till musiken rekommenderar jag Burial, som visserligen inte är särskilt typiskt för dubstep-soundet, men som ändå har tagit genren till nya och oväntade nivåer. För en poetisk beskrivning citerar jag introtexten på oink.me.uk:
Citat:
Burial’s parallel dimension sounds set in a near future South London underwater. You can never tell if the crackle is the burning static off pirate radio transmissions, or the tropical downpour of the submerged city outside the window. In their sometimes suffocating melancholy, most of these tracks seem to yearn for drowned lovers. The smouldering desire of ‘Distant Lights’ is cooled only by the percussive ice sharp slicing of blades and jets of hot air blowing from the bass.