2011-04-26, 23:54
Medlem
Hkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trofl
Jo, i sådana tankebanor har jag gått. Det jag undrar över är i vilka tankebanor musik kunniga går i?

Är det:
*Lyssnar på radio*
"Fan de här var ganska skön låt, nej! Så kan jag ju inte tänka, alla jävla FB:are på musik-forumet kommer att stampa ner mig i avgrunden. Okej, kom ihåg, det ska vara tekniskt, originellt och avancerat, jag ska endast uppskatta musiker med musikalisk talang, så var det! Men fan inte det som spelas på radion.
Kommersiell musik är endast o originell och kräver ingen som helst talang. Det är bara nån catchy-skit som ska fastna på den efterblivna massans hjärnor med nån refräng som har ett ord som går på replay fyrtioelva gånger!
Men samtidigt tycker jag ju detta låter bra, vad fan tycker jag egentligen? Ah, helvete!"

Skulle ju fan inte bli förvånad alltså.

Det är inte lätt när de spelar tex James Blake eller Burial på radion.
Citera
2011-04-27, 01:08
Medlem
paltmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn
Det är inte lätt när de spelar tex James Blake eller Burial på radion.

dom spelar james blake på radion... i england
Citera
2011-04-27, 01:33
Medlem
ztlohnierbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Fan, all musik som inte är släppt på något skivbolag borde bannlysas från tråden.

Du måste ju vara helt hjärndöd om du anser att det är skivbolagen som gör låtarna bra.

Citat:
Ursprungligen postat av paltmos

Jag hatar england, alla events som doctor p, flux etc etc lägger upp är i england. Typ en konsert i veckan..

edit: Fan jag lägger denna kommentaren i signatur.
Citera
2011-04-27, 03:17
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztlohnierb
Du måste ju vara helt hjärndöd om du anser att det är skivbolagen som gör låtarna bra.

Ja, det är ju snarare så att skivbolagen med tiden förstör artisten...
Citera
2011-04-27, 05:07
Medlem
Jag ska be att få tala om att P3 spelade Limit to your love - James Blake nästan dagligen under februari månad. I nästan alla sina program var låten med inklusive typ morgonshowerna.

Vad jag tror att Ufomammut menar är om låten är signerad till ett skivbolag så har det varit en viss kvalitetskontroll som kollar att låten verkligen är värd att satsa på. Den har haft personer som inte gör något annat än att lyssna på musik, göra musik och spela musik gå igenom den och gett ett klartecken att denna är värd att lägga ner pengar på för att pressa den på vinyl. Om detta är bra eller inte återstår ju att se men lite kvalité måste låten ha ju. Tror också att han inte vill ha senaste Skrillex Lady GaGa remixen här för den killen verkar spruta ur sig sådan låtar som liknar varandra.

Tycker inte att bara för att om det spelas på en kommersiell radiokanal så är det skräp. Radiokanaler som genererar de nyaste dängorna osv är oftast 6 månader sena med att snappa upp att låten är bra. Det är hypen hos de musikintresserade och så vidare som gör att de plockar upp låten och spelar den. Ett bra exempel är just Limit to your love och we speak no americano. Ni kommer väl ihåg vilken plåga den blev förra sommaren. Detta trots att låten hade varit ute i typ 4-5 månader. Kommer ihåg när jag hörde den första gången och sa "shit denna är ju nice, den ska jag spela mycket!". Detta var någon gång under februari-mars förra året. Trots att jag tyckte den var skitbra så blev jag så ledsen när fulla brudar kommer fram och säger att de vill höra den för att det är deras tjejgängs låt. Man spelade helt klart sönder den. Detta gör ju inte att det blev en dålig låt men den fick sådana dåliga vibbar att jag slutade helt att spela den. Ni kanske tycker jag är lite knepig och musiksnobb men om man hör den varje gång man går ut och jag går ut mellan 3-4 gånger per vecka så blir vilken låt som helst fan bra tröttsam.
I egenskap av att jag försöker vara DJ så blir man lätt lite arbetsskadad och att lyssna på samma låtar på varje uteställe man går på är fan inte skoj. Visar bara på att DJn inte har någon vidare intresse i sitt gebit samt att de spelar vad publiken vill ha istället för att visa och lära ut vad det finns för bra musik där ute. En Dj ska ta en på en musikalisk resa och domdera dansgolvet till det han vill ha det. Folk som är insatta kommer verkligen att uppskatta det och den allmänt ointresserade kommer inte att bry sig för att de vill bara gå ut, supa och ragga på chicks.
Citera
2011-04-27, 05:18
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paltmos

