2011-02-22, 02:34
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponni
De flesta spotifyplaylistorna med dubstep innehåller nästan ALLTID drumstep o dylikt, har du bara dubstep i din då?

En Drumsteplåt som jag kunde lokalisera med blotta ögat.
Citera
2011-02-22, 03:58
Medlem
welts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Jamie XX - We're new here LP är ute just nu. Låter riktigt, riktigt, riktigt bra!

Jamie XX - Beat for http://www.youtube.com/watch?v=vQe9GYbNxW4
inte dubstep, men riktigt schysst. jäklar vad sugen han är på att voice sampla som burial, men vem är inte det?

Mina tips är en video (!) från förra året och en smygtitt från Blawans kommande R & S-släpp.

makroflum som garanterat får dig att tappa spliffen på tangentbordet: Blawan - Fram (video)

En förvarning om vad som komma skall: Blawan - Bohla. rekommenderar redan nu att ni plockar fram era smilietröjor och visselpipor för sommarens smak kommer bli åt det jävligt syrliga hållet.
Citera
2011-02-22, 11:11
Medlem
Blir så uttråkad av genresnobbar. Gillar man dubstep är chansen ganska stor att man gillar glitch, drumstep eller breaks. Jag uppskattar ett inlägg med ett låttips inom en perifer genre mycket mer än ett inlägg av typen "Det är är inte äkta dubstep! Det där är lolstep!".

T.ex. Skrillex är inte dubstep enligt dubstepsnobbarna, men jag hittade honom genom dubstepkanaler och är jävligt glad för det. Det värsta som kan hända är alltså att man råkar vidga sina vyer lite, vilket kanske inte är så fruktansvärt ändå.
Citera
2011-02-22, 12:03
Medlem
Någon som vet vad denna tvärfeta track heter?

http://www.youtube.com/watch?v=jlW35HGTTl4
Citera
2011-02-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welt
inte dubstep, men riktigt schysst. jäklar vad sugen han är på att voice sampla som burial, men vem är inte det?

Mina tips är en video (!) från förra året och en smygtitt från Blawans kommande R & S-släpp.

makroflum som garanterat får dig att tappa spliffen på tangentbordet: Blawan - Fram (video)

En förvarning om vad som komma skall: Blawan - Bohla. rekommenderar redan nu att ni plockar fram era smilietröjor och visselpipor för sommarens smak kommer bli åt det jävligt syrliga hållet.

Blawan är riktigt nice, hört både bohla och fram i många mixar under de senaste månaderna. Postar Jamie pga han gör lite future garage/dubstep hybrid och tyckte att det passar att posta engelsk dansmusik här för att alla drar inspiration av varandra. Mycket inspiration hos dubstep kommer ju från mörk garage, 2-step och breakbeat.
Citera
2011-02-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbagegga
Blir så uttråkad av genresnobbar. Gillar man dubstep är chansen ganska stor att man gillar glitch, drumstep eller breaks. Jag uppskattar ett inlägg med ett låttips inom en perifer genre mycket mer än ett inlägg av typen "Det är är inte äkta dubstep! Det där är lolstep!".

T.ex. Skrillex är inte dubstep enligt dubstepsnobbarna, men jag hittade honom genom dubstepkanaler och är jävligt glad för det. Det värsta som kan hända är alltså att man råkar vidga sina vyer lite, vilket kanske inte är så fruktansvärt ändå.

Skrillex är mer fidget/electro som råkar gå i 140 bpm med halfstep trummor. För mycket mid-range och ingen riktig maffig bas. Helt ok att gilla det men att kalla det dubstep är lite att ta i.
Citera
2011-02-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Skrillex är mer fidget/electro som råkar gå i 140 bpm med halfstep trummor. För mycket mid-range och ingen riktig maffig bas. Helt ok att gilla det men att kalla det dubstep är lite att ta i.

Exakt. Det är inte dubstep, men de flesta dubstepälskare jag känner uppskattar hans musik. Han har ju faktiskt flera av dubstepens element i många av sina låtar.
Därför ser jag inte det som ett allvarligt brott att någon länkar in t.ex. hans musik i en dubsteptråd. Nu var Skrillex bara ett exempel. Det jag ville peka på var mest att diskussioner kring vad som är renodlad dubstepmusik och vad som är svårplacerad eller genreöverskridande musik inte tillför så mycket till en dubsteptråd.
Citera
2011-02-22, 12:54
Medlem
Vilka artister och/eller stilar tycker ni är fetast?

Jag tycker lätt Flux Pavillion, så jävla fräsh och modern stil. tror det kommer att bli framtiden för Dubstep.
Citera
2011-02-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbagegga
Exakt. Det är inte dubstep, men de flesta dubstepälskare jag känner uppskattar hans musik. Han har ju faktiskt flera av dubstepens element i många av sina låtar.
Därför ser jag inte det som ett allvarligt brott att någon länkar in t.ex. hans musik i en dubsteptråd. Nu var Skrillex bara ett exempel. Det jag ville peka på var mest att diskussioner kring vad som är renodlad dubstepmusik och vad som är svårplacerad eller genreöverskridande musik inte tillför så mycket till en dubsteptråd.

Ser inte alls det som något fel heller om hans musik länkas i denna tråd till exempel. Vad jag tycker är lite tråkigt är att de flesta nya till dubstep börjar lyssna på Skrillex, Flux Pavillion eller någon av de andra nissarna och tror att dubstep är om de "feta" dropsen eller om de skräniga syntharna. För mig är dubstep nästan tvärtom, något man kan nästan meditera till och känna i hela kroppen. Finns dock riktigt bra mer dansanta dubsteplåtar som har fet bas i sig så som Tunnidge - Geddeon http://www.youtube.com/watch?v=JIkA1DcuSkY

En fråga jag vill ställa denna tråd är, tycker ni det är ok om man gör en moshpit till dubstep? DatsiK och Excision har bland annat skrivit på sina FB sidor att de gillar när det blir en moshpit när de lirar. Personligen tycker jag det är konstigt då man får ha lite av en slowmotion moshpit för bpm ligger där den ligger och att det verkligen inte passar sig till dubstepkulturen.
Citera
2011-02-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puddler
Vilka artister och/eller stilar tycker ni är fetast?

Jag tycker lätt Flux Pavillion, så jävla fräsh och modern stil. tror det kommer att bli framtiden för Dubstep.

Framtiden ligger i Mount Kimbie spektrat av dubstep tror jag. Musiker som Flux Pavillion och hans likar kommer vara bortglömda inom ett par år medan Mount Kimbie och de som kör något liknande kommer sitta kvar. Flux, Excision och de andra låter så lika att det är svårt att veta vem som är vem. Roliga är att både Flux och Excision har en låt som heter Bass Cannon men de använder verkligen minimalt med bas. När man hör namnet så tänker jag mig mer en låt som Anti-war dub http://www.youtube.com/watch?v=aVpjPuzlvus Där har vi muthafacking bass cannon!
Senast redigerad av gObbo 2011-02-22 kl. 13:50.
Citera
2011-02-22, 14:06
Medlem
paltmoss avatar
L-Wiz - Straitjacket (KAP006) kom idag, ruskigt bra!

ena låten iaf
http://www.youtube.com/watch?v=bpYx9gSBpMY
Citera
2011-02-23, 14:28
Medlem
paltmoss avatar
http://www.youtube.com/watch?v=oWuPJ_Ilsuo

inte riktigt dubstep men tänkte tipsa alla ändå =d låten går lös typ halvvägs & blir dubstep =DD riktigt jävla nice
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in