2007-05-13, 20:45
Medlem
mongrels avatar
På senare tid har denna svårplacerade, ursprungligen Londonbaserade musikstil fullkomligt exploderat. Tidningen Wired utnämnde exempelvis den eminente artisten Burials självbetitlade skiva till årets bästa - i min mening ett mycket befogat val.

Så till min fråga - är det någon här på forumet som lyssnar på dubstep? Band som Kode9 and the Spaceape, Skream, Benga, Boxcutter och redan nämnda Burial har gett mitt musiklyssnande såväl som musikskapande en helt ny glöd, men förutom ett par bekanta som delar min kärlek till denna genre är det nästan ingen som ens har hört talas om banden jag har nämnt.

Som en lysande introduktion till musiken rekommenderar jag Burial, som visserligen inte är särskilt typiskt för dubstep-soundet, men som ändå har tagit genren till nya och oväntade nivåer. För en poetisk beskrivning citerar jag introtexten på oink.me.uk:

Citat:
Burial’s parallel dimension sounds set in a near future South London underwater. You can never tell if the crackle is the burning static off pirate radio transmissions, or the tropical downpour of the submerged city outside the window. In their sometimes suffocating melancholy, most of these tracks seem to yearn for drowned lovers. The smouldering desire of ‘Distant Lights’ is cooled only by the percussive ice sharp slicing of blades and jets of hot air blowing from the bass.
Citera
2007-11-17, 02:40
Medlem
Riesens avatar
REQ: Bra Dubstep!

Sen jag upptäckte Untrue med Burial för några dagar sedan har den gått på repeat i Winamp mer eller mindre 24/7. Jag är helt fängslad och känner mig nu mogen att leta rätt på mer bra dubstep. Lyssnar igenom Box of Dub för tillfället.

Någon mer som lyssnar på dubstep här? Har ni något att rekommendera?
Citera
2007-11-17, 03:37
Medlem
Pompe de velos avatar
Visst, dubstep ganska är superniiice.

Rekommenderar klassikern Skream. Hans geniala låt Bahl Fwd har du säkert hört ute.

Jag har också länge varit helt såld på allt Mathead fått ur sig, och det är rätt mycket. Allt han gör är inte dubstep, men mycket.
Citera
2007-11-26, 04:00
Medlem
Rauzs avatar
Bumpar och påpekar att Burials nya platta Untrue antagligen är ännu bättre än den första...ett måste för alla som gillar dubstep/idm/dnb.
Citera
2007-11-26, 09:52
Medlem
murdans avatar
Jag är ett stort fan av denna musikstil. Inte hört talas om just burial. Får ta och leta reda på deras nya platta.

Vidare skulle jag kunna rekommendera Noisia och Technical Itch. Inte lika hardcore-dubstep kanske, men nära nog och värt att lyssna på.
Citera
2007-11-26, 22:53
Medlem
Aquabots avatar
Jag upptäckte stilen igår morse då jag gick in på pitchfork.com och såg ett snyggt skivomslag med en positiv recension. Där nämndes det att artistens debut blev årets skiva i Wire* förra året. Då var det självklart att det var något för mig och jag spenderade hela gårdagen med att lyssna på debuten. Denna dag har spenderats med att lyssna på den nya skivan och jag håller med Rauz om att Burial otroligt nog har lyckats toppa debuten.

*Måste bara påpeka att det alltså inte rör sig om Wired, utan Wire, två helt olika tidningar.
Citera
2007-11-29, 16:05
Medlem
kafkas avatar
javisst, burial, untrue, skream! och memories of the future går alla tämligen varma. Burial gör mig helt lycklig vid varje lyssning, remixen av Bloc Partys Where is home? är helt underbar.
Citera
2007-12-03, 13:42
Medlem
Chts avatar
Burial - Archangel från untrue skivan, som många säger är den bästa låten på "årets bästa dubstep skiva" låter ju som något som enrique iglesias kunde ha gjort..

Är det dubstep? Jag trodde det var typ hardcore / DnB med galen bas och smattrande trummor.. Här hör man små kärleksrop och en lugn rundgång som går runt i fyra minuter? (fyra minuter av mitt liv jag vill ha tillbaka btw)

jag är förvirrad.. i ena stunden så lyssnar man på en påstådd dubstep låt som är som en technolåt, i andra stunden lyssnar man på en popballad i 50 bpm, i andra stunden lyssnar man på instrumental viskningar i 6 minuter..

Vad söker jag om jag vill ha party röjj / hardcore / elak bas och snabb som helvete _men ändå med melodi_ (OBS: Liknande pendulum - Fasten your seatbelt samt Tarantula)
Citera
2007-12-18, 18:56
Medlem
mongrels avatar
Aquabot: självklart har du rätt, Wire ska det vara!

Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Burial - Archangel från untrue skivan, som många säger är den bästa låten på "årets bästa dubstep skiva" låter ju som något som enrique iglesias kunde ha gjort..

Är det dubstep? Jag trodde det var typ hardcore / DnB med galen bas och smattrande trummor.. Här hör man små kärleksrop och en lugn rundgång som går runt i fyra minuter? (fyra minuter av mitt liv jag vill ha tillbaka btw)

jag är förvirrad.. i ena stunden så lyssnar man på en påstådd dubstep låt som är som en technolåt, i andra stunden lyssnar man på en popballad i 50 bpm, i andra stunden lyssnar man på instrumental viskningar i 6 minuter..

Vad söker jag om jag vill ha party röjj / hardcore / elak bas och snabb som helvete _men ändå med melodi_ (OBS: Liknande pendulum - Fasten your seatbelt samt Tarantula)
Du har en klar poäng. Jag tycker fortfarande minst lika bra om Burial - även om nya plattan tyvärr innehåller en del utfyllnad imho - men dubstep i någon "traditionell" bemärkelse är det ju ändå inte.

Dubstep blir väl sällan "snabbt som helvete" men vill du ha bas som får ringmuskeln att darra av välbehag finns det många alternativ. Ett tips är att köpa/ladda ner ett par tunga samlingsplattor som kan ge dig en bild av vad som passar dig. Själv rekommenderar jag samlingskivan Tectonic Plates eller någon av Dubstep Allstars-skivorna.
Citera
2007-12-20, 18:51
Medlem
welts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Jag tror att följande skivor lär passa:
Dillinja - Metalheadz
Venetian Snares - Hospitality
blandat material med Psychofreud

Det låter mer som om du skulle uppskatta breakcore, som är betydligt mer kaotiskt aggressivt än just dubstep.

OnT: Visst gillar jag dubstep. Burial är, som tidigare sagt inte särskilt representativ då hans sound är mycket annorlunda, men både untrue och s/t håller måttet. Annars tycker jag att Shackleton och Appleblim är mycket bra. Förstnämnda behandlar mest etnotrummor med en ambient-touch medan sistnämnda gärna experimenterar med synthar, pads och drar in andra stilar i mixen. Båda mycket intressanta med sitt skivbolag Skull disco. Ta en titt på deras releaser, särskilt intressant är SKULL006, som f.ö. finns på libble.
Citera
2007-12-20, 19:00
Medlem
mo0kies avatar
Jovars, Dubstep funkar.
Finns bara ett fåtal låtar dock som jag tycker är riktigt jävla bra.

bland andra;

dz - slums dub
benga - middle man
fisto - generation dub
headhunter - descent
skream - deep concentration
Citera
2008-01-24, 13:58
Medlem
Ingen som lyssnar på Matty G, Kode 9 eller Loefah?

De om nån borde ni lyssna på om ni gillar dubstep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in