Båda har spelats på P3 ett antal gånger. Blake och Burial, alltså.
Senast redigerad av ufomammut 2011-04-27 kl. 05:33.
Citera
2011-04-27, 05:31
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo

Vad jag tror att Ufomammut menar är om låten är signerad till ett skivbolag så har det varit en viss kvalitetskontroll som kollar att låten verkligen är värd att satsa på. Den har haft personer som inte gör något annat än att lyssna på musik, göra musik och spela musik gå igenom den och gett ett klartecken att denna är värd att lägga ner pengar på för att pressa den på vinyl. Om detta är bra eller inte återstår ju att se men lite kvalité måste låten ha ju. Tror också att han inte vill ha senaste Skrillex Lady GaGa remixen här för den killen verkar spruta ur sig sådan låtar som liknar varandra.

Det var precis vad jag menade. Satt här och skulle precis svara på det men såg att du hann först.

Grejen är ju att det finns en helt ny generation producenter som remixar en keff låt på ett par minuter och lägger upp på youtube. Det är liksom kanske bara där den finns. Går inte att köpa på vinyl eller cd, förmodligen inte ens som mp3, och absolut inte som flac eller wav.
Det är liksom som att låtarna inte är gjorda för ett dansgolv. Det är ingen som ska spela dom på en klubb eller något, det är laptopmusik. Sånt som snorungarna kan lyssna på genom mobilen när dom åker buss.
Citera
2011-04-27, 12:50
Medlem
Appleblim & October - Fountains of Paradise
http://www.youtube.com/watch?v=9GfW3jjDH4s&

djup
Citera
2011-04-27, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Det är ingen som ska spela dom på en klubb eller något, det är laptopmusik. Sånt som snorungarna kan lyssna på genom mobilen när dom åker buss.
Ingen har väl sagt att du ska spela låtarna som länkas på en klubb..? Jag själv lyssnar gärna på dubstep när jag åker med kollektivtrafiken, är det fel av mig? Eller är man en snorunge om man lyssnar på musik genom mobilen? Eller om man åker buss?
Citera
2011-04-27, 14:41
Medlem
"Snorungar på mobilen", "mixar som inte kan spelas live". Här har vi återigen en självutnämnd trendexpert ...

Det här är ingen klubbtråd, vad jag vet. Om någon vill tipsa om musik som kan spelas upp på laptopen hemma så får de väl göra det? Jag brukar dunka drum and bass med min HTC och mina Sony-monitorer när jag åker tåg. Har t.o.m. använt en YouTube-rippad mp3 under en livespelning (en gång, in fairness), bara för att låten var så jävla fet.

Ingen har sagt att tråden är för dig, eller ens för människor som bara vill spela 320 eller FLAC:s. Om någon vill tipsa om en femminutersgjord Britney-mix så får de väl göra det? Vem är du att ställa krav?
Citera
2011-04-27, 16:02
Medlem
IIXIIIs avatar
REQ

Har försökt hitta tyngre dubstep länge, alltså med samma wobble bass och baktaktsliknande känsla men utan allt för mycket ambient.

Har bara ett kasst exempel just nu: http://www.youtube.com/watch?v=RadnCZuVuic&feature=related
ca 1.30 in

Edit: en till http://www.youtube.com/watch?v=i4YEXVz_7b4 helt värdelös video men musiken är det jag vill ha.

Alltså utan att det blir hardstyle el liknande med sammanslagna taktslag mellan basskagge och virvel, tänk traditionell rave a: "|:smack smack smackelismak" och -50 detune synth.

EDIT: Menar att jag söker etablerade artister/bra genredefinition, inte bara myspacelänkande och så.
Vore mycket tacksam för hjälp
Senast redigerad av IIXIII 2011-04-27 kl. 16:04. Anledning: kom på mer skit
Citera
2011-04-27, 17:00
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clude
Ingen har sagt att tråden är för dig, eller ens för människor som bara vill spela 320 eller FLAC:s. Om någon vill tipsa om en femminutersgjord Britney-mix så får de väl göra det? Vem är du att ställa krav?

Varför tipsa om en britney dubstep-remix nu när hon själv har gett sig in i dubstepsvängen? Någon som vill se Britney vända plattor på getdarker?

Britney Spears - Inside out (instrumental)
http://www.youtube.com/watch?v=Cm5WPsS268I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